orosz autópiac

A gyors kínai terjeszkedés árnyoldala: súlyos alkatrészhiány az orosz autópiacon

2024.03.23.

A kínai autómárkák rohamléptékű terjeszkedése és számtalan új modell hirtelen megjelenése az orosz autópiacon súlyos pótalkatrészhiányhoz vezetett. Az autókereskedők ezt a "növekedési betegségnek" nevezik, de a helyzet ennél egy fokkal bonyolultabb.

Sem az Orosz Autókereskedők Szövetsége (ROAD), sem az Orosz Autóbiztosítók Szövetsége (RSA) nem rejti véka alá, hogy súlyos hiány alakult ki az orosz piacon a kínai pótalkatrészekből. Az autókereskedők szerint ez ideiglenes jelenség, és nincsenek megoldhatatlan problémák. Ugyanakkor autópiaci szakértők arra figyelmeztetik az autótulajdonosokat, hogy egyes kínai alkatrészek beszerzésére akár hónapokat kell várni!

Az alkatrészhiány elsősorban annak tudható be, hogy ugrásszerűen nőtt az elmúlt egy-másfél évben az Oroszországba exportált kínai autók száma. Az Autosztat ügynökség felmérése szerint piaci részesedésük a tavalyi februári kilenc százalékról az idei év októberére 54 százalékra nőtt.

Ez idő alatt azonban nemcsak az eladások nőttek, hanem az autómárka- és modellkínálat is jelentős mértékben gazdagodott, több tucat olyan kínai autó jelent meg a piacon egyetlen év alatt, amelyeket korábban sosem értékesítettek Oroszországban. Így például csak az idén jelent meg „hivatalosan” az orosz piacon a kínai Kaiyi, BAIC, Tank, Jetour, Jaecoo, SWM, Hongqi és Livan márka. Ezzel egy időben jelentősen bővítették modelljeik választékát azok a kínai autóipari vállalatok is, amelyek már korábban megvetették a lábukat az orosz piacon.

Alekszej Podscsekoldin, ROAD vezetője a baj forrását abban látja, hogy a választék hirtelen bővülésével az alkatrészutánpótlás nem tudott lépést tartani. „Ha darabjaira szétszedünk egy modern autót, körülbelül 10 000 alkatrészt kapunk. Ezek közül azonban csak 100 sorolható a legszükségesebbek közé. Ezek a tartozékok szinte biztosan ott lesznek a kereskedő raktárában, vagy beszerezhetők azonnal a márkák oroszországi raktáraiból. A problémák akkor kezdődnek, ha a fennmaradó 9 900 alkatrész közül valamelyikére van szükség. És valóban van hiány, ezt elismerjük” - mondja a szakember.

Hangsúlyozza, hogy az alkatrészekkel kapcsolatos problémák időről időre mindig is felmerültek, bármelyik márka esetében előfordult, hogy egy-egy ritka alkatrészre 30-40 napot kellett várni, de ezek elszigetelt esetek voltak. A legtöbb esetben a várakozási idő nem haladta meg a 2-3 napot, mivel az alkatrészeket megvoltak a kereskedőknél vagy a központi raktárakban. Mára azonban többszörösére nőtt azoknak a tartozékoknak a száma, amelyek Oroszországban nem állnak rendelkezésre, és amelyeket Kínából kell rendelni, a várakozási idő pedig több hónap is lehet.

A vészharangot Jevgenyij Ufimcev, a RSA vezetője is megkongatta, amikor "súlyos hiányról" beszélt sajtótájékoztatóján. Ufimcev szerint a raktárakban csak a legszükségesebb alkatrészek vannak, a többiek szállítására várni kell. Felhívta a figyelmet arra, hogy az RSA alkatrészjegyzéke tartalmazza az eredeti és velük analóg (utángyártott) alkatrészeket is, a kínai komponensek esetében azonban nagyon kevés utángyártott alkatrész van, legalábbis az orosz autópiacon. Ez pedig ahhoz vezet, hogy bonyolult javítások esetén, például egy-egy szerencsétlen baleset után az autósoknak 30-40 napot kell várniuk a szükséges pótalkatrészekre.

De van itt egy másik probléma. Jelesül, hogy maguk a kínai autógyártók sem állnak készen arra, hogy az autóparkjuk szervizelésével foglalkozzanak. Azokban az országokban, amelyek autógyártói elhagyták Oroszországot, már régóta működik az elektronikus katalógusok rendszere, amelyekben rögzíteni lehet az autó alvázszámát, majd eszerint a listából kiválasztani a szükséges pótalkatrészt, és utána leadni a rendelést. A kínai autógyáraknak azonban vagy egyáltalán nincsenek ilyen elektronikus katalógusaik, vagy vannak, de nincsenek lefordítva angolra, nemhogy oroszra.

„Azt hiszed, hogy egy dolgot rendeltél, de valami egészen más érkezik. Kezdünk eljutni arra a pontra, hogy egyszerűbb a kínai partnereknek fényképeket küldeni a cserére szoruló alkatrészről, mint megadni a nevét, és reménykedni abban, hogy a kínaira való fordítás miatt az alkatrészből nem lesz valami egészen más" - mondja Podscsekoldin. Előfordul, hogy egy alkatrészt ki kell szerelni egy működőképes autóból, hogy lefényképezzék és elküldjék Kínába a fotót, hogy odaát kisilabizálják, mit is kér a megrendelő.

További problémát jelent az, hogy a kínai autók modellkínálata túl gyorsan újul meg. A dél-koreai autók esetében például megjósolható volt, hogy egy modellt minimális változtatásokkal 5-6 évig gyártják majd, és jelentős mennyiségben fogják eladni. A raktárakat előre fel tudták tölteni komponensekkel. Egy kínai újdonságot egy év múlva egy újabb változat válthatja fel, miközben nehéz megjósolni, hogy adott évben hányat adnak el belőlük, ezért nem kifizetődő előre sok alkatrészt betárolni.  

Az internetes hozzászólásokban gyakran találkozunk negatív megjegyzésekkel a pótalkatrészek hiánya miatt, de amiatt is mérgelődnek az autótulajdonosok, hogy a szervizek különböző ürüggyel egyszerűen nem hajlandóak elvégezni a garanciás javításokat.  A karbantartással azonban szemlátomást nincs gond, tekintettel arra, hogy a kínai gyártók legelőször az ehhez szükséges fogyó alkatrészeket szállítják le.

A legnagyobb hiány a karosszériaelemek esetében mutatkozik, amelyek cseréjére legtöbbször baleset miatt van szükség. Az autonews.ru szerint számos karosszériaelem nincs is forgalomban az orosz piacon, ami igaz azokra a kínai autókra is, amelyeket Oroszországban szereltek össze. Egyes kínai modellek menetfényeinek vagy éppen lökhárítóinak beszerzése gyakran szinte lehetetlen.

További nehézségek jelentkeznek az utángyártott alkatrészek kiválasztásánál. Míg más országok alkatrészgyártói a hasonló alkatrészeket azonos címkével látják el, így mindig érthető, hogy egy adott alkatrész melyik autóhoz való, Kínában egyelőre nincs ilyen egységes címkézés.

Minden kínai márka, amely az idén képviseletet nyitott Oroszországban, fogadkozott, hogy központi alkatrészraktárakat fog létesíteni az országban. Podscsekoldin biztos abban, hogy egy-két éven belül megoldódik az alkatrészmizéria, és visszatér az a rend, amely 2022 elejéig volt, mielőtt Oroszország megtámadta Ukrajnát, a Nyugat pedig emiatt szankcionálta az országot, a nyugati autógyártók pedig kivonultak az országból. Az autonews.ru által megszólaltatott szakértők egyetértenek abban, hogy nincsenek megoldhatatlan logisztikai problémák a kínai alkatrészellátással, mindent be lehet szerezni, csak néha hosszú hónapokat kell rá várni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..
2024.05.14
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) delegációjának németországi látogatása keretében Nagy Márton....
2024.05.14
A rendőrség a 67-es kilométerszelvénynél letereli a forgalmat a Győr felé vezető oldalon - írja a....
2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....