Volkswagen Golf

Ha a Golf kevés, a Touran meg sok – Volkswagen Golf Sportsvan menetpróba

2014.05.28.

Az elsők között vezettük a Volkswagen Golf buszlimuzin változatát, amely a normál Golf és a hétüléses Touran közti űrt tölti be. Bár a neve Plusról Sportsvanra változott, a sportosság helyett inkább a kényelmet és a praktikumot helyezi előtérbe.


A Sportsvant könnyű összekeverni a normál Golffal, de ennek magasabb a teteje
(Kattintson a képre, galéria nyílik!)

Lassan kezd teljessé válni a 2012 őszén bemutatott, hetedik generációs Volkswagen Golf modellpalettája: először jött a három- és ötajtós ferdehátú, aztán a kombi, a takarékos Bluemotion és a sportos GTI és R változatok, a tisztán elektromos e-Golf és a hibrid GTE változat. Idén a Genfi Autószalonon a családi használatra készített Sportsvanról is lerántották a leplet, amely a Gold Plus utódja. A nemzetközi menetpróbán a gyáriak elárulták, hogy azért nem tartották meg a jól bejáratott nevet (csak Németországban több mint félmillió fut a Plusból), mert új ügyfeleket is akartak szerezni, a prémiumautók vevői és a fiatal családokat is célba vették az új modellel, a hagyományos golf Plus vásárlók, az idősebb, magas üléspozíciót előnyben részesítő ügyfelek mellett.

Az előd

A 2004-ben bemutatott Golf Plus az ötödik generációs Golfra épült: a nem moduláris padlólemez miatt a hosszon, a szélességen és a tengelytávon nem lehetett változtatni, ezért csak felfelé terjeszkedtek: úgy tették tágasabbá a sima ferdehátú karosszériaváltozatnál, hogy több mint 10 centiméterrel lett magasabb a Golfnál. Konzervatív formája és a magas üléspozíciója miatt elsősorban az idősebb generáció körében volt népszerű, az utóddal viszont már a fiatal családokat és a prémiumautókhoz szokott igényesebb vevőkört is meg szeretnék nyerni, amit a hangzatosabb, Sportsvanra változtatott névvel is jeleznek.

A Sportsvan az aktuális Golf magasabb tetejű, egyterűsített változata, amely nagyjából ugyanakkora alapterületet foglal el, mint a normál ötajtós Golf, annál azonban jóval magasabb, praktikusabb és tágasabb. A Golftól örökölt, rugalmasan alakítható, moduláris felépítésű MQB padlólemez lehetővé tette, hogy megnöveljék a külső méreteket a Golfhoz képest: a szélességet közel 1, tengelytávot 5, a teljes hosszt pedig 8 centiméterrel nyújtották meg. Bár a Sportsvant felületesen szemlélve könnyen össze lehet keverni a normál változattal, van pár részlet, ami alapján meg lehet különböztetni őket: az egyterűn a fényszórók belső éle ferdén fut, és a háromdimenziós alakzatot alkotva találkozik a hűtőráccsal, a kocsi oldalán végigfutó él sokkal erőteljesebben lett megformázva, és a hátsó lámpák is eltérőek, akárcsak a vaskos C-oszlop alakja. Ha egymás mellett állnak, akkor nyilvánvaló a két karosszéria összehasonlításából, hogy csakis a magasabb lehet a Sportsvan, de ha csak önmagában látjuk az egyterűt, nem tűnik fel a magas építésmód, mert a formatervezők mindent elkövettek, hogy laposabbnak és sportosabbnak tűnjön, mint elődje, a konzervatív és visszafogott formájú Golf Plus.


A Highline felszereltséghez krómozott ablakkeretek is járnak

Ezúttal is csak ötüléses változatban lehet kapni a Sportsvant, a hátsó ülések nem különállóak, mint egyes vetélytársakban, hanem 60-40 arányban osztottak. Kivenni nem lehet a székeket, de így is praktikus a beltér: az első ülések alatt kihúzható, rejtett fiókok vannak, az első utas üléstámlája asztallá alakítható, a hátsó háttámlákat 40-20-40 arányban, külön-külön is le lehet hajtani, a hátsó üléseket alapváltozatban is egy 18 centiméteres sínen lehet tologatni. Utóbbi arra jó, hogy választani lehessen a normál és az extra tágas hátsó lábtér között annak függvényében, hogy épp mekkora csomagtartóra van szükség. Koppanásig hátratolt hátsó ülésekkel fél köbméter alatti, teljesen előretoltakkal 590 literes a csomagtér, ami tekintélyesnek hangzik, de szemre nem tűnik ilyen tágasnak. Ez annak köszönhető, hogy a tér jelentős része az álpadló alatt található, ott, ahová a pótkereket vagy a feláras Dynaudio hifi mélynyomóját is rejtették. A 380 literes csomagterű Golfot azonban simán veri a Sportsvan a csomagtartót tekintve, a Golf kombitól azonban mindenképp kikap, akárhova állítják a hátsó ülését: a Variant csomagtere 605 literes, ami kategóriaelső a kompakt kombik között.


Lehajtott ülésekkel 1520 literesre bővül a raktér, a rakodófelület majdnem sík

A kombihoz és a ferdehátú Golfhoz képest az ülések 6 centivel magasabban vannak, ezért a Sportvan megadja a parancsnoki pozíciót a sofőrnek, amiből könnyű átlátni a forgalmat. Főleg a nők és a korosabb vevők kedvelik a magasra tett üléseket, előbbiek a jó kilátás, utóbbiak a megkönnyített ki- és beszállás miatt. A Golfok között csak a Sportsvanhoz rendelhető az ErgoActive nevű masszírozós vezetőülés - amely Németországban egy független szervezettől hátbarát minősítést is szerzett – és a fűthető kormánykerék.


Teljesen új a műszerfal a Golfhoz képest, az ülések magasabban vannak

A motorkínálat összeállításánál a legfeljebb 150 lóerős erőforrásokat emelték le a konszern polcáról, minden motor közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű, és teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványokat. Érdemes tudni, hogy a 125 lóerőnél gyengébb motorokhoz (1,2 TSI 85 és 110 lóerővel, 1,6 TDI 90 és 110 lóerővel) csatolt lengőkaros hátsó futóművet adnak az igényesebb többlengőkaros rendszer helyett. Az 1,4-es benzines turbómotorral (TSI) próbálhattam ki a kocsit a 125 és 150 lóerős változatban, és a rövid próbaút arra elég volt, hogy kiderüljön: mindkettő elegendő a Golfnál 120 kilogrammal nehezebb karosszéria viszonylag dinamikus mozgatásához, de sportosnak még az erősebbet sem neveznénk. A 200 Nm-es nyomatékcsúcs már dízelesen alacsony, 1400-as fordulattól elérhető, de valójában inkább csak 1600 táján talál magára a motor, és utána lehet terhelni. Amíg nem lép be a turbó, addig meglehetősen nyomatékszegény az erőforrás, a körülbelül félmillió forintba kerülő DSG váltó azonban mindig úgy választja ki a megfelelő fokozatot a rendelkezésre álló hétből, hogy ebből a sofőr semmit se vegyen észre. Kíméletes vezetéssel 6,8-7 liter környékén lehetett tartani a fogyasztást a francia országúton, ami annak köszönhető, hogy az optimalizált motorok, a jobb légellenállás, a start-stop rendszer és a fékenergia visszatáplálás miatt 20 százalékkal lett takarékosabb a Sportsvan a Gold Plushoz képest.


A hátsó ülések az alapváltozatban is tologathatóak

Kicsit nagyobb oldaldőlést enged a futómű a magasabb súlypont miatt, mint a Golfé, de abszolút biztonságos, a túlzott tempóra jóindulatú alulkormányzottsággal figyelmeztet. Felárért rendelhető állítható keménységű lengéscsillapítás és változó áttételű kormányzás is, előbbi főleg a rossz útburkolaton teszi kényelmesebbé a futást, utóbbival pedig kevesebb kormányelfordításra van szükség erős kanyarokban és a parkolási manővereknél. A Sportvan kicsit hangosabb menet közben a sima Golfnál, a motor-, a szél- és a gördülési zaj is erősebb, de még így is a kategória csendesebb modelljei közé tartozik.


Menet közben a szél- és gördülési zaj kicsot nagyobb, mint a normál Golfban

A vezetéstámogató rendszerek közül a távolságtartó, radaros tempomattól a vészfék asszisztensen át a kormányozni képes sávtartóig minden kapható, ami a normál Golfhoz, sőt, megjelent egy újdonság is az extralistán, a radaros holttérfigyelő. Ez nem csak a sávváltásoknál jelent segítséget, de a parkolóhelyről történő kitolatásnál is, ugyanis a keresztirányú forgalmat is figyeli egy 40 méter átmérőjű körben az autó mögött. Jóval messzebbre ellát tehát keresztben, mint a hátsó VW-embléma mögül kibukkanó tolatókamera.

A 85 lóerős 1,2-es alapmotorral 4,75 millió forinttól indul a Golf Sportvan ára, ami 380 ezer forinttal több a háromajtós Golf, és 80 ezerrel a Golf Variant (kombi) áránál. Az erősebb és jobban felszerelt Sportsvanra viszont a bevezetéskor 700 ezer forint kedvezményt adnak, így a ferdehátúhoz képest 4-500 ezer, a kombihoz képest pedig 6-700 ezer forinttal olcsóbban lehet hozzájutni. Később a kedvezmény nélkül a Sportsvan nagyjából egy árba kerül majd a kombival, így a vásárlók választhatnak majd a nagyobb csomagtér-sportosabb menettulajdonságok vagy a nagyobb utastér-emelt üléspozíció kombinációk közül.

Műszaki adatok

VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Trendline

Hosszúság/szélesség/magasság: 4338/1807/1578 mm. Tengelytáv: 2685 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1543/1514 mm. Tömeg: 1287 kg. Össztömeg: 1880 kg. Csomagtartó térfogata: 500-590 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l. 

Hengerűrtartalom: 1395 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 92 kW (125 LE)/5000-6000. Nyomaték: 200 Nm/1400-4000. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.

Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 s. Végsebesség: 200 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 5,4 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 125 g/km. Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km. Listaár: (700 000 forint kedvezménnyel): 5 577 840 Ft.

Gulyás Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....