kisbusz

Ha kipróbálnád a buszvezetést – Volkswagen Caravelle (T6) 2.0 TDI teszt

2018.12.15.

Arany középút a székes Transporter és a luxus Multivan között.

Teljesen Önös érdek vezérelt, amikor kitaláltam, hogy tesztet szeretnék írni a Caravelle-ről. Felmerült, hogy ki kellene ruccanni családilag Parndorfba, egy őszi bevásárlásra. Rendben, de szeretnének jönni a szülők. Oké, de ha már megyünk, a bátyám, és hát a gyerekülés nagy helyet kíván. Menjünk két kocsival! De akkor, amit a vámon nyerünk, bebukjuk a réven. A megoldás a kisbusz lesz!

A megszokott T6 doboz jelzés értékű díszekkel

„Helyzetével visszaélve”

Szóltam a családnak, hogy rendben, megpróbálok kérni a szerkesztőségen keresztül az importőrtől megfelelő kivitelű tesztautót. A Porsche Hungária becsületére legyen mondva, a kéréstől számított 24 órán belül visszajeleztek a szerkesztőségnek, hogy van egy 8 személyes Caravelle, amit októberben egy hétvégére ide tudnak adni. Hálás köszönet!

A csapatra várva

De ember tervez, Isten végez. Idő közben elkezdődött a lemorzsolódás, volt, akinek a kedve, volt, akinek a lehetősége, és volt, akinek ideje nem volt, hogy velünk tartson, úgyhogy nagy sóhajok közepedte elengedtem a nagy családi kiruccanás gondolatát.

Pedig milyen szép lett volna

Így történt, hogy szűk hétig furikáztam a kisbusszal, élvezve annak minden előnyét és hátrányát. Annyira akartam pedig az utat: buszt akartam vezetni. Felelősséget akartam vállalni azért 5-6-7 emberért, akik mögöttem ülnek. Együtt akartam tudni a családot azon a néhány légköbméteren. Úgysincsen soha idő beszélgetni, most legalább az is megadatott volna.

Mind a 8 utas kényelmesen elfér

Akik járnak síelni, ráadásul autóval, azok ismerik ezt a több autós dilemmát. Ha nem tudnak az utasok egy kocsiba bepréselődni, a kétautós utazás felér egy anyagi csőddel. Kell tehát egy autó ami egyszerre teljesíti a következő követelményeket:

8 ember és a poggyász

Nyáron is sok cucc kell, ha az ember mondjuk apartmant bérel a tengerparton. De az igazi kihívás a síút! Nem csak, hogy a téli holmi kétszer akkora helyet foglal, mint a nyári, de ott van az a temérdek sífelszerelés. Mivel a sítábor nem csak sport-, de legalább annyi buliértékkel is bír, jó lenne ha már út közben alakulhatna a hangulat.

Kell a hosszú kasztni, hogy maradjon hely a csomagoknak

Kényelem, mint egy személyautóban

Vannak buszos utazások, fel lehet szállni, nem kell vezetni, olcsó és elférnek a cuccok is. Csak az utas nem fér el. Egy ilyen telelés (vagy nyaralás) jellemzően nem másfél 1,5 buszútra van, hanem inkább 15-nyire. Ennyit ücsörögni egy autóbuszban a legmerészebbeknek is kihívás.

Nem mondom, hogy lehetetlen, mert ha jól emlékszem négyszer jártam meg Franciaországot autóbusszal. Ebből kétszer volt halálfélelmem a francia Alpok szerpentinjein – például, amikor a felfelé vezető hajtűkanyarban elkezdtünk pótkocsistól visszafelé gurulni, mert sofőrünk észlelhetően föléváltott a kívánt fokozatnak…

Tényleg személyautós a kényelem - dehát ez személyautó

Ha azonban megfelelő minőségű kisbuszunk van, akkor a kényelem adott.

Fogyasztás , költségek

Nem lehet elvárni egy ekkora autótól, hogy (kisméretű) személyautósan fogyasszon. Erre sem a mérete, sem a tömege nem predesztinálja. Különösen nem, ha ki szeretnénk autózni a személyautós átlagsebességet. Képes rá, de itt van az első kompromisszum.

A kézi váltó – dízelmotor kombináció mindaddig meglepően alacsony fogyasztást (6-6,5 liter/100 km) produkál, amíg legfeljebb 90-el megyünk. Persze ekkor is használni kell az EcoDriving skilleket, de nem lehetetlen a megadott érték közelében tartani.

A furgonok legnagyobb fegyverténye: táska az első ülések között a padlón - 

Ha viszont autópályán a 130-140 km/h-ás tempót szeretnénk tartani, akkor 9-10 liter közötti fogyasztásra kell számítani. Ez van. Még mindig ezerszer jobb, mint két kocsival menni. Minél hosszabb útról van szó, annál inkább igaz ez.

Még az anyagiaknál maradva érdemes megemlíteni, hogy a hazai autópálya használat díjakban ez a kategória becsapós egy kicsit. Ha 10 napos, vagy havi matricát vásárolunk, akkor azt kétszer annyiért tehetjük meg, mintha normál (D1 kategóriás) autónk lenne. Ha viszont hajlandóak vagyunk éves jogosultságot venni, akkor a D1 és a 8 személyes Caravelle kategóriája (D2) matrica ugyanannyiba, 42.980,- Ft-ba kerül. Szinte kötelező az éves matricát venni rá…

„A busz”

Bár csak egy szűk hétig volt nálunk, a család azonnal „A busz”-ként emlegette. Nem indokolatlanul. Több mint 5 méter, igaz, hogy ez a hosszabbik tengelytávú kivitel volt. Ha már minibuszt vennék, kizárólag ezzel, legalább is akkor, ha nem reptéri transzfer vállalkozásba kellene. Mert ha tényleg el kell utazni 8 emberrel, csomagokkal, akkor a 3. üléssor mögött már nem marad elég hely annyi ember poggyászának.

Igényes a belső tér, befúvó is 

Kanyarodni is buszként illik már vele. Jó, lehet, hogy túlspiláztam a dolgot, de a feleségem is kiszúrta, hogy mélyen beengedem egy jobbra fordulónál a kereszteződésbe és aztán serény kormánymozdulatokkal fordítom a buszt a sávba. Jó érzés volt így kanyarodni, de a jobb tükörből a hátsó kerék fordulását lekövetve azt láttam, nem indokolatlan.

Amúgy nem nagyon „padkáz” a Caravelle. Csak saccolom, de kb. 25 centis hasmagassággal dolgozunk, ami a hosszú tengelytáv miatt abszolút kell is. Ehhez még a 215/65R16C abroncsok tesznek hozzá. Rendben, az újépítésű ház mélygarázsába meg sem próbáltam leállni vele, de nem a bukkanón való fennakadástól féltem, inkább magasságilag éreztem korlátosnak a manővert.

Minden, ami kell…

…és semmi, ami nem. Az eddig ecsetelt elvárásoknak nem könnyű megfelelni. Ha csak az lenne a cél, hogy sokan beférjenek, ugyanezt a kasztnit, ugyanezzel, vagy még szerényebb teljesítményű motorral, szintén hatsebességes kéziváltóval megkaphatjuk Transporter (Kombi) néven is. Alap ülések, alap fűtés, alap klíma, szóval be lehet férni, de egy bizonyos igényszint alatt maradunk.

Na, ez jó kép lett, de a lényeg látszik. Be kell mászni hátra, a dönthető jobboldali ülés mögött

Van persze feljebb is. A Multivan sem más, mint egy Transporter, de úgy ki van bélelve, hogy a miniszterelnöki igényeket is kielégíti. Ott aztán van minden, ami szem szájnak ingere, no persze annak az árjegyzése is olyan.

És akkor itt van arany középútként a Caravelle, ami szintén Transporter alapokon nyugszik. Kényelmes, de nem túlzás ülésekkel, akár duplaklímával, olyan szintű a belső dizájnnal, amivel méltósággal behozhatjuk a komplett igazgatóságot a reptérről. Családosoknak a 2. üléssor isofix vasai nyújtanak megnyugvást, a sofőr pedig nem fárad el egy hosszabb út során sem.

A megszokott VW-es kezelőszervek

Ja, igen, az ár. Nos, csodák nincsenek. Hiába adtunk lejjebb a Multivan szolgáltatásaiból, egy így kicsinosított Volkswagen Caravelle 12 milliónál indul el. Feljebb tornázhatjuk az árat egy DSG váltóval, vagy összkerékhajtással, állófűtéssel, különleges kárpittal, miegyébbel…

A 12. csapattag

Vigasztalást jelenthet, hogy az autókölcsönzők is előszeretettel tartják a modellt, így 2-3 éves korában is hozzá lehet majd jutni néhány példányhoz. Aki azt gondolta, hogy a Sharan-nal (és társaival) is elvisz 7 embert, meg ezzel is, hát annak igaza van, de nagyot is téved: ez egy másik liga mint egy egyterű autók és ha már van keret családi autóra, hát az legyen olyan, amiben tényleg elfér az egész pereputty, méghozzá helykínálati kompromisszumok nélkül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....