károsanyag kibocsátás

A hagyományos hajtású szabadidőjárművek a legnagyobb szennyezők

2019.10.31.

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint napjaink legdivatosabb karosszériatípusa rendkívül komoly ökológiai kockázati tényezővé vált, és a helyzet a közeljövőben csak súlyosbodni fog. Megoldást kizárólag az alternatív hajtásláncok széleskörű elterjedése jelenthet.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legújabb tanulmánya, a 2019-es World Energy Outlook meglehetősen komor képet fest az autóiparról, azon belül is a szabadidőjárművekről. A motortechnológia fejlődése ugyanis nem tud lépést tartani a crossoverekből adódó összesített emissziónövekedéssel.

Napi kétmillió hordó nyersolaj: az évtized elejéhez viszonyítva ennyivel fogyasztanak kevesebbet a világszerte üzemelő személyautók, köszönhetően a belső égésű technológiák folyamatos fejlesztésének. Ehhez jön még a villanyautók használatából adódó, napi százezer hordónyi megtakarítás. Ez utóbbi hamarosan többszörösére emelkedik: ha a világ húsz legnagyobb autógyártójának hosszú távú terveit vesszük számításba, 2030-ra megtízszereződnek az e-autó eladások, a jelenlegi kétmillióról évi húszmillió darabra. Ekkorra a villanyautók a globális járműállomány hét százalékát fogják kitenni, a jelenlegi fél százalék helyett – nyugodtan számolhatunk tehát az e-mobilitás részéről is napi 1,4 millió hordó mínusszal.

Ez sem elég azonban, hogy a hagyományos hajtású szabadidőjárművek által feleslegesen megtermelt extra széndioxidot ellensúlyozza. Nagyobb légellenállásuknak és szélesebb abroncsaiknak köszönhetően a hagyományos (benzin vagy dízel) hajtású szabadidőjárművek átlagosan 25 százalékkal fogyasztanak (és szennyeznek) többet, mint a családi autók. Mivel pedig a karosszériatípus és a kategória népszerűsége napról napra nő – az elmúlt évtized során megduplázódott a piaci részesedésük –, az általuk képviselt környezeti probléma is folyamatosan fokozódik. Az IEA szerint a szabadidőjárművek mára a világgazdaság egyik legnagyobb ökológiai kockázati tényezőjévé váltak.

A világ SUV-állományának éves CO2-emissziója tíz év alatt több mint megnégyszereződött, és ezzel nagyobb mértékben járult hozzá a globális széndioxid-kibocsátás növekedéséhez, mint az energiaszektor kivételével bármely más ágazat, beleértve a nehézipart, az áruszállítást vagy akár a légiközlekedést!

Miközben a tradicionális személyautók üzemanyag-fogyasztása (és CO2-kibocsátása) 2010 óta folyamatosan csökken, az autók napi nyersolaj-fogyasztása mégis 3,3 millió hordóval nőtt. Ezért az emelkedésért tehát teljes egészében a szabadidőjárművek felelősek. Ha a crossoverek térnyerése ugyanebben az ütemben folytatódik a következő évtizedben is, 2040-re további kétmillió hordóval nőhet a globális autóállomány napi kőolaj-felhasználása – ennek ellensúlyozásához csaknem 150 millió tisztán elektromos autóra volna szükség!

Jól látható tehát az IEA jelentéséből, hogy a villanyautók önmagukban képtelenek megállítani a szénkibocsátás romló tendenciáját. Az is egyértelmű, hogy a legnagyobb problémát jelentő szabadidőjárművek terjedése megfékezhetetlen. Az egyetlen megnyugtató megoldást a crossoverek és terepjárók részleges vagy teljes villamosítása jelenti: relatív széndioxid-kibocsátásuk ugyanis nagyságrendekkel csökkenhetne.

Szerencsére ma már egyre több gyártó ismeri fel ennek jelentőségét, részben levéve ezzel a Toyota-csoport válláról a felelősségnek azt a terhét, amelyet több mint 15 éven át cipelt gyakorlatilag egyedül a szegmensben. A világ első hibrid szabadidőjárművének, a 2005-ös Lexus RX 400h-nak a globális bevezetésével a cégcsoport úttörő szerepet vállalt a piacon, bebizonyítva, hogy igenis lehetséges egyszerre kielégíteni az ügyfelek és a környezet követelményeit.

Az iparágban egyedüliként a Toyota és a Lexus márkák globális szabadidőjármű-palettájának minden egyes tagja elérhető öntöltő hibrid hajtáslánccal. A Toyota C-HR és RAV4, valamint a Lexus UX, NX és RX benzin-elektromos hajtásláncai a dízelmotorokhoz mérhetően csekély CO2-kibocsátással üzemelnek, nitrogén-oxid és koromrészecske kibocsátásuk pedig messze elmarad azoktól. A cégcsoport hibrid típusai minden várakozást felülmúló népszerűségnek örvendenek (a Toyota-konszern már 2017-ben elérte azt az eredetileg 2020-ra kitűzött célját, hogy évente több mint másfélmillió villamosított – hibrid, plug-in hibrid, elektromos vagy üzemanyagcellás – járművet értékesítsen világszerte).

A jövőben pedig ezek az erőfeszítések még inkább kiszélesednek: a Toyota és a Lexus is megkezdi a hálózatról tölthető (PHEV és BEV) modellek piaci bevezetését, miközben folyamatosan fejleszti tovább hibrid, illetve hidrogén üzemanyagcellás technológiáit.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....