éves mérleg

A hálózatba kapcsolt fejlesztéseknek köszönhetően növekedési pályán maradt a Bosch

2017.01.28.

2016-ban ismét nőtt a Bosch csoport árbevétele: az előzetes számadatok alapján 3,5 százalékkal, 73,1 milliárd euróra emelkedett. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 5,4 százalékos növekedést mutatott, így az árfolyamok kedvezőtlen alakulása mintegy 1,3 milliárd euróval vetette vissza az árbevételi eredményeket.

„A kedvezőtlen körülmények ellenére is teljesítettük 2016-os növekedési terveinket” – jelentette be Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. „A Bosch történetének legnagyobb horderejű átalakulása zajlik éppen. A Bosch iparági, piaci, és technológiai szinten is aktívan alakítja a változásokat.” A tárgyak internetén (Internet of Things; IoT) keresztül megvalósuló hálózatba kapcsoltság és az elektromobilitásra való átállás terén a Bosch több milliárd euró nagyságrendű beruházásokba kezdett. A cégcsoport 2016-ban csaknem 6,6 milliárd euróra növelte kutatás-fejlesztési ráfordításait. Amint arra Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese rávilágított: „A ma elért eredményeink fogják finanszírozni a holnap sikereit.” A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója, 4,3 milliárd euró üzemi eredményt (kamatfizetés és adózás előtti eredmény, EBIT) ért el 2016-ban. A Bosch vezető IoT szállítóvá kíván válni, a vállalat hatalmas üzleti növekedési lehetőséget lát az intelligens digitális asszisztensek terén. „Az IoT kezd személyes jelleget ölteni, a mesterséges intelligencia segítségével személyre szabhatjuk a hálózatba kapcsoltságot” – szögezte le a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A Bosch ezért 300 millió eurós beruházással egy új mesterséges intelligencia központot hoz létre, így téve teljessé a vállalat IoT szakértelmét.

Mesterséges intelligencia: 300 millió eurós új központ

A Bosch Mesterséges Intelligencia Központ (BCAI) 2017 elején kezdte meg működését, célja, a mesterséges intelligencia terén meglévő szaktudás bővítése. „Szenzorai segítségével a Bosch elérte azt, hogy a tárgyak érezni tudjanak. Most azzal foglalkozunk, hogy azokat tanulásra és intelligens cselekvésre is képessé tegyük” – mondta Denner, aki a kutatási és csúcstechnológiai mérnöki tevékenységek felelőse is a Bosch igazgatótanácsában. „Tíz év múlva alig lesz elképzelhető olyan Bosch-termék, amelyben ne lenne mesterséges intelligencia: vagy maga a termék lesz intelligens, vagy a kifejlesztésében, illetve a legyártásában játszik majd kulcsszerepet a mesterséges intelligencia” – mutatott rá Denner. A tervek szerint öt éven belül a Bosch árbevételének már 10 százalékát adják a mesterséges intelligenciával felvértezett termékek. Kezdetben a BCAI mintegy 100 szakembert foglalkoztat majd Indiában (Bengaluruban), az Egyesült Államokban (Palo Altóban) és Németországban (Renningenben). 2021-ig a Bosch 300 millió eurós beruházással tervezi bővíteni a központot, és ezzel egyidejűleg többszörösére nő majd a foglalkoztatottak száma.

Intelligens digitális asszisztensek: milliárdos piac

A Bosch számára a tárgyak internetének személyre szabása jelenti a hálózatba kapcsoltság következő szintjét. „A Bosch a mesterséges intelligenciát felhasználva alakítja át a tárgyakat, a termékekből így partnerek, társak, személyi asszisztensek lesznek” – emelte ki a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A Tractica piackutató előrejelzése szerint a digitális asszisztenseket használók száma 2021-ig több mint 350 százalékkal növekszik. „A digitális asszisztensekkel a vásárlókhoz is „csatlakozhatunk”, a hálózatba kapcsolt termékeken keresztül ugyanis a Bosch közvetlen kapcsolatot tarthat fenn a fogyasztókkal. Minél jobban ismerjük az egyes felhasználóinkat, annál inkább testreszabott szolgáltatásokat tudunk majd kínálni nekik” – folytatta Denner. A Las Vegasban megrendezett Consumer Electronics Show (CES) kiállításon a Bosch által bemutatott termékek egyike a Kuri nevű háztartási robot volt. A robot fejlesztése során a Bosch a személyre szabást, vagyis az emberekkel való interakció képességét állította középpontba. A vállalat által bemutatott termékek között volt még Mykie, az okoskonyhák igényeinek megfelelően kialakított asszisztens is, aki például ismeri a hűtő tartalmát, automatikusan írja a vásárlási listákat, de ha kell, a főzésbe is besegít. Szintén a CES-en, egy Bosch-koncepcióautó adott ízelítőt abból, hogy milyen lesz a jövőben az autó mint személyi asszisztens. A Bosch és a Prognos által készített tanulmány szerint a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően az emberek évente csaknem 100 órát tudnak majd eltölteni az eddiginél hatékonyabb és pihentetőbb módon.

A jövőbeli mobilitás: „Vision Zero”

Stresszmentes, balesetmentes és károsanyagkibocsátás-mentes: ez a Bosch elképzelése a jövőbeli közlekedésről. „Nulla baleset, nulla károsanyag-kibocsátás és nulla stressz – ezek a jövőbeli céljaink a mobilitás terén” – jelentette ki a Bosch igazgatótanácsának elnöke. Technológiai szempontból ez a következőket jelenti: automatizálás, elektromosítás és hálózatba kapcsoltság. Denner így folytatta: „Aktívan formáljuk a mobilitás átalakulását, a Bosch nemcsak a mobilitási, hanem az elektromobilitási megoldások vezető szállítója is lesz.” A Bosch intenzív kutatásainak célja az áttörés az akkumulátortechnológia terén: hogy megfizethetővé váljon a tömeges szintű elektromos autózás. Feuerbachi (Stuttgart) telephelyén a vállalat egy akkumulátorközpontot alakított ki, egyesítve az akkumulátorcellák és akkumulátorcsomagok terén folyó fejlesztéseket. Az akkumulátorkutatókkal együtt 300 munkavállaló dolgozik azon, hogy tömeggyártásra alkalmas állapotba kerüljön a jövő cellatechnológiája. A Bosch évente mintegy 400 millió eurót fordít az elektromobilitásra. A gyártási teszteken átesett alkatrészeket (elektromos motorokat, teljesítményelektronikai eszközöket és akkumulátorokat) magában foglaló széles termékskálájával a Bosch eddig már 30 szerződést nyert. „A Bosch-nál minden fontos összetevő megvan az elektromos autózáshoz, minden piacon aktívan jelen vagyunk. A klasszikus autógyártók és új piaci szereplők egyaránt vásárlóink közé tartoznak. A Bosch neve már most egyet jelent az elektromobilitással” – mondta Denner.

A Bosch a jövőben is folytatja a klasszikus, belső égésű motor továbbfejlesztését célzó beruházásait: szintetikus üzemanyagokkal a belső égésű motorok CO2-semlegessé tehetők, egyúttal az erőforrásokkal is takarékoskodnak. „2025-ben az új járművek több mint 80 százalékánál még mindig belső égésű motor lesz az erőforrás. Azonban e motorok továbbfejlesztése is komoly szerepet játszhat a globális felmelegedés mérséklésében” – hangsúlyozta a Bosch igazgatótanácsának elnöke.

A 2016-os üzleti teljesítmény üzletágak szerint

A kedvezőtlen árfolyamhatások az üzletágak árbevételén is nyomot hagytak. „Árfolyamhatások nélkül az ipari technika kivételével minden üzleti terület árbevétele növekedett, egyesek jelentős mértékben” – közölte Asenkerschbaumer. A mobilitási megoldások üzleti szektor 2016-ban, nominálisan 5,5 százalékos növekedést mutatott, amivel a globális autógyártás adatait is felülmúlta. Árfolyamhatások nélkül ez a növekedés 7 százalékos. Az előzetes számadatok alapján a 2016-os árbevétel 44 milliárd euró volt. A benzin befecskendező rendszerek terén a Bosch új rekordot állított fel: 250 millió nagynyomású injektort értékesített. A vállalat különösen nagy sikert aratott a vezetéstámogató és az infotainment rendszereivel. 2016-ban a fogyasztási cikkek üzleti terület árbevétele 2,8 százalékkal 17,7 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez a növekedés 6,2 százalékos. 2016-ban mind az elektromos kéziszerszámok üzletág, mind a BSH Hausgeräte GmbH ismét sok hálózatba kapcsolt termékkel jelent meg a piacon. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 2016-os árbevétele 0,8 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 3,2 százalékkal) nőtt 5,2 milliárd euróra. A termotechnika, a biztonsági rendszerek és a szolgáltatási megoldások üzletágak egyre nagyobb árbevételt érnek el az olyan hálózatba kapcsolt megoldásokkal, mint az intelligens fűtési rendszerek vagy a videótechnológia, és az olyan szolgáltatásokkal, mint az eCall segélyhívó, vagy a Concierge távügyintéző szolgáltatás. Az előzetes számadatok azt mutatják, hogy az ipari technika üzleti terület árbevétele az előző évhez képest 5,1 százalékkal, 6,3 milliárd euróra esett vissza. Árfolyamhatások nélkül ez a visszaesés 4,5 százalék. Továbbra is nehézségeket okoznak a kínai, az orosz és a brazil piac fejleményei a hajtás- és vezérléstechnika terén. 2016-ban a csomagolástechnika üzletág árbevétele nagyjából az előző évivel azonos volt.

A 2016-os üzleti teljesítmény régiók szerint

Az Európára vonatkozó 2016-os előzetes számadatok nagyon kedvező üzleti fejleményeket mutatnak a Bosch csoport számára. Ebben a térségben a vállalatcsoport árbevétele 3,4 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 4,8 százalékkal) 38,6 milliárd euróra nőtt. Észak-Amerikában a 12,4 milliárd euró árbevétel nagyjából az előző évi szintnek felelt meg. Mindez az árbevétel 2 százalékos (árfolyamhatások nélkül 1,8 százalékos) csökkenését jelenti.

Dél-Amerikában a Bosch csoport – árfolyamhatások nélkül – 2,1 százalékkal növelte árbevételét. Nominálisan azonban az árbevétel 1,3 milliárd euróra, vagyis 5,7 százalékkal csökkent. Az Ázsia-csendes-óceáni térségben (Afrikát is beleértve) a Bosch – árfolyamhatások nélkül – 12 százalékkal növelte árbevételét. Nominálisan az árbevétel 20,8 milliárd euróra, vagyis 8,1 százalékkal nőtt.

Létszámnövekedés az Ázsia-csendes-óceáni térségben, Közép- és Kelet-Európában, valamint Németországban

A 2016. december 31-i adatok szerint a Bosch csoport világszerte mintegy 390 000 főt foglalkoztatott. Összességében a létszám mintegy 15 000 fővel nőtt 2016-ban. A legnagyobb növekedést az Ázsia-csendes-óceáni térség, valamint Közép- és Kelet-Európa mutatja. Németországban 2 100 fővel nőtt a munkavállalók száma.

Előrejelzés 2017-re – nagyobb ingadozások mellett mérsékelt növekedés

A Bosch a világgazdaság 2,3 százalékos, vagyis szerény mértékű növekedésére számít 2017-ben. A technológiák és szolgáltatások szállítója leginkább az amerikai és európai politikai fejleményekben lát gazdasági kockázatokat. 2017-ben a Bosch célja a növekedés folytatása és a különböző piacoknál is gyorsabb növekedés elérése. A vállalat minden üzleti területen javítani kívánja a versenyképességét és növelni a nyereségét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....