hamisítás

Hamisítás elleni védelem a pótalkatrész-piacon (2. rész)

2016.11.13.

Az 1. rész felvezetése után jelen cikkünkben összegyűjtöttünk pár példát arra, hogy milyen módszerekkel védekeznek az alkatrészgyártók a hamisítók ellen, és hogyan különböztethetjük meg az eredeti és a kétséges forrású alkatrészeket.

A motorolajok esete

A motorolajok hamisítása mindig reflektorfényben volt, hiszen az egyik legkönnyebben hamisítható alkatrésze az autónak, ráadásul csereintervalluma miatt gyakran beszerzendő, sok esetben autógyártótól függetlenül felhasználható. Egy nemrég napvilágra került hír szerint a hazai gépjárművek mintegy 60%-át érinti az illegális kenőanyag-kereskedelem, pedig a kormány a jövedéki adó köteles termékek közé emelte a kenőanyagokat, hogy nehezebbé tegye az ismeretlen forrású, sok esetben hamisított, rossz minőségű kenőanyagok kereskedelmi forgalomba helyezését.

 

Hologramos matricák

A hologramos matricákat a legtöbb kenőanyaggyártó alkalmazza már, legyen szó például  Castrol vagy Mobil termékekről, minden esetben keressük az utólagosan felragasztott, tehát nem a címkére nyomtatott, sérülése nélkül nem lekaparható hologram matricákat.

Érdemes más jelölést is keresni a csomagoláson, például a termék töltésének helyét is idejét jelölő információkat, vagy a termékre jellemző speciális jelzést. A Castrol Magnatec dobozokon megjelent a „Feel me” érzékeltető felület, melyet tapintva barázdákat tapasztalhatunk. Az olaj motorra gyakorolt hatásán túl a termék eredetiségének érzékeltetésére is jól használható az egyedi flakon.

Színezés

Az olajok másik lehetséges jelölése lehet magának a terméknek a különleges színezése, egyedivé tétele. A Liqui Moly Molygen termékei például fluoreszkáló színezést kaptak, ami egyrészt nehezen hamisíthatóvá teszi, másrészt az ügyfeleknek könnyen bebizonyítható az olajcsere elvégzése, hiszen a szintjelző pálcán a csere után tisztán zöldes olajat láthatunk.

 

Más alkatrészek is a hamisítók célkeresztjében

A motorolajon kívül számos más alkatrész  is a hamisítók látómezejébe került, viszont míg a motorolajat általában az Európai Únióban, vagy közvetlen szomszédságában állítják elő, addig a mechanikus és elektronikus alkatrészek hamisításának központja több ezer kilométerre van tőlünk, az ázsiai országokban. Ezek az alkatrészek sajnos nem csak technikai, hanem biztonsági veszélyeseket is rejtenek magukban.

 

A QR-kódok lehetőségei

A hamisítás elleni védelmet a fékalkatrészeket gyártó Brembo a csomagolásra elhelyezett hologrammal és a minden termékre egyedileg készített QR-kóddal biztosítják. A védelem kiegészül egy olyan csomagolási eljárással, ami lehetetlenné teszi a doboz észrevétel nélküli kibontását. Az egyedi QR-kód leolvasásával pedig a Brembo honlapja elárulja, hogy eddig hányan olvasták le ugyanezt a QR-kódot. A 3-szori vagy többszöri leolvasás gyanúra ad okot!

Magán a terméken is találhatók jelölések, melyeket érdemesellenőrizni. A Brembo-kód és logó, a megengedett minimum vastagság és az ECE R 90 homologizációs szám is megtalálható a féktárcsákon, a betétekről pedig a Brembo-kódot és logót, a WVA-kódot és az ECE R 90 homologizációs számot tudjuk leolvasni.

 

Csomagoláson elhelyezett kódok

Az NPR által alkalmazott biztonsági kódok sajnos a csomagolási költségeket megnövelik, de nagyon jól kiküszöbölik a hamisításokat. Minden termékükön két perforált csíkot találunk, melyek mögött azonosító számok találhatóak. Az egyik csíkot a kereskedő nyithatja fel, a másikat pedig a végfelhasználó. A csíkok lehúzása megrongálja a csomagolást, így biztosítható, hogy egy kódot csak egyszer tudnak ellenőrizni a gyártó honlapján (www.npr-europe.com/secure).

Hamisítók elleni fellépés

Magyarországon két szervezet is foglalkozik a hamisítás elleni fellépéssel: a JAF (Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete) és a HENT (Hamisítás Elleni Nemzeti Testület). Június 8-án az Autós Nagykoalíció is részt vett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai Egyesülete (JAF) közös sajtótájékoztatóján, ahol hamisított diagnosztikai eszközöket, illegális járműipari szoftvereket és hamisított autóalkatrészeket semmisítettek meg.

 

Őri Péter

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.03.27
…nem csak a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról ..
2017.03.27
- Négy magyar diákcsapat vesz részt idén az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen május 25. és....
2017.03.27
Az Emil Frey Lexus Racing csapat ismertette 2017-es terveit a Lexus RC F GT3 versenyautó európai....
2017.03.27
Esmaeil Babaei Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.03.27
- A dél-koreai Hyundai Motor egyik kínai üzemében egy hétre felfüggeszti a gyártást - jelentették....
2017.03.27
- Ittasan súlyos sérüléssel járó balesetet okozott egy autóvezető, aki ezután a közeli erdőbe....
2017.03.27
Május 1-től Massimiliano Di Silvestre (46) tölti be a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatói....
2017.03.27
- A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari - valamint a pilóta Gina becenévvel....
2017.03.27
A Datahouse adatai szerint 2017 első két hónapjában összesen 16 921 új személygépkocsit és....
2017.03.27
Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok....