adat

Harc a személyes adatokért: győznek a biztosítók?

2022.05.01.

Szervizek és biztosítók lobbiznak az uniós döntéshozóknál, hogy megszerezzék a hozzáférést az autók és autógyártók által gyűjtött személyes adatokhoz. Az autósok persze ezt nem szeretnék. Ki fogy győzni ebben a harcban?

 

Az Európai Unió területén 2018-ban eladott új autók 85 százaléka vezeték nélküli adatokat szolgáltatott, ez az arány ma már megközelíti a 100 százalékot. De ki az adat tulajdonosa és ki férhet ezekhez hozzá? Az Európai Unió ebben a témában nyilvános egyeztetést kezdeményezett, hogy az összes szereplő által kompromisszumos megoldásként elfogadott szabályozást vezessen be a közeljövőben. A személyes adatokért máris megindult a harc: egyik oldalon a járműgyártók hada, a másikon a biztosítók sorakoztak fel.

Hálózatba kapcsolt járművek

Az Európai Bizottság által közzétett 2018-as összegzésben az is szerepel, hogy Európa, Kína és az Egyesült Államok útjain 2025-re több mint 470 millió hálózatba kapcsolt gépjármű közlekedik majd. A jelenleg hatályos uniós adatvédelmi szabályozás nem terjed ki eléggé az autók által gyűjtött és megosztott adatokra, amelyeknek a jövőbeli szabályozása figyelembe kell, hogy vegye a piaci szereplők jogát a tisztességes versenyhez.

Az autógyártók a végsőkig, mondhatni foggal-körömmel ragaszkodtak, ahhoz, hogy ne legyenek széles körűen megismerhetők ezek a részben személyes, részben iparági előnyöket jelentő adatok. Ha az adatot a gyártó birtokolja, akkor ő határozhatja meg, hogy melyik biztosító, illetve melyik független szervizhálózat milyen mértékben és milyen áron férhet ezekhez hozzá. Az autósok, szervizesek és biztosítósok szerint azonban az autósnak kell döntenie arról, ki férhet hozzá az adataihoz, például ahhoz, hogy milyen sebességgel szokott közlekedni. Ha az emberek hatáskörébe teszik a döntést, az egyenlőbb versenyhelyzetet teremthet egyes iparági véleményvezérek szerint. Konkrétan meghatározhatnánk, ki és milyen adathoz fér hozzá.

Egyénre szabott szolgáltatások

Nagy-Britanniában és Olaszországban egyes biztosítók alkalmazásaikon keresztül nyújtanak szolgáltatásokat ügyfeleiknek, de olcsóbban és könnyebben kínálhatnák egyénre szabott megoldásaikat, ha az autóik által szolgáltatott adatok alapján tehetnék meg ajánlataikat. Az ACEA által tömörített európai autógyártók és -forgalmazók ezt azzal utasítják vissza, hogy ezek az adatok sokkal inkább személyesnek számítanak, mint közérdekűnek, így kizárnák harmadik fél hozzáférését. Szerintük az adatvédelem mellett, az utasbiztonság és a szektor versenyképessége is csorbát szenvedhet a túl nagy nyitással. Folytatás a következő években...

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..