Trabanat
Három Trabant áll már hosszú ideje Szegeden, a Makkosházi körúti kis Tesco parkolójában, foglalva a helyet a vásárlók elől. 2022. márciusában már biztosan ott voltak – sokak szerint már jóval korábban -, erről bizonyítékként találtunk is egy Google-fotót.
2022. márciusi helyzetkép a Trabantokkal
A kitáblázás szerint a parkolót csak nyitvatartási időben, a vásárlás időtartamára lehetne használni, a maximális várakozási idő pedig 4 óra. Megkérdeztük az áruházban, hogy mit tudnak az autókról, amelyek a parkolóhelyeket foglalják. Azt a választ kaptuk, hogy érdeklődjünk a körút túloldalán található autószerelő műhelyben, vizsgabázison, tudomásuk szerint ők parkoltatják ott a roncsokat.
– Nem a mi autóink, egy ügyfelünké, akinek mondtuk is már, hogy vigye onnan azokat, mert előbb vagy utóbb el fogják szállítani a roncsokat, és az sokba kerülhet neki – mondta portálunknak a műhely főnöke. Hozzátette, hogy kocsik gazdájának eredeti szándéka az volt, hogy OT-rendszámú autókat csináljon a Trabantokból, de ez olyan óriási költséggel járt volna, hogy hozzá sem fogtak a „projekthez”. Megtudtuk, az egyikben már motor sincs.
2023. augusztusi helyzetkép...
Miután mindhárom autón van rendszám, a Jármű Szolgáltatási Platformon az ügyfélkapus segítségével utánanéztünk a Trabantoknak. A sorból leginkább kilógót 1989 júliusában, azaz két évvel a gyárbezárás előtt helyezték forgalomba Magyarországon, a műszakija, 2019 júliusában volt utoljára érvényes. Az autó abban is különbözik a másik kettőtől, hogy 2014-ig más volt a rendszáma, mint most, valamint nagyon kevés, mindössze 9581 kilométer van benne. Illetve volt az utolsó, a 2017-es műszaki vizsga idején, amikor fotó is készült az óraállásról.
Az autót 2021 szeptemberében hivatalból ideiglenesen kivonták a forgalomból, sőt a korlátozások között az is szerepel, hogy a jármű lefoglalását is elrendelték.
A gumi már megadta magát
Egy másik Trabant is 1989-es gyártású, ám ennek története sokkal átlagosabb. Az előzővel ellentétben a legutolsó 2016-os előzetes eredetvizsgálatnál készül fotók is megtekinthetők a Jármű Szolgáltatási Platformon. Ezen a kilométeróra állása 70 904. A Trabant a nyilvántartás szerint ma is forgalomban van, igaz, 2018. júliusa óta nincs érvényes műszakija.
A harmadik autó 1980-as évjáratú, eredetvizsgálatnak nincs nyoma a nyilvántartásban, a kocsit 2020 júliusában hivatalból ideiglenesen kivonták a forgalomból. Utoljára 2019-ben vizsgáztatták, műszakija tavaly októberig volt érvényes, az utolsó rögzített kilométeróra-állás 83 762. Az élettörténetben van egy 2020. júniusi adat is, ez 83 970-es kilométer, a forgalomból valószínűleg ennyivel vonták ki.
Nem sokat ér ez a kitáblázás
A helyi napilap, a Délmagyarország megtudta, hogy a parkoló területe, ahol a Trabantok állnak, nem az áruházé, hanem egy ingatlanos cégtől bérlik azt. Utóbbi azt nyilatkozta, hogy „nem tudnak mást csinálni, minthogy szólnak a közterületeseknek, akik egyszer csak elviszik az autókat, de az eljárás nagyon bonyolult, hiszen először meg kell próbálni előkeríteni a tulajdonosukat. Ha ez nem sikerül, jöhet az elszállítás”.
Ezek a malmok láthatóan lassan őrölnek, ami talán kicsit annak is köszönhető, hogy bár változó a parkolóhelyek telítettsége, az autók, nincsenek is igazán közel az áruház bejáratához. Vagyis miattuk, a foglalt parkolóhelyek kapcsán nem igazán veszített még vásárlót az áruház, ugyanakkor frekventált és forgalmas helyen csúfítják a városképet a Trabantok. Az áruház egyik szomszédja egy nagy hamburgerező lánc, a másik egy forgalmas MOL töltőállomás.
Raktár: pótajtó az egyik kocsi utasterében
Korábban sokan panaszkodtak az elhagyott, sokszor romhalmaznak kinéző autókra Szegeden, ezek nem csak rontják a városképet, de a parkolóhelyeket is foglalják. A közgyűlés 2019-ben fogadott el egy rendeletet, ami szabályozza az autók elszállítását. A helyzet azóta valamennyit javult, de még nem az igazi. A roncsautók elszállítása előtt a városi közterület-felügyelet munkatársai egy figyelmeztetést raknak a kocsikra, 10 nap haladékot adva a tulajdonosnak. Aki ennek ellenére nem viszi el autóját, annak a pénze bánja. Egy autóért 21 ezer 908 forintot kell fizetni.
Szegeden az a gépkocsik elszállítását a Szegedi Közlekedési Társaság csapata végzi, erről azonban nem a cégnél döntenek. A rendszám nélküli vagy lejárt műszaki vizsgás gépkocsikat a közterület-felügyeleti csoport megrendelésére szállítják be a közlekedési társaság Körtöltés utcai telephelyére. Ott 6 hónapig tárolják a gépkocsikat, és ha a tulajdonos kifizeti a napi 1200 forint+áfát – természetesen a bő húszezres elszállítási díjon felül –, már viheti is. Hat hónap és két felszólító levél után a kocsit már hulladékként kezelik és elviszik egy autóbontóba.
Egy BMW a Trabantok "ölelésében"
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!