jármű

Hatalomfitogtatás az utakon

2024.05.04.

Mire jó ez az amerikai nagyzolás?

 

Bárki, aki az Egyesült Államok sztrádáin utazik, ismeri a lenyűgöző kamionokat a hosszú orrukkal, amelyek nagyon különböznek az európaiaktól.

Persze, az Egyesült Államokban is lapos orra van azoknak a teherautóknak, amelyek a városokban közlekednek, például szemetet gyűjtenek vagy csomagokat szállítanak, hiszen inkább kis fordulási sugárra van szükségük, mint egy luxus pilótafülkére.

De a nagy távolságokat megtevő kamionok tekintetében látványos a különbség. Az amerikai és az európai szabványok közötti eltérések a járműtervezésben a kamioniparban is nyilvánvalóak. Míg az Egyesült Államokban a teherszállítók jellegzetes hosszúkás orrúak, Európában ezt a fajta kialakítást nem használják. Ez a különbség elsősorban az európai szabályozásoknak köszönhető, amelyek a nagyobb közúti biztonság és a jobb kormányozhatóság érdekében előírják a járművek maximális hosszát.

Az Egyesült Államokban az európaitól különböző teherautókat széles és egyenes utakra tervezték. Ezek az autók hatalmas, több ezer kilométeres távolságokat tesznek meg az országon belül. A hosszú orr lehetővé teszi, hogy több hely legyen a kabinban, így a sofőr szabadabban mozoghat és kényelmesebb környezetben vezethet a hosszú utazások során.

Ezenkívül a hosszú orr megkönnyíti a karbantartási műveleteket, mivel egyszerűbb hozzáférést biztosít a motorhoz és az egyéb alkatrészekhez. Könnyebb megjavítani az amerikai gyártású teherautókat, az orr szárnyait egyszerűen kinyitják. Az európai kialakításban viszont a teljes pilótafülkét előre kell hajtani a motor eléréséhez. Ez a funkció csökkentheti a karbantartási időt és a költségeket, ezáltal javítva a teherautó általános hatékonyságát.

A kialakításnak köszönhetően a tengelyek közötti távolság nagyobb, ami elnyeli az autópálya szabálytalanságait és javítja az egyenes vezetést. Mivel a pilótafülke nem a motor felett helyezkedik el, az utóbbi rezgése és hője kevésbé érzékelhető.

Ütközések esetén a tehergépkocsi-vezetőket jobban védi a hosszú orr. Ez különösen fontos, mivel a kamionok Amerikában az autópályákon gyakran a személykocsikkal megegyező sebességgel haladhatnak.

A gyakorlati motivációk mellett ez a design kulturális ikonná is vált Amerikában, amely a hatalmat és a kalandot képviseli.

Ugyanakkor az EU törekvése, hogy a modellek lekerekített orrúak legyenek, ezáltal javítva az aerodinamikát és csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Tehát a globális gyártóknak továbbra is különböző modelleket kell kidolgozniuk, a kontinensektől függően.

Forrás: Forrás: autopassionati.it, galaxus.ch

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.18
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésibiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.18
Füleken új befektető érkezik az egykori Kovosmalt területén újonnan kiépített ipari gyárcsarnokba....
2024.05.18
Generációváltás előtt állnak Ausztriában az autósiskolák. Az autósiskolák üzemeltetői a szakma....
2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..