design

Határon túl is sikeres magyar formatervezők

2014.10.01.

Mindig élmény részt venni tehetséges fiatal formatervezők nyilvános konzultációján, különösen akkor, ha a téma autó, a helyszín pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.

    A szerző felvételei

Friss formák, átértelmezett vonalak, futurisztikus víziók és sebesség együttesének jövőbeli világába visz a konzultáció, melyen a magyar autótervezés új nemzedékének ifjú tehetségei mutatkoztak be. A MOME oktatói gárdája nemzetközileg is elismert, egykori és jelenlegi hallagatói is sikeresek. Nem véletlen, hogy egyre több magyar formatervező jut munkához globális járműkonszern design stúdiójában. Ebben persze az is benne van, hogy a MOME jó kapcsolatokat épített ki például a Mercedesszel, ami már önmagában elismerést jelent, mert erre a vetélytárs márkák is felfigyelnek.

Mester és tanítványai

A konzultációkon is jelen vannak a márka vezető munkatársai, a jubileumi kiállításon pedig részt vett a Daimler formatervezésért felelős alelnöke is, aki egyébként egy Európa szerte elismert magyar oktató, Stefan Lengyel tanítványa volt egykoron. Gorden Wagener így nyilatkozott a budsapesti Művészetek Palotájában rendezett kiállításon, ahol a MOME hallgatók alkotásait mutatták be. A tegnap inspirálta, a holnap táplálja, a ma pedig megvalósítja, ez volt a mottója a bemutatónak, melyen álomautók 1:4-es arányú makettjeit láthatta a közönség.

Az ifjú tehetségek felkarolása szívügyünk, hiszen ötleteik jelentik az autódizájn jövőjét. Ezért köteleztük el magunkat világszerte a felsőoktatási intézményekkel közös munka iránt, a kapcsolat pedig nekünk meg a diákoknak is kölcsönösen inspiráló és gyümölcsöző.

Elismert alkotóműhely

Az elmúlt évtizedben a MOME bebizonyította, hogy Magyarország az autódesign iránt érzékeny és érdeklődő tehetségek otthona.” nyilatkozta Gorden Wagerer, a Daimler AG designért felelős alelnöke a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel való együttműködés tizedik évfordulóján rendezett kiállításon, a Művészetek Palotájában.

Hasonló elismeréssel szólt az autókonszern és egyetem kapcsolatáról az idei konzultáció után Robert Lesnik, a Mercedes Benz formatervezője, de ami még fontosabb, hogy egyre több magyarnak sikerült rangos nemzetközi stúdiókba kerülnie, és nem csak a támogató Daimler konszern csillagos Mercedeséhez, hanem más német, francia, olasz és dél-koreai márkákhoz is. Wittinger Csaba a Renault-nál tervezte a legújabb Twingót, Bocsi Attila munkája a rekorder Peugeot Pikes Peak, Németh Gábor Tamás a Mercedesnél formatervező, Fogarasi-Benkő László a Volkswagennél, Varga Péter a Porschénél, Kovács Miklós a Kia márkánál, Hartai Tamás a Bugattinál dolgozik.

Víziók a jövőről

A jármű-formatervezési mesterkurzus vezetője Scherer József egyetemi tanár, akadémikus mellett részt vesz a hallgatók képzésében Lenkei Balázs, aki tervezett már elektromos triciklit, mostanában pedig a jövő vasúti kocsijainak formáját rajzolja és moderálja a nyilvános konzultációt. Tavaly a kamionok, idén a kisebb, de gyorsabb járművek szerepeltek a hallgatóknak meghirdetett „Víziók a versenyzés jövőjéről” és „Első Mercedesem” témakörben.

Egyre több a külföldi diák a MOME hallgatói között: a konzultáció bevezetőjében Fülöp József rektor elmondta, hogy eddig hat országból húsz hallgató vett részt MOME képzésben. Jól szerepelt az idei megmérettetésen az eredeti ötletekkel építkező ukrán Nastassia Dyro, aki a természetet tekinti legfőbb forrásának. Jégmező, havas utca és husky kutya ihlette első Mercedesének formáját, mely a Smartnál nagyobb és az A-osztálynál kisebb. A célpiacok gyakran havas, latyakos útjai miatt az autó több eleme kompozitból készülne, ami nem csak a sónak áll ellen, de könnyebb is, ami csökkenti a fogyasztást.

Minden év ötletgazdag

Az elkészült makettek és nagyméretű vázlatok mellett vetített képeken lehetett megismerni Major Zoltán, Kovács Róbert, Filczer Balázs és Sándor Ádám ötleteit. A tavalyi és az idei konzultáción is érdekes járműveket ismertetett a nemzetközi tapasztalatokkal is rendelkező Sebestyén Marcell, aki már fél évet töltött Sindelfingenben, a Mercedesnél, aztán egy másik félévet a Kia stúdiójában, Rüsselsheimben. Tavaly kamionos tanulmányával, idén golyóálló terepjárójával jelentkezett. Sajnálatosan időszerű, hogy nagyon is aktuális félkatonai modellje. A tervező szerint ezeknek megjelenésükben is ki kell fejezniük funkcióikat, ezt jelzik a méhsejt szerkezetű karosszériapanelek, valamint a döntött felületek és rejtett fényszórók. A védelmet szolgálja a tojáshéj kabin is, melyben a vezető helye középen van, mellette ül két testőre, mögöttük pedig az egymással szemben elhelyezett fotelekben a négy védett személy.

A többi hallgató bemutatkozása is méltó volt a nagy múltú műhelyhez.

A MOME szellemisége

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem szellemisége egyszerre gyökerezik a több mint 130 éves múltjában, a megújulásra való törekvésében, és a külvilágra való nyitottságában. Ez a szellemiség az, ami a MOME-t az egyik vezető európai művészeti műhellyé teszi. Egyszerre egyetem és szellemi műhely, ahol szétválaszthatatlan egységet képez az oktatás és az alkotói folyamat, az alkalmazott és autonóm művészeti tevékenység. Oktatási struktúrája magában foglalja a design, az építőművészet, a médiaművészetek, valamint az elmélet területeit.

A hallgatói és oktatói kiállítások, különböző designnal kapcsolatos bemutatók és filmvetítések nagymértékben hozzájárulnak Magyarország és Budapest kulturális életének színessé tételéhez. Hasonló fontossággal bírnak az egyetem külföldi vándorkiállításai is.

A MOME-t az intellektuális, tudományos és kulturális-alkotói tevékenységek összessége jellemzi. Ezeket problémaorientált formában, ugyanakkor a nyitottság és a határok állandó tágításával gyakorolja; áthagyományoz, integrál, párbeszédbe lép és felelősen tekint a jövőbe.

A 21. század egyetemének kötelessége, hogy újra és újra megfogalmazza a szakterületek közötti horizontális párbeszéd és integratív szemlélet formáit. A MOME mindezt felismerve hozta létre horizontális kutatólaborjait, melyek célja új szellemi és fizikai értékek megteremtése, illetve közvetítése korunk ökológiai, társadalmi és kulturális kihívásainak összefüggésében, a design, az építészet, a teória, az információs technológia és kommunikáció eszközeivel. A MOME horizontális laborjai: MOME EcoLab (fenntarthatóság), MOME SocioLab (szociális építés), MOME TechLab (kreatív technológia), MOME TransferLab (interdiszciplináris tudástranszfer).

Rendhagyó tárlat

Környezetbarát BKV-busz, egy lapból összehajtogatható lábbeli, lakássá áttervezett óbudai gyárkémény és ételhordó készlet. Összesen 31, a városi élethez kapcsolódó design-diplomamunka látható november közepéig a MetróArt Galériában, három budapesti metróvonal szerelvényeiben. A Pro Cultura Urbis Közalapítvány (PCU) kezdeményezésére létrejött kiállítást Csomós Miklós főpolgármester-helyettes, a PCU Kuratóriumának képviselője, Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) rektora, valamint Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója nyitotta meg a Puskás Ferenc Stadion metrómegállójában.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Egy Daewoo Matizhoz kötöztek egy felismerhetetlen roncsot a 3-as főúton. ..
2024.04.20
A közlekedésbiztonsági feladatokban legügyesebb család idén is egy új Skodával mehet haza. ..
2024.04.20
10 éves Grand Cherokee 6 millióért, amire még locsolni kellene egy kis pénzt ..
2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..