kereskedelem

A hazai autózás rendszerváltója: Győző Gábor (3.)

2015.05.21.

Huszonöt éve élvezzük a piacgazdaság örömeit, de nem árt, ha tudjuk, a szabad autópiac is az azt megelőző évtizedekben gyökerezik. Hogyan tanulta meg a maga kárán a BMW, hogy milyen drága a „drága bakter úr”! Győző Gábor portré, harmadik rész.

- Hogyan hagytad el végül a külkereskedelmi tárcát?

- 1986 január 1-jén távoztam ez az Interag Rt-hez, amely úgynevezett ügynöki vállalat volt. A szocializmus keretei között vállalta külföldi partner cégek magyarországi képviseletét. Az Interag emellett Shell benzinkutatkat, azon belül kiskereskedelmi boltokat üzemeltett, és export-import tevékenységet folytatott. Engem a vezérigazgató helyettesének és gazdasági igazgatónak hívtak. 1992-ig dolgoztam helyettesként, majd két évig, nyugdíjba vonulásomig elvállaltam a vezérigazgatóságot.

- Milyen cégekkel voltatok kapcsolatban?

- Mi képviseltük többek közt a BMW-t, nálunk lehetett az országban egyedül legálisan devizáért bajor gépkocsit vásárolni, és mondhatom, a világon a legolcsóbban nálunk lehetett hozzájutni. De mi képviseltük a Shell-t és a DuPont céget is. Döntő volt a vegyipar, ebben nagyon erős volt a csapat. Egyébként máig rendszeresen találkozunk, összetartó társaság.

- A BMW volt az első autómárka, amivel foglalkoztál?

- A bajor márkát hamarosan követte a Mitsubishi, aztán a Honda, a Daihatsu és végül az Alfa Romeo. 1989-ben a BMW felmondta a képviseletet. A Mitsubishi importjára megalapítottuk a Contrex Kft-t. Ezzel kapcsolatban volt egy tündéri esetem. Az első évben, 1987-ben 180 járművet adtunk el. A következő évben hazánkban járt a márka egyik amerikai vezetője, és a díszvacsorán megkérdezte, hány autót adtunk el. Száznyolcvanat – mondtam. Hetente? - kérdezte. Az egész évben – válaszoltam, de láthatóan nem értette. Európai kollégái aztán elmagyarázták neki, hogy a vasfüggöny mögött más világ van. 1992-ben már 1100 Daihatsut adtunk el, ami szép mennyiségnek számított.

- Hogy lettél a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének a vezetője?

- 1993-ban Haris György irányította az egyesületet és szervezte Budapesti Autószalont is. Akkor valaki felvetette, hogy ez összeférhetetlen, választania kell a kettő között. Gyuri az autószalont választotta, így az egyesület élére pályázatot írtak ki. Az ügyvezető elnöki posztra hárman kandidáltunk. Czollner Zsigmond, a Merkúr műszaki vezetőhelyettese és én számítottunk komoly pályázónak. Én magam Zsigát véltem esélyesnek, de mégis rám esett a választás. Talán azért, mert a tagvállalati vezetők szava döntött, és közülük többen korábban munkatársaim voltak a külkereskedelemben.

- Ennyi év távlatából elárulhatsz műhelytitkokat. Hogy került a magyar autókereskedelembe a „drága bakter úr”, azaz Neményi Béla?

- Említettem, hogy korábban a BMW képviseletét az Interag keretén belül mi vittük. A rendszerváltás idején a cég váratlanul megvonta a megbízást és – érthetetlen módon – a kereskedelemben teljesen tapasztalatlan Neményi Bélára bízta. „Drága bakter úr” rövid idő alatt tönkretette a piacot. Az Interag idejében ezer fölötti darabszámban értékesítettük a bajor márkát, a BMW Neményi alig kétszázat tudott eladni, ennek ellenére viszonylag sokáig megtarthatta a képviseleti jogot. De máskor is furcsa dolgaik voltak a bajoroknak. Már a szocializmus végnapjait értük, amikor sikerült kormányzati megrendelést szereznünk. Akkoriban az államigazgatás legfelső szintjein kizárólag Mercedesek szolgáltak. Örömmel újságoltam hát a német cég jelen lévő képviselőjének, a kormányzat hozzájárult hat BMW megvásárlásához. A gyári ember azonban lehűtötte az örömömet. Majd ha hatvanat rendelnek, akkor örüljünk! - mondta.

Korabeli lemezborító az 1967-es Táncdalfesztiválon szerepelt dallal

- 1993-tól 2010 áprilisáig voltál az MGE ügyvezető elnöke. Ez alatt az idő alatt megszámlálhatatlan interjút adtál, nekem is jónéhányat, az újságolvasók alighanem jól ismerik a neved. De mit csináltál, amit nem láthatott a nagyközönség?

- Olyasmiket, amikre már nem is gondolunk, hogy valaha meg kellett csinálni. Például az értékesítési statisztikákat. Kezdetben csak a személygépkocsik és kishaszonjárműverk eladási adatait gyűjtöttük, majd fokozatosan kiterjesztettük a nagyhaszonjárművekre és a motorokra. Akkoriban nagy port vert vel a Ford Transit-ügy. Az MDF-kormány úgy akarta támogatásban részesíteni a Székesfehérvárra gyártelepet hozó Fordot, hogy „személyre szabott” adókedvezményt adott azoknak a haszonjárműveknek, amelyek nagyon-nagyon hasonlítottak egy Ford Transitra. Tiltakozásunkra visszavonták az intézkedést. Azt is sikereink közé sorolom, ahogy kezeltülk a roncsderbit: a vasfüggöny leomlása utáni eufórióban boldog-boldogtalan tizenéves nyugat-európai autót hozott be. Közreműködésünkkel megváltoztatták a szabályozást, a rossz kibocsátási tulajdonságokkal rendelkező, öreg járműveket magas közteherrel, regisztrációs adóval sújtották. Sajnos azóta megváltoztatták ezt, és ismét elözönlötték az útjainkat a koros európai használt autók.

- Hitted-e hogy a rendszerváltás utáni, gyorsan felfutó újautó-kereskedelem ekkora törést szenved Magyarországon? Hogy lesz év, amikor kevesebb új autót veszünk, mint a rendszerváltás előtt?

- Önkritikusan meg kell mondanom, 2003-ban, 2004-ben örömmel konstatáltam, hogy kétszázezernél is több új autó kelt el hazánkban. Nem gondoltam, hogy ekkora böjtje lesz, hogy ötven-hatvanezerre zuhan vissza a darabszám. Valóban túllőttünk a célon a válság előtti években, nem versenyezhetünk Ausztriával, Svájccal, ha a magyar fizetőképes kereslet az ötöde-hatoda az ottani jövedelmeknek. De abban bízom, hogy majd csak visszalendül az inga. Idén talán már meghaladhatjuk a 70 ezres forgalmat, és néhány év múlva beállhat az optimálisnak mondható 120-150 ezer darabos eladás.

- Milyen autóval jár az MGE korábbi elnöke?

- Tízéves Suzukival. Ne csodálkozz, én a kicsi és fürge autókat szeretem, ugyanis meglehetősen gyorsan hajtok. Éppen ezért utasítottam vissza annak idején a járműimportőr cégek ajánlatát, hogy hónapról hónapra másik teszautót biztosítanak a számomra. Nem szeretem, ha vigyázni kell az autóra, márpedig a máséra vigyázni kell. A Suzuki pedig – ahogy a régi reklám mondta – tényleg a mi autónk.  

(Vége)

Jámbor Gyula

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....