elektromos teherautó
Négy éve jelentette be a Hino, a Toyota-csoporthoz tartozó haszonjármű-gyártó, hogy hibrid hajtáslánccal szereli fel Profia modellcsaládját. A tesztek szerint akár 15 százalékkal csökkentheti a nehéz tehergépkocsi fogyasztását és CO2-kibocsátását az a rendszer, amely háromdimenziós térképadatok és mesterséges intelligencia alkalmazásával optimalizálja a fékenergia-visszanyerést.
„A nehéz teherjárművekről mindenki azt gondolja, hogy nem ideálisak a hibrid technológia alkalmazására, hiszen normál üzemben hosszasan haladnak egyenletes sebességgel, lassítás vagy megállás nélkül” – írja a gyártó arról a kihívásról, amelyre végül egy világelső újítással találtak megoldást.
Amikor ugyanis lejtőn halad a jármű, hatalmas tömege miatt rendkívül jelentős energia szabadítható fel. Ezért a világon elsőként olyan új hibrid vezérlést dolgozott ki a Hino, amely háromdimenziós térképadatok, műholdas helymeghatározás és egyéb paraméterek alapján előre feltérképezi az útvonal domborzati viszonyait, kiszámítja a terheléseket, és ez alapján szabályozza a hibrid rendszer vezérlését. Természetesen az üzemi féket is úgy állították be, hogy – a fejlett hibrid személygépkocsikhoz hasonlóan – elsődlegesen ne a súrlódó, hanem a regeneratív technológia lassítsa a járművet.
A lítium-ion akkumulátorcsomaggal szerelt technológia változatlan terhelhetőség és hatótávolság mellett mérsékli a zaj- és rezgésszintet, és ezzel pihentetőbbé teszi a vezetést a pilóta számára, katasztrófahelyzetben pedig a lítium-ion akkumulátoros rendszer külső fogyasztók táplálására szolgáló áramforrásként szolgálhat. Japánban 2019-től forgalmazzák a hibrid Profia szériát.