Fiat 500

Hihetetlen olasz rekord: több az öreg Fiat 500, mint az elektromos autó

2019.11.18.

Olaszországban minden elektromos autóra 12 "cinquino", azaz régi Fiat 500 jut. A legendás népautóból – amely 2017-ben ünnepelte 60. születésnapját - manapság még mindig 370 ezer van forgalomban. És a "legfiatalabb" több mint 40 éves …

Olaszországban sokkal több régi Fiat 500 van forgalomban, mint elektromos autó. A paradoxon megértéséhez tudni kell, hogy Nyugat-Európában az olasz autópark a legöregebb. A gépkocsik átlagos életkora 10,8 év. Így talán már nem olyan meglepő a régi Fiat 500 kitartása. Közülük a legfiatalabb is több mint 40 éves, a legidősebbek meg már 60 fölött járnak. És most kapaszkodjanak meg: a valaha legyártott 4.097.908 darab régi Fiat 500 csaknem 10 százaléka még mindig fut az olasz utakon.

Vagyis a régi Fiat 500-asok egyelőre – legalábbis mennyiségileg – lenyomják az új akkumulátoros autókat. Az olasz statisztikák szerint Itáliában jelenleg 370 ezer Fiat 500 van forgalomban, külföldön még kb. 20 ezer. Ezzel szemben az elektromos kocsik száma csekély, alig 30.600 darab. Vagyis 12 öreg Fiat 500 jut egy elektromos autóra. A modernitás jegyében…

Természetesen az elektromos kocsik eladásai szárnyalnak, a régi Fiat 500-asok gyártásával pedig már 1977-ben leálltak. Úgyhogy a fordulat elkerülhetetlenül bekövetkezik. De ez még eltart egy ideig. Olaszországban 2018-ban 9.579 elektromos autót helyeztek forgalomba, 2019 első tíz hónapjában pedig 8.600 darabot.

Mi a titka a régi Fiat 500-nak? Miért használják még mindig több tízezren az öreg, környezetszennyező autókra kirótt korlátozások ellenére? Az egyik ok az lehet, hogy a nagyvárosi forgalomban most is az egyik legpraktikusabb jármű: mivel nagyon kicsi, bárhol parkolni lehet vele. Méretei meghökkentőek: 1,3 méter magas, 1,3 méter széles és csupán 2,9 méter hosszú. Gyakorlatilag egy mikrojármű. Még a Smartot is lepipálja. Az ugyanis 2,7 méter hosszú, 1,7 méter széles és 1,5 méter magas, de csak két üléssel rendelkezik, míg a Fiat 500-at – évjárattól és országtól függően- ötszemélyesként is jóváhagyták. Igaz, varázsolni kellett a régi szabványokkal, de így is a helykihasználás mesterműve.

És ez még nem minden! Bár a Fiat 500 mai szemmel nevetségesen kis teljesítményre képes (modelltől függően 13 és 18 lóerő között mozog), továbbra is mindenki használja, mintha nem történt volna semmi az elmúlt évtizedekben az autóiparban. A modell forgalomban lévő példányainak száma lényegében változatlan maradt 2010-hez képest, ami elképesztő adat egy olyan autó esetében, amelynek gyártásával már 42 évvel ezelőtt leálltak.

Úgyhogy a Fiat 500 esetében egy rekorder autóról beszélhetünk. Egyetlen kerekeken gördülő jármű sem ért el Itáliában ehhez mérhető tartós népszerűséget. Ami ráadásul folyamatosan nő.

A jövő elektromos autóinak terjedése persze Olaszországban is megállíthatatlan és törvényszerű folyamat. De az itáliai sztrádák igazi sztárja mind a mai napig a régi, kedves és elpusztíthatatlan Fiat 500.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.09
Európa még alig ocsúdott fel az első világháború okozta sokkból, amikor 1919. október 9-én....
2019.12.09
A Kamaz megkezdte a teszteket saját fejlesztésű önvezető teherautóival. A Kamaz-4308 típusú, vezető....
2019.12.09
Sergey Velmozhko Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.09
Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.09
A Peugeot idén harmadik alkalommal rendezte meg drónfilm-fesztiválját. Az alig néhány éves múlttal....
2019.12.09
Magas szén-dioxid-kibocsátású autókkal járnak a német kormánytagok a Deutsche Umwelthilfe német....
2019.12.09
Egy szolgálatból hazafelé tartó rendőr figyelt fel a gyanús járművekre. Az esettel összefüggésben....
2019.12.09
Sokat hallani manapság a Volkswagen-csoport elektrifikálódásáról, mondhatni mindenki tudja, hogy....
2019.12.09
A United Airlines amerikai légitársaság 50 új Airbust rendelt 7 milliárd dollár listaáron. Az....
2019.12.09
Az ENSZ madridi klímakonferenciája előtt a müncheni központú vállalatcsoport az autógyártók közül....