kerék

Hogy ellenőrizzük a guminyomást?

2018.07.06.

Habár a KRESZ-oktatáson mindenki megtanulja, hogy az elindulások előtt rendszeresen ellenőrizzük legalább szemrevételezéssel a gumik állapotát és nyomását, valljuk be, az autósok 0,1%-a lehet, akkor ténylegesen körbejárja az autót minden induláskor. Ebben a haszongépjárműveseknek nagyobb a rutinjuk és a hajlandóságuk is, hiszen a napi elinduláskor legtöbben alaposan szemügyre veszik a vasat. Mit tegyünk mi, személyautósok, ha meg szeretnénk előzni a nagyobb bajt?

 

A Continental ajánlása szerint legalább havonta egyszer szánjunk 5 percet egyebek mellett az autó gumiabroncsainak ellenőrzésére is. A folyamatos ellenőrzéssel nem csak a tüzelőanyag-fogyasztás csökkenthető, hanem a defekt is észrevehető és a biztonság növelhető. De hogy ellenőrizzünk?

Nem a gumi anyaga tartja a jármű teljes tömegét, hanem a benne található túlnyomásos levegő. Nem meglepő tehát, hogy a levegő nyomása befolyásolja a jármű stabilitását, irányíthatóságát, fékezési tulajdonságait és a lengéskényelmet. A nem megfelelő guminyomás rontja ezen tulajdonságokat, ezért fontos az időszakos ellenőrzése a guminyomásnak.

 

 

Mennyi az ajánlott nyomás?

Az előírt guminyomást a jármű gyártója határozza meg a gumi méretének, típusának és a jármű tömegének megfelelően. Ezeket az értékeket megtaláljuk az autó kezelési útmutatójában és a tankbetöltő ajtaján, a „B”-oszlopon vagy a vezető oldali ajtón.

 

Mit jelent a hideg nyomás?

A keréknyomást hideg állapotban célszerű beállítani, hiszen a gyártók a „hideg” nyomásértékeket adják meg. Ahogy a kerék melegszik, úgy megnő a nyomás benne, hiszen a benne lévő levegő is átveszi a hőt. A hideg állapotban mérés azt jelenti, hogy még mielőtt elindulnánk az autóval vagy sokat állna az autó a napon vagy a külső hőmérséklet nagyon megemelkedne, megmérjük a guminyomást a megfelelő műszerrel. Azért is fontos a nappali melegedés, mert 10°C külső hőmérséklet növekedés 0,1 bar nyomásnövekedést eredményez.  

Ha egy hosszabb út után megmérjük a keréknyomást, és a maximum érték felett van, akkor sem szabad engedni a nyomásból, mert amikor visszahűl a gumiabroncs, akkor a minimum érték alá csökkenhet a keréknyomás. Ezért is fontos a keréknyomás ellenőrzése minden hónapban, hogy az évszaknak megfelelő időjáráshoz igazítsuk a keréknyomást, ne legyen túl kicsi vagy nagy a nyomás. A gyártó a terhelés mértékének megfelelően más-más keréknyomást határozhat meg, ezért, ha egy hosszabb útra indulunk sok csomaggal, akkor ennek megfelelően állítsuk be a keréknyomást még lehetőleg indulás előtt. Az ellenőrzés során a pótkereket sem hagyjuk ki, ugyanis vannak olyan helyzetek, amikor szükség van a pótkerékre.

 

Hogy mérjünk?

Otthon könnyen megmérhetjük a keréknyomást, nem tart sokáig. A lényeg, hogy indulás előtt hidegen, vagy legalább több órája álló autón mérjünk. Egy egyszerű, digitális nyomásmérőt érdemes beszerezni, de az analóg műszerek kedvelői is találnak megfelelő pontosságú műszert az ellenőrzéshez.

Csak a védőkupakot kell levenni, majd a műszert a szelepre helyezve megmérni a keréknyomást. Fontos, hogy a szelepvédő kupakot mindig tegyük vissza, hiszen a szeleptű nagyon kis felületen tömíti a gumiabroncsot, abba nem kerülhet por és kosz.

 A túl nagy nyomás rontja a komfortot, az iránytartást, a stabilitást, az irányíthatóságot és rendellenes kopást idéz elő. A túl kicsi nyomás a kormányzási reakciót, az irányíthatóságot, a tüzelőanyag-fogyasztást rontja. Ha sokáig túl kicsi nyomással közlekedünk, akkor a gumi belsejében vissza nem fordítható sérülések keletkezhetnek, ami defekthez vezethet.

 

 

Miért mérjünk, ha van TPMS?

A TPMS rendszereknek több típusát alkalmazzák: a direkt (szenzoros) és az indirekt (ABS-jellel dolgozó) keréknyomás-felügyeleti rendszert. A direkt TPMS-sel szerelt autók pontos értéket tudnak adni a keréknyomásról, így ezeknél a járműveknél a menüből kiolvashatók az értékek. Az indirekt TPMS-rendszerek csak 20 km/h óra fölött működnek, így indulás előtti ellenőrzésre nem alkalmasak.

 

 

A TPMS-figyelmeztetést nem érdemes megvárni, mert akár 25%-os nyomáscsökkenés is lehetséges hibaüzenet nélkül.

Ha nem szeretnénk beruházni egy kis nyomásmérőre, akkor a szerelőt látogassuk gyakrabban.

 

Forrás: 
Continental

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.09.21
A Dél-afrikai Köztársaság fővárosában található a Tábla-hegy, amit a déli félteke egyik, ha nem a....
2018.09.20
Az október eleji párizsi autószalont megelőzve a minap Budapesten is bemutatkozott a Lexus két....
2018.09.20
A Sanmina 6,7 milliárd forintból fejleszti tatabányai gyárát 2022-ig, a beruházáshoz a kormány 1,2....
2018.09.20
A Toyota továbbfejlesztette üzemanyagcellás tehergépjárművét. A nagyobb hatótáv mellett a Beta....
2018.09.20
Először készült a magyarok biciklizési szokásairól szóló nagy mintájú, átfogó kutatás, amelyet a....
2018.09.20
Dluhopolszky László Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.09.20
Business Intelligence szolgáltatásokkal lép piacra a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.....
2018.09.20
2018-ban is sikerrel zárta a BMW Group Magyarország támogatását élvező SUHANJ! Alapítvány csapata a....
2018.09.20
A hannoveri Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon bemutatkozó új Berlingo furgon számára tekintélyes....
2018.09.20
A SEAT roadshow kampánya Budapestre érkezett, aminek keretén belül a szakmai plénum is....