járműgyártás

Hogyan lett a Toyota Corolla világautó-rekorder

2023.07.10.

Több mint 50 millió autó, 12 generáció. 57 év alatt ennyi Toyota Corolla készült, messze ez a legnagyobb számban gyártott négykerekű. Világszerte ma is évről évre milliót meghaladó darabszámban, 13 országban 16 helyen gyártják, jószerivel nincs a glóbusznak olyan szeglete, ahol ne árusítanák.

Szerző: Heimer György

A Corolla startja még a kilencszázhatvanas évekre nyúlik vissza, amikor a második világháború pusztításai után viharos fejlődésbe fordult a japán gazdaság. Ez volt a „három c”, a légkondicionáló (air conditioner), a színes tévé (color tv) és az autó (car) angol kezdőbetűivel jelölt jóléti korszak kezdete. Vagyis az, amikor a kilencszázötvenes-hatvanas évek fordulóján a japán háztartások már megengedhették maguknak a jobb módú fogyasztói társadalmak ilyesfajta portékáit. A szigetországban ekkor kapcsolt nagyobb sebességre a motorizáció is, többi között azzal, hogy a Toyota 1966-ban piacra dobta az újonnan kifejlesztett családi kompaktját, a 800 köbcentis Publica és az 1500-as Corona közé sorolt Corolla típust. A négykerekűből havi 30 ezer darabot gyártottak, amikor a Toyota össztermelése havonta 50 ezer darab körül mozgott. A lázas keresletet fűtötte, hogy a kocsi többféle karosszériával és új (gyártás)technikával készült. Így szenzációszámba ment, hogy a kormányból kiálló háromfokozatú sebességváltó lekerült a padlóra: helyette négyfokozatú botváltó lett, ahogy az akkortájt a nyugat-európai gyártmányokban már általános volt. Aztán a mellső kerékfelfüggesztésben először alkalmazott McPherson rendszerű rugóstag több hasznos helyet hagyott a motortérben, ugyanakkor csökkentette a jármű súlyát és a gyártási költségeket. Komfortos lett az utastér is, s mai szemmel fura, de akkor újszerű széria-felszerelésnek számított a tolatólámpa is.

Az olcsó fenntartású, familiáris népautó kifejlesztése Tatsuo Hasegawa, a Toyota immár halhatatlanná nemesült főmérnökének nevéhez fűződik. Az eredetileg repülőgépgyártó mérnök a háború után szegődött a Toyotához, ahol egy alapjaiban új minőségellenőrző rendszert is kidolgozott. Felismerte, hogy az autósok nem fogadnak el hitvány terméket, a minőség kulcskérdés, ezért intenciói szerint minden egyes szalagról lekerült kocsinak jobbnak kell lennie az átlagosan megszabott minőségi szintnél. Alighanem ez a szemlélet az egyik legfontosabb az utódaira hagyott örökségben. Másrészt az is sokat mondó részlet, ahogy a Corolla piactervezői a kocsi márkanevét keresték – már félszemmel a nemzetközi autós publikumra sandítva. Toyota-feljegyzések szerint a névadók angol, olasz és francia szótárakat nyálazva sokáig és hevesen vitatkoztak, mígnem kikötöttek a Corolla mellett, amelyre állítólag egy ősi japán verseskötetben bukkantak. Bárhogyan is volt, tény, hogy a Toyota vonzódott a c betűvel kezdődő márkanevekhez: a Crown, Corona, Celica, Carina, Camry, Cressida elnevezés is mind erről tanúskodik.

Fotók: Toyota

A Corolla világhódító karrierje a kilencszázhetvenes évtizedben vett repülőrajtot. A fűtött japán gazdaság exportinváziójának részeként a Toyota először a szomszédos ázsiai országokban és Ausztráliában terjeszkedett, majd partra szállt Amerikában. A japán autógigász más gyártmányai ugyan már korábban feltűntek a vén kontinensen is, de az európai autósok tömegei igazán csak az ezredforduló tájékától kezdve – az export és a helyi gyártás felfutása után, immár Corolla tulajdonosokként – szerezhettek érzékletes tapasztalatokat azokkal a Toyota értékekkel, amelyeket e modell is megtestesít. E filozófia szerint a QDR, vagyis a minőség (quality), a tartósság (durability) és a megbízhatóság (reliability) szentháromság, s ennek szellemében ma már a Toyota nyolc európai gyára közül Nagy-Britanniában két helyen és Törökországban készülnek Corollák, hozzájuk pedig a lengyelországi Toyota motorgyár szállít hagyományos benzines és elektromos erőforrásokat.

Jóllehet a világ minden táján felhúzott Toyota gyárak már évtizedek óta ontják a Corollákat, ám a rekorder-világautónak voltak gyenge modellévei is. A kiváló minőségi mutatók ellenére így például az európai autósokat nem igazán nyerte meg az 1997-ben kihozott, „dülledt” lámpájú modellsorozat kinézete, s miután a rövid ideig Aurisra keresztelt Corolla-korszak járgányai sem hozták a remélt eredményeket, a Toyota főnökség fogadkozott: többé már nem lehet „unalmas” Corolla. Annyi bizonyos, hogy a legutóbbi 12-ik nemzedék, a ferdehátú, szedán, kombi és a tavaly megjelent suv változatokból álló Corolla család szárnyal. 2012-ben 1,12 milliós értékesítéssel a világ legnépszerűbb autótípusának, s egyben a legjobban eladott alsó-középkategóriásának bizonyult. A divatos karosszériaformák és a menetdinamikai jellemzők mellett a sikerben kulcsszerepet játszik a Toyota féle, öntöltősnek nevezett elektromos hibrid hajtás. Ezt illusztrálja a kétliteres benzines motorral szerelt ötödik generációs hibrid hajtásláncú változat: összteljesítménye 196 lóerő, 7,5 másodperc alatt gyorsul fel százra, s nem utolsósorban tovább zöldülve 3 grammal 107 g/km-re csökkent a kombinált CO2-kibocsátás.

Manapság a felgyorsult technikai fejlődés közepette a permanens innováció követelménye talán még fontosabb, mint bármikor korábban. A hamarosan megjelenő Corolla-klón, az egyforma padlólemezre szabott vadonatúj C-HR egy sor csúcstechnikát hoz le a kompakt C osztályba. Ezt illusztrálja a geofence funkció, amely révén az autó magától átvált elektromos hajtásmódba, ha a vezető behajt egy alacsony károsanyag-kibocsátású zónába. Innovatív megoldás az automatikus távvezérlésű parkolás, s a jövőbeli szoftverfrissítések is elérhetők lesznek, anélkül, hogy be kellene állni a szervizbe. És hát az új C-HR – amelyet a Toyota a merészen avantgárd karosszéria nyomán sorozatgyártású koncepcióautóként aposztrofál – már kizárólag elektrifikált hajtáslánccal készül, köztük először tölthető (plug in) hibrid motorral. Talán nem merész a jóslat, hogy a következő Corolla nemzedékben már benne lesz egy sor ma még csak prémiumok kiváltságának számító technika, köztük a mai átlagos hatótávokat meghaladó akkumulátoros (bev) hajtáslánc is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..