Magyar Közút

Hókotróbajnokokat is bevet a közútkezelő

2018.11.22.

Téli üzemmódra kapcsolt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-től, és nem sokkal később meg is érkezett az első hó meg fagy. A társaság több mint ezer gépből álló flottával készült a télre, a járművezetők között pedig ott vannak Közép-Európa legjobbjai is. A sofőrgárdában szolgálnak ugyanis azok, akik nemrégiben egy csehországi versenyen az élmezőnyben végeztek a szóróadapterrel és ekével felszerelt nehézgépjárművek ügyességi versenyén.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szokás szerint november 10-től téli üzemmódra kapcsolt. Ez azt jelenti, hogy a társaság – legalábbis ígérete szerint – felkészült arra, hogy a fagyos, havas idő beköszöntével azonnal, éjjel-nappal az utakra küldje flottáját. A mintegy 32 ezer kilométernyi országos gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős társaság 93 mérnökségén a következő hónapokban több mint 4100-an dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban az utak síkosságmentesítésén.

Bevetésre készen

A szokásos téli „évadnyitó” sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a cég összesen 814 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet tud bevetni. Emellett 143 rakodógép és 122 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó lát el éjjel-nappal szolgálatot. A gépek mellett vezetőikről is érdemes szót ejteni, hiszen a sofőrcsapatban ott van mások mellett Endrődi Iván, Frank István és Somorai Attila útüzemeltető szakmunkás is: ők képviselték Magyarországot a V4 Rodeo csehországi döntőjén, ahol az ötödik, hatodik és nyolcadik helyet szerezték meg. A brno-i Autodromban tartott verseny lényege, hogy egy akadálypályán teljesítenek különböző ügyességi feladatokat a versenyzők a szóróadapterrel és ekével felszerelt nehézgépjárművel.

Országszerte körülbelül ezer gépet tud az utakra küldeni a közútkezelő

A társaság vezetői jelezték azt is: gondoskodtak "113.699 tonna útszóró só, 339 tonna kálcium-klorid granulátum, 353.321 liter kálcium-klorid oldat és 14.431 tonna érdesítő anyag beszerzéséről.” Emellett ott, ahol nagy a hófúvások valószínűsége, hófogórácsokat és hálókat helyeznek ki, összesen mintegy 520 kilométernyi útszakasz mentén. Ezzel együtt hangsúlyozták: a készültség ellenére előfordulhat, hogy nem tudják megfelelően megtisztítani az utakat. „A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5-10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek” – áll a cég közleményében. Épp ezért a társaság arra kéri az autóvezetőket, hogy feltétlenül készítsék fel járművüket a télies útviszonyokra, nyári gumival senki ne induljon útnak ezekben a hónapokban.

32 ezer kilométernyi útszakaszt kell tisztán tartania a társaságnak

A cég illetékesei hangsúlyozták azt is, hogy a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat az egyes útszakaszok forgalmi rendje és fontossága szerinti sorrendben végzik el. Először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást. Ezt követik a településeket összekötő mellékutak és az alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szezonnyitó rendezvényén rákérdeztünk arra is: Van-e olyan eljárásrend, amely segít megelőzni, hogy a 2013-as márciusi hókáoszhoz hasonló alakuljon ki bármelyik autópályán? A társaság válasza szerint a megelőzésben segít, hogy az M5-ös és az M6-os kivételével már az összes sztrádán a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tisztítja az utakat és sokkal több webkamera teszi hatékonyabbá a munkájukat. Vészhelyzet esetén pedig a katasztrófavédelemmel együttműködve az érintett autópálya esetleges lezárása, vagy épp a szalagkorlátok bontásával az elakadtak mentése is gyorsabb lenne.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A rendőrség a 67-es kilométerszelvénynél letereli a forgalmat a Győr felé vezető oldalon - írja a....
2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....