Ausztrália

Holden – Lenn Délen is készültek autók

2023.11.30.

November utolsó hétvégéjén Ausztráliában több helyen is megemlékeztek az évtizedeken át dédelgetett nemzeti autómárka, a Holden 75. születésnapjáról. Sajnos a Holden ma már csak emlék.

Magyarországon csak a legelvetemültebb autórajongók ismerik a Holden márkanevet. Így az sem kapott nagyobb visszhangot, amikor 2013-ban a General Motors bejelentette, hogy négy évvel később leállítja az ausztrál vállalatnál a termelést. Ezt 2021-ben a Holden teljes nyugdíjazása követte – ezzel az első nagyobb szériában gyártott ausztrál autómárka tűnt el.

A 2005-ös Efijy az ausztrál cég retrohangulatú tanulmányautójaként óriási sikert aratott.

 

A Holden A Második Világháború Előtt

A Holden története egészen a XIX. század közepéig vezethető vissza: James Alexander Holden 1856-ban nyitotta meg nyergesipari vállalkozását.

Az alapító unokája, Edward Holden 1905-ben csatlakozott a Holdenhez. Neki köszönhetően a vállalat elkezdett a "ló nélküli" kocsikra összpontosítani, amelyek éppen akkor kezdtek el gurulni Adelaide utcáin.

Először motorkerékpárokhoz kínáltak oldalkocsikat, majd 1917-ben áttértek karosszériaépítésre, ugyanis az első világháború alatti importkorlátozások miatt megszűnt a komplett automobilok importja.

A Holden olyan autógyártóktól importált alvázakat, mint a Dodge és a Chevrolet, majd a karosszált járműveket Ausztrália-szerte árusította.

A Vörös Oroszlános márka még T-Model karosszériákat is készített a Ford Motor Company számára, egészen addig, amíg Henry Ford meg nem nyitotta első ausztrál összeszerelő üzemét a Victoria állambeli Geelongban.

A Holden hamarosan kinőtte adelaide-i műhelyét, és egy jóval nagyobb gyártelepre költözött. Egy idő után a General Motors helyi részlege kizárólag tőlük vásárolta a karosszériákat.

Félkész karosszériák a Holdennél 1928-ban (Forrás: carguide.com.au)

Az 1930-as évek elején a nagy gazdasági világválság Ausztráliába is begyűrűzött. A Holden járművekre leadott megrendelések visszaestek, ezért a GM felvásárolta beszállítóját, s 1931-ben létrehozta a General Motors-Holden's Limited-t.

Az 1930-as évek végéhez közeledve a kilátások javultak, annak ellenére, hogy a második világháború rémképe már felsejlett. Laurence Hartnett, a Holden ügyvezető igazgatója és a vállalat vezetői a jövőbe tekintettek, és "Ausztrália saját autójának" terveit szorgalmazták.



Ennek eredményeképpen két új gyár épült: az egyik 1936-ban a Victoria állambeli Port Melbourne-ben, ahova a főhadiszállás költözött, a másik pedig 1939-ben a sydney-i Pagewoodban.

A háború során a nemzeti autó koncepciója háttérbe szorult a hadianyaggyártás miatt. A háborús termelés tovább fejlesztette a Holden készségeit, és jó helyzetbe hozta a vállalatot, amely autógyártóként folytatta tevékenységét a második világháborút követően.

 

A Holden, Mint Autógyár

1948. novemberére elkészült az első saját tervezésű Holden gépkocsi, a 48-215. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a járművet egy fiókban maradt Chevrolet-projektre alapozták. A november 26-i premieren Ben Chifley ausztrál miniszterelnök is jelen volt, aki így nyilatkozott: "Ez egy szépség."

Egy szépen restaurált 48-215 (Forrás: BGS Cars)



Ez a gondolat nyilvánvalóan visszhangra talált az ausztrál vásárlók körében, akik 18 000 darabra fizettek előleget annak ellenére, hogy még nem látták a 48-215-öst. A könnyű, erős és hatékony (a maga idejében) hathengeres modell ára 733 dollár volt, ami az átlagos ausztrál munkás körülbelül két évi bérének felelt meg abban az időszakban.

Pillanatkép a gyártásról



A Holden az 1950-es években Ausztrália első számú autógyártója lett, és ezt a címet az ikonikus FJ debütálása erősítette meg. A "Humpy"-nak becézett FJ az eredeti modell modernizált változata volt.

Az 1950-es években a Holden tovább terjeszkedett, s úgy gyártelepeket nyitott Ausztrália-szerte, ahol a háború sújtotta Európából érkező bevándorlóknak ajánlottak munkát.

10 év alatt félmillió Holden készült.



Az 1960-as éveket a Holdennél az FB szedán jellemezte, amely az eddigi legausztrálabb erőfeszítés volt, annak ellenére, hogy az 1950-es Chevrolet formatervekből merített ihletet.

Holden FB - helyi piacra igazított Chevrolet. Forrás: Shannons

Ebben az évtizedben a gyártó megkezdte az exportot a világ más jobbkormányos piacaira.1964-ben a Holden alkalmazottainak száma elérte a csúcsot: 23 914 dolgozójuk volt! Az ebben az évben bekövetkezett alkalmazotti fellendülést többek között az EH megjelenése indokolta, amelyet sok Holden-rajongó a márka legkarakteresebb modelljének tekint. Az új, ötcsapágyas hathengeres motort „vörösnek” becézték, míg elődje a „szürke” volt. Az 1960-es években Ausztráliában a Holden EH és a Ford Falcon versengett egymással.

Az 1960-as és 1970-es években minden egyes új Holden modell, amelyet piacra dobtak, magára vonta az ország figyelmét. A helyi márkakereskedések papírral takarták el a kirakatokat, hogy felkészüljenek az új modellek egyidejű bemutatására. A lelkes, néha több száz fős tömegtől néha a közlekedés is megbénult.

Holden Monaro, 1968



Az első, Kingswood-alapú, V8-as motorral hajtott Monaro kétajtós kupé 1968-ban jelent meg, s rögvest népszerű lett. Az 1973-as olajválságra adott válaszul kifejlesztett, európai, Opel-eredetű kisebb és könnyebb Commodore érkezését 1978-ban már nem fogadta ugyanilyen lelkesedés. Ennek eredményeképpen a Ford Falcon először tudta lekörözni a Holdent, s az elfoglalta az első helyet az eladási toplistán.



Az 1980-as évek közepén a dolgok még rosszabbra fordultak, a Holden gyakorlatilag csődbe ment, és az amerikai anyavállalat kénytelen volt 700 millió dolláros - akkoriban csillagászati összegnek számító – mentőövet nyújtani. A következő hat évben a Holden küzdött, hogy visszaszerezze piaci pozícióját, s végül az 1980-as évek végén sikerült ezt megtennie a VN-generációs Commodore-ral, amelyet egy megfelelőbb ausztrál nagyautónak tekintettek. Azonban a japánok, főleg a Toyota már megjelentek a ebben a kategóriában is. Az ausztrál kormány egy akkoriban logikusnak tűnő, de nem túl átgondolt döntést hozott: rávették a Toyota helyi leányvállalatát, hogy egyesüljön a Holdennel, így növelve a hatékonyságot. Az Egyesült Ausztrál Autóipari Vállalat (United Australian Automotive Industries) csupán néhány évet élt meg.

Európai eredetű Commodore az 1980-as évekből



Az 1980-as és 1990-es évek során a Holden legmenőbb terméke a „GM Family” nevű négyhengeres motorja volt, amelyet a világ minden pontjára, szinte az összes GM üzembe exportáltak. 2003-ban a négyhengerest egy vadonatúj V6-os váltotta fel.



A Holden utolsó nagy dobása a 2006-ban debütált modern, csúcstechnológiás 3,6 literes V6-os motorral szerelt VE Commodore volt. A VE Commodore helyi fejlesztésű Zeta platformját a Kanadában készült ötödik generációs Chevrolet Camarohoz is felhasználták.

Az utolsó sikeres Commodore

Amikor a globális pénzügyi válság 2007-ben a GM-et is padlóra küldte, a Holden is majdnem csődbe ment. Akkor a GM Holden ügyvezető igazgatója, Mark Reuss Canberrába ment, hogy garanciát kérjen az ausztrál kormánytól egy hitelkerete, hogy a gyártósorok tovább tudjanak működni. Miután a Holden megkapta ezt a támogatást, később piacra dobta a VF Commodore-t, nem is sejtve, hogy ez lesz az autógyártó utolsó helyben gyártott modellje.



2013 végére az ausztrál dollár árfolyama, továbbá az egyre élesebb verseny, a nagyautóktól való elfordulás, a Ford távozása miatt megroggyant beszállítók, és a közömbös szövetségi kormány együttesen a Holden bukását okozták.



A V6-os motorgyár volt az első, amely 2016 októberében megszűnt, majd ezt követték a különbüző gyártelepek.

2020 december 31-én 7,7 millió legyártott autó után a Holden pályafutása véget ért.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....