Honda

Honda CR-V 1.6 i-DTEC bemutató

2013.10.31.

A Honda középkategóriás SUV-ja a piaci igényekhez igazodik az új egyhatos i-DTEC erőforrással. A sajtóbemutatóval egybekötött menetpróbán azt tapasztaltuk, hogy a nagy helykínálatú szabadidő-autó továbbra is teljesíti a tőle elvártakat.

Szöveg: Horváth Miklós

Fotó: Honda Motor Europe Ltd. MF, Besenyei Gergely

Pedig az első downsizing hírek megjelenésekor sokakban megfordult, hogy a 2.2 literes 150 lóerős gázolajos motor teljesítménye, hatékonysága és étvágya abszolút illik az autó karakteréhez, és versenyképességét nem feltétlen növeli a kisebb erőforrás. Kicsit durvább megfogalmazásban imázsromboló lépésnek is vélte a többség ezt a lépést, mint ahogy a hibrid Audi A8 kétliteres benzinmotorja kapcsán is születtek hasonló vélekedések. Sajnos a drasztikus gyomorgyűrűzés akarva-akaratlanul is azt az üzenetet hordozza, hogy baj van. És tényleg baj van? Ha a szigorodó károsanyag-kibocsátási norma szerint közelítjük meg a kérdést, igen, mert a CR-V egyetlen dízel aggregátjának 149 g/km-es értéke 2015-től már nem elfogadható Európában. 

Az új erőforrás az idén megjelent Civic-ben debütált. Széndioxid kibocsátása 119 g/km

A fogyókúrát ösztönző további tényezők pedig a piaci kereslet változása és a konkurens modellek felhozatala lehetett. Az Unióban az elmúlt évek kimutatásai szerint az eladások csökkenő tendenciája ellenére a szabadidő-autók iránti kereslet folyamatosan nő, sőt az SUV kategória eladások felét  sima, fronthajtásos – a CR-V-hez hasonló – autók teszik ki. Mivel a korábbi dízel erőforrásához csakis 4WD hajtáslánc társult, égető szükség volt az egyszerűsítésre. Szerencsére a Honda kutatás-fejlesztési részlege olyan mértékű szabadsággal és anyagi fedezettel rendelkezik, hogy szinte azonnal rendelkezésükre állt a megoldás. Egyébként az iparág konkurenseinél a nettó árbevétel 3-4 százalékát költik csak kutatási-fejlesztési célokra, a Hondánál 2012-ben a tiszta haszon 6,5 százalékát fordították ilyen célokra.

Teljesítménye 120 lóerő, legnagyobb nyomatéka 300 Nm

„Az új dízelmotor új távlatokat nyitott a szabadidő-autók fejlesztésében”- mondta Kazuhiro Sekine, projektvezető helyettes. A CR-V esetében ez azt jelenti, hogy a fronthajtású SUV-k tortájából kívánnak egy szeletet megszerezni a jövőben. Magyarországon a benzines városi terepjárókat vásárlók 58 százaléka 2WD-vel is beéri, dízelek esetében pedig 32 százalék számára volt elegendő a fronthajtás az elmúlt 5 év statisztikái alapján – tudtuk meg Szabó Gábornak, a Honda Motor Europe Ltd. Magyarországi Fióktelepének Személyautó PR- és Marketingvezető-helyettesének előadásából. Ezt követően Váradi Szabolcs vevőszolgálatért felelős munkatárs ismertette a műszaki részleteket.

Az 50 perces tesztútvonalon próbára tettük a 4,5 literes gyári fogyasztási értéket is. A legjobb eredmény 4,6 lett, de az átlag 5-5,5 literes érték is maximálisan elfogadható.

Az Earth Dreams Technology első európai családtagját úgy mutatták be, mint a kategória legkönnyebb motorját. A komplett motor szárazon 134 kg, ami 47 kg-mal kevesebb a nagyobb hengerűrtartalmú testvérhez képest. A belső súrlódásokat 40 százalékkal csökkentették, továbbá a hatékony energiafelhasználás érdekében optimalizálták a hűtőrendszert, és szabályzott működésű generátort szereltek fel. A könnyebb dugattyúkkal és hajtókarokkal a forgattyús hajtómű lengő tömege csökkent, és ezáltal a tehetetlenségi nyomaték is mérséklődött. A másodlagos kiegyensúlyozó tengelyt elhagyták és a főtengelyt erősebbre, kompaktabbra és könnyebbre tervezték.

Az előadásból megtudtuk, hogy 2012-ben összessen 25,4 millió terméket értékesített a Honda világszerte, ami 3,8 millió autó, 15,5 millió motorkerékpár és 6,1 millió egyéb erőforrás eladását jelenti.

A blokk teljesítménye 120 lóerő, nyomatéka 300 Nm. Széndioxid-kibocsátása 119 g/km (-30g/km), a gyár által megadott átlagfogyasztása pedig 4,5 liter 100 km-ként. A teljes járműtömegből 116 kg-ot sikerült lefaragni, amit több fődarab átméretezésével értek el. A spirálrugók, lengőkarok, lengéscsillapítók, féktárcsák a kisebb tömeg mozgatásához lettek méretezve, de még a motor-váltó elhelyezés is módosult az ideális súlyelosztás érdekében. A menettulajdonságok, kezelhetőség és komfort mérhető adatai szerint az 1.6 i-DTEC aggregáttal szerelt verzió fordulékonyabb, nagytempós haladásnál és oldalszél esetén stabilabb, viszont a rázós útfelületen tapasztalt csillapítása rosszabb a 4WD-s, erősebb kivitelhez képest. Aktív és passzív biztonság, valamint a térkínálat és variálhatóság terén nincs különbség a két modell között.

A fogyókúra utáni versenysúly: 1541-1600 kg

A kereslet adott, hiszen a konkurens modellek (VW Tiguan, Toyota RAV4, Hyundai ix35, Volvo XC60, Nissan Qashqai) esetében 110-136 lóerő közötti teljesítményt 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokból nyerve jelentek meg elsőkerék-hajtású változatok a közelmúltban. A Honda csupán a bevezetés időzítésével kerülhet hátrányba a többiekkel szemben, ugyanis Comfort csomagos belépő modelljük 6 899 000 forintba kerül, amivel csak a Hyundai árképzése vetekszik, térkínálatban viszont egyik sem jobb a felsoroltak közül. Házon belül a CR-V azonos felszereltségű 2.0 literes benzinesétől csak 400 000 forinttal drágább a legkisebb fronthajtásos dízel.

Nem mintha a 2.2 i-DTEC nagyon iszákos lett volna, de mostantól mérsékeltebb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett kapható a kategória legjobb térkínálatú szabadidő-autója.

A november 8-10. között megrendezésre kerülő országos nyílt hétvégén minden érdeklődő számára biztosított a lehetőség egy próbaútra.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....