taxi

Hungarikum az első női taxisofőr és a miniszoknyás mini taxis

2023.05.01.

Volt aki kalandból, volt aki kényszerből lett bérkocsis.

 

Nem gyerekkori álom valóra váltása, hanem a megélhetési kényszer szülte a magyar származású hölgy szakmaválasztását: miután meghalt magyar jogász férje, özvegyként munkát kellett keresnie, hogy megéljen hat gyermekével. Ez akkoriban sem volt könnyű egy nőnek, de volt aki nem esett pánikba és merész lépéssel beiratkozott egy sofőrtanfolyamra, majd sikeres vizsga után elszegődött egy bérautós társasághoz, ahol taxisként már annyit keresett, hogy férj nélküli is el tudta tartani népes családját.

Mindez elmerülhetett volna a múlt homályában, de megmaradtak fotográfiák és írások is: a De Prins című folyóirat 1907-es számának az egyik cikk képaláírása szerint „Frau von Papp” volt a világ első női taxisofőrje. Pappné 1907-ben, Berlinben vágott bele a bérkocsizásba. a Kaiserhof Hotel alkalmazásában magánutasokat fuvarozott. Persze a történet nem indult ilyen könnyen, mert ehhez az álláshoz meg kellett felelni a rendőrhatóság szigorú előírásainak. A vizsgákon elsőre átment és 1907. október 31-én megkapta a 3962-es számú taxisofőr-engedélyt, ezután már jogosan viselhette a berlini taxisok sötétkék egyenruháját, sapkáját.

Jól indult pályafutása, mert az Automedónnak (Akhilleusz kocsihajtójának) becézett hölgy már első vasárnapján több mint tíz márkát keresett. A cégtulajdonos annyira megörült sikerének, hogy több női taxisofőrt szerződtetett, de az újoncok nem voltak kitartóak, nem bírták elviselni az „urak” epés megjegyzéseit, ezért hamar feladták ezt a szakmát.

A berlini, majd párizsi taxisofőrnők divatja csak 1908 januárjáig tartott, amikor von Papp asszony visszavonult, akárcsak egyetlen kolléganője, Meta Ostzecha, aki nem volt képes elviselni a taxi taxi sofőrködés nehézségeit. Többek között a gyakori ellenőrzés, valamint a költséges és túlzott „gondnoki” kontroll vette el a hölgyek kedvét. Elmaradt az utánpótlás is, mert a később jelentkező húsz nő kérelmét a rendőrség elutasította azzal az indokkal, hogy „nem elég ügyesek az automobil veszély nélkül kezeléséhez az utcán".

A sikertelen karrierek nem vetettek véget a történetnek, mert később sok nő sikeresen űzte a szakmát, sőt, akadt olyan, aki a taxizás mellett nehezebb műfajban is eredményes lett.

Forrás: Fortepan/Privátforó Höffler Tibor

Budapesten 1901-ben jelentek meg a női taxisok, az első a 22 éves Masznik Gyuláné (született Fehér Erzsébet), aki korábban Fehér Zizi művésznéven táncos-énekesnő volt, majd 1925-ben a színpad és színészkedés helyett az utcát és a taxizást választotta. Pályamódosításáról így nyilatkozott: „Táncosnő voltam, és nem volt könnyű selyemruháról bőrkabátra váltani. De megtettem és nem bánom, mert dolgozni akarok, mert élni akarok. Az ideám onnan származik, hogy sokat jártam moziba és főleg amerikai filmeket néztem. Imádom az amerikai filmeket. És imádom az amerikai nők sportosságát, az amerikai nők férfiasságát. Csodáltam, hogyan végeznek férfiaknak való munkát, hogyan kezelnek gépeket, hogyan dolgoznak gyárakban és hogyan vezetnek autót. Egyszer egy ilyen autós film után, amelyben százhúsz kilométeres sebességgel robogott egy amerikai lady, akit három férfi hiába üldözött, hazaérve, elhatároztam, hogy én is autót fogok vezetni. De nem passzióból, mint az a sportlady, hanem kenyérkeresetből, mert azt hiszem ez az embereket kétszeresen fogja izgatni, hogyha egy szép nő ül a volánnál."

Forrás: Fortepan/Jurányi Attila

"Hamarosan beiratkoztam a technológiára, ahol nemcsak az autóvezetést tanultam meg, hanem a gép szerelését is. Azután letettem a soffőrvizsgát is. Olyan jól tudtam mindent, hogy szó nélkül átengedtek. Volt egy kis megspórolt pénzem, bementem a Cyklop-garázsba és vettem részletre egy automobilt. Megbíztak bennem és ideadták az autót, remélve, hogyha jól dolgozom, majd lefizethetem a további részleteket. Jaj Istenkém, csak lefizethessem…”

Volga taxi a Vörösmarty téren    Fotó: Fortepan/FŐMTERV-Domonkos Endre

A női taxis mezőny érdekes alakja Szakál Dénesné, Csala Csilla (1930-2021), aki 1949 és 1959 között Túra, Terepgyorsasági (cross) és gyorsasági versenyágban, 100 és 125 köbcentis kategóriában Csepel motorkerékpárokkal. 1949-tók négy éven át a Fővárosi Autótaxi motoros klubjában, majd a Zalka Máté motoros klub színeiben versenyzett, összesen 12-szer lett magyar bajnok.

Karrierjének egy központi intézkedés vetett véget: 1959-ben az összes női versenyzőt eltanácsolták, mondván, hogy „a motorozás nem nőknek való", ez a szabály eredményes pályafutásának végét jelentette.

Szakálné Csala Csilla egész életében a Főtaxi vállalatnál dolgozott, vezetett Volgát, Warsawát, majd gyors- és gépíró beosztásból küzdötte fel magát vezető állásba.

Szakál Dénesné Csala Csilla húga Csala Csilla színésznő, aki az Újpesti Dózsában a 4x100-as gyorsváltó tagjaként ifjúsági bajnokságot is nyert.

A konkurens magyar vállalat, a Volántaxi nevéhez fűződik egy izgalmas kaland: Budapesten 1969 októberében indult a Minitaxi szolgáltatás, melynek szlogenje szerint „ Divat a mini, divat a maxi, a legnagyobb divat a mini taxi!”

Mini Taxi a budapesti utcán         Forrás: LSB

A különleges flotta tizenkét Zastava 750-es autóját hölgyek vezették. És hogy még izgalmasabb legyen a kezdeményezés, csak telefonrendelésre álltak szolgálatba, ja, és a csinos sofőrök mindegyike miniszoknyát viselt. Egyenruhájuk a stewardeszekét idézte, az autók jóval földhöz ragadtabbak voltak: a kétajtós, négyüléses 615 kg-os, miniket 767 köbcentis, 32 lóerős, benzines farmotor hajtotta maximum százas tempóval.

A Fiat licenc alapján gyártott nulla kilométeres jugoszláv autókat a Budapest-Szeged-Budapest útvonalon járatták be. A többségében friss jogosítványos ötven hölgy önelszámolós rendszerben dolgozott, a tarifát az eltelt utazási idő alapján kellett fizetni. A minitaxi flottát később átvette az 1970-ben alakult Volántourist.

Váradi Zsuzsa, az év taxisa  

A minitaxi megszűnése után is sok nő ült taxi volánjához, méghozzá eredményesen. A Főtaxi sofőrjeinek évi szavazásán Váradi Zsuzsannának ítélték a 2020-as Év taxisofőrje díjat. A háromgyermekes édesanya akkor már öt éve taxizott és éppen azt tervezte, hogy elektromos autóra vált. A díj elnyerésekor többnyire este és éjszaka dolgozott, amiről így nyilatkozott: „Néha előfordulnak problémás utasok, de ezt a diszpécserszolgálat és a kollégák segítségével mindig sikerül megoldani. „

Az év taxisa akkoriban Volkswagen Tourannal dolgozott és túl volt a 350 ezer kilométeren, de már kinézett egy elektromos Kia e-Niro modellt.

Váradi Zsuzsa férje is taxis, a házaspárnak három felnőtt lánya van.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....