ICDP

ICDP sikeres kereskedői reakciók a megváltozott fogyasztói szokásokra III. rész

2016.01.06.

Harmadik részéhez érkezett a fogyasztói igények kielégítését szolgáló online módszereket bemutató cikksorozatunk. A Pascal Haubenreisser nevével fémjelzett ICDP kutatás első részében a kutatás alapjait, második részében annak hátterét mutattuk be, most pedig szót ejtünk a weboldalak típusairól, valamint a webes forgalmakról és teljesítménymutatókról.

Az új autók értékesítésére szolgáló weboldalak típusai

Az elektronikus értékesítésnek általánosságban véve 3 módját különböztethetjük meg. Elsőként ezek közül az online információs oldalakat mutatjuk be, melyeket a gyártók üzemeltetnek (ezeket a kutatás gyártói oldalaknak nevezi). Ezek túlnyomórészt tájékoztató jellegű platformként szolgálnak az érdeklődők, potenciális vevők számára, így tipikusan a járművekkel kapcsolatos legfontosabb információkat tartalmazzák, a műszaki paraméterek mellett általában árlistát és különböző katalógusokat, továbbá kereskedői listát és gépjármű konfigurátort. Előfordul, hogy a gyártói oldalak további funkciókat és lehetőségeket kínálnak, ilyen lehet például a gyártó által üzemeltetett telefonos ügyfélszolgálat. A vizsgált gyártói honlapok kivétel nélkül ország specifikus alkotóelemeket is tartalmaztak, így próbáltak a vásárlók felé értéktöbbletet nyújtani, és illeszkedni a helyi igényekhez.

Most pedig feldobok egy rendes pacskert a Quattroportémra... kezem a biliben, de jó játék online összerakni álmaim autóját (forrás: configurator.maserati.com)

A közvetítők által üzemeltetett oldalak, vagy ahogy a kutatás hívja, „online ajánlattevő oldalak” nemcsak az információszerzést és a jármű konfigurálását teszik lehetővé, hanem a vásárlási procedúra megindítására is alkalmasak. A közvetítő meghatalmazottként vesz részt az ügyletben az értékesítő és a vevő között, és a kereskedőtől kap sikerdíjat az eladások után. Ugyanakkor a szerződésben csak a kereskedő és a vevő szerepelnek.

Vannak olyan gyártók, akik közvetlenül üzemeltetnek olyan online oldalakat, melyeken keresztül meg lehet vásárolni a gépjárművet. Ilyen például a Tesla is, aki ún. online tranzakciós oldalt működtet, vagyis a teljes értékesítési folyamat ezen keresztül bonyolítható le. Hozzá kell tennünk, az ilyen típusú weboldalak egyelőre abszolút kisebbségben vannak a vizsgált 3 országban.

Vegyen Ön is online luxusautót! (forrás: teslamotors.com)

Szempontok, melyek a vásárlókat a gyártói oldalak felé terelik

Ahogy a korábbi ICDP kutatások is feltárták, a potenciális vásárlók többféleképpen landolhatnak a gyártó honlapján. Bepötyöghetik az URL-t (elérési útvonalat) az internetes böngészőbe, vagy a gyártó furfangos online technikái révén is rátalálhatnak a megoldásra, ilyenek például a SEO és a SEA módszerek. Ezek közül a SEO (Search Engine Optimization) keresőoptimalizálást jelent, melynek lényege, hogy a kiválasztott weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre a kereső (pl.: Internet Explorer, Google, Bing) találati listájának előkelő helyére juttatja. A módszert előszeretettel alkalmazzák a profik, ami nem is véletlen, hiszen a potenciális vásárlók egy keresés során jellemzően csak a találati lista első oldalát nézik meg (90%), ami a Google esetében 10 találatot jelent. Az is bizonyított, hogy ezeknek is a fele a legelső találatra fog kattintani, és az első három találat elviszi a kattintások több mint kétharmadát. Egy szó mint száz, a módszer nagymértékben erősíti a láthatóságot, és bár a találati lista organikus elérésen alapul (azaz közvetlenül nem kell fizetni a kattintások után), de a gyártóknak a minél tökéletesebb optimalizálás érdekében mindenképpen megfelelő mértékű erőforrást kell allokálniuk a feladatra, vagyis összességében nem olcsó mulatságról beszélünk. A „pénzköltés” másik eszköze a SEA (Search Engine Advertising), azaz a keresőprogramokban való reklámozás (pl.: Google AdWords). Ez közvetlenül kapcsolódik a keresőoptimalizáláshoz, hanem egy olyan hirdetést valósít meg, mely általában az organikus találati lista melletti oszlopban látszik, vagy az organikus találatok között, de azoktól jól megkülönböztetve.

Lehet, hogy igazuk van...? A weboldal SEO nélkül olyan, mint az autó üzemanyag nélkül (forrás: creare.co.uk)

Az internetes adatforgalom elemzése, és további kulcs teljesítménymutatók

Kutatásában az ICDP részletesen elemezte az internetes adatforgalmat, annak érdekében, hogy a látogatás intenzitásáról minél pontosabb képet tudjon adni a gyártói oldalak esetében. A vizsgált minta hatalmas számokat produkált. Közel 19,2 millió vásárló látogatta meg a gyártók honlapjait 2014. októberében a SimilarWeb mérési eszköz eredményei alapján. Ez az egyes oldalakra vetítve átlagosan 639 ezer látogatót jelent egyetlen hónap alatt. A vásárlók átlagosan 4 perc 27 másodpercet töltöttek az oldalakon, eközben 6 aloldalt látogattak meg. A visszafordulási arány (azoknak a látogatóknak az aránya, akik azonnal elhagyják az oldalt) azonban elég magas, 37,68% volt.

A következő részben az internetes teljesítménymutatókat boncolgatjuk tovább. Addig is jó utat, biztonságos szörfölést kívánunk!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.12.09
Környezetvédelem, fenntarthatóság, gyakorlatias képzés a járműiparban, és minden, ami az autóhoz....
2016.12.09
Árokba hajtott és felborult egy mikrobusz a 405-ös főúton Dabas és Újhartyán között péntek este,....
2016.12.09
- A két napja tartó olajár-emelkedésben az az erősödő várakozás is közrejátszhat, miszerint az....
2016.12.09
- Mintegy százmillió euró kárt okozott a november végi, hatnapos sztrájk a Lufthansának, amelyet....
2016.12.09
- Lesodródott az úttestről és egy út menti háznak csapódott egy gépkocsi pénteken Zalabaksán, az....
2016.12.09
- Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését....
2016.12.09
- Több mint húsz százalékkal javul a speciális padlóburkolatokat gyártó győri székhelyű....
2016.12.09
- Csaknem tízmilliárd forintos beruházással 350 új munkahelyet hoz létre a Le Bélier francia autó....
2016.12.09
Immáron alapfelszereltség a vezető által is kapcsolható adaptív futómű (AVS) a Lexus GS F és RC F....
2016.12.09
- Kevesebb mint tíz évet kell már csak várni az első elektromos meghajtású utasszállító....