ICDP

ICDP sikeres kereskedői reakciók a megváltozott fogyasztói szokásokra III. rész

2016.01.06.

Harmadik részéhez érkezett a fogyasztói igények kielégítését szolgáló online módszereket bemutató cikksorozatunk. A Pascal Haubenreisser nevével fémjelzett ICDP kutatás első részében a kutatás alapjait, második részében annak hátterét mutattuk be, most pedig szót ejtünk a weboldalak típusairól, valamint a webes forgalmakról és teljesítménymutatókról.

Az új autók értékesítésére szolgáló weboldalak típusai

Az elektronikus értékesítésnek általánosságban véve 3 módját különböztethetjük meg. Elsőként ezek közül az online információs oldalakat mutatjuk be, melyeket a gyártók üzemeltetnek (ezeket a kutatás gyártói oldalaknak nevezi). Ezek túlnyomórészt tájékoztató jellegű platformként szolgálnak az érdeklődők, potenciális vevők számára, így tipikusan a járművekkel kapcsolatos legfontosabb információkat tartalmazzák, a műszaki paraméterek mellett általában árlistát és különböző katalógusokat, továbbá kereskedői listát és gépjármű konfigurátort. Előfordul, hogy a gyártói oldalak további funkciókat és lehetőségeket kínálnak, ilyen lehet például a gyártó által üzemeltetett telefonos ügyfélszolgálat. A vizsgált gyártói honlapok kivétel nélkül ország specifikus alkotóelemeket is tartalmaztak, így próbáltak a vásárlók felé értéktöbbletet nyújtani, és illeszkedni a helyi igényekhez.

Most pedig feldobok egy rendes pacskert a Quattroportémra... kezem a biliben, de jó játék online összerakni álmaim autóját (forrás: configurator.maserati.com)

A közvetítők által üzemeltetett oldalak, vagy ahogy a kutatás hívja, „online ajánlattevő oldalak” nemcsak az információszerzést és a jármű konfigurálását teszik lehetővé, hanem a vásárlási procedúra megindítására is alkalmasak. A közvetítő meghatalmazottként vesz részt az ügyletben az értékesítő és a vevő között, és a kereskedőtől kap sikerdíjat az eladások után. Ugyanakkor a szerződésben csak a kereskedő és a vevő szerepelnek.

Vannak olyan gyártók, akik közvetlenül üzemeltetnek olyan online oldalakat, melyeken keresztül meg lehet vásárolni a gépjárművet. Ilyen például a Tesla is, aki ún. online tranzakciós oldalt működtet, vagyis a teljes értékesítési folyamat ezen keresztül bonyolítható le. Hozzá kell tennünk, az ilyen típusú weboldalak egyelőre abszolút kisebbségben vannak a vizsgált 3 országban.

Vegyen Ön is online luxusautót! (forrás: teslamotors.com)

Szempontok, melyek a vásárlókat a gyártói oldalak felé terelik

Ahogy a korábbi ICDP kutatások is feltárták, a potenciális vásárlók többféleképpen landolhatnak a gyártó honlapján. Bepötyöghetik az URL-t (elérési útvonalat) az internetes böngészőbe, vagy a gyártó furfangos online technikái révén is rátalálhatnak a megoldásra, ilyenek például a SEO és a SEA módszerek. Ezek közül a SEO (Search Engine Optimization) keresőoptimalizálást jelent, melynek lényege, hogy a kiválasztott weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre a kereső (pl.: Internet Explorer, Google, Bing) találati listájának előkelő helyére juttatja. A módszert előszeretettel alkalmazzák a profik, ami nem is véletlen, hiszen a potenciális vásárlók egy keresés során jellemzően csak a találati lista első oldalát nézik meg (90%), ami a Google esetében 10 találatot jelent. Az is bizonyított, hogy ezeknek is a fele a legelső találatra fog kattintani, és az első három találat elviszi a kattintások több mint kétharmadát. Egy szó mint száz, a módszer nagymértékben erősíti a láthatóságot, és bár a találati lista organikus elérésen alapul (azaz közvetlenül nem kell fizetni a kattintások után), de a gyártóknak a minél tökéletesebb optimalizálás érdekében mindenképpen megfelelő mértékű erőforrást kell allokálniuk a feladatra, vagyis összességében nem olcsó mulatságról beszélünk. A „pénzköltés” másik eszköze a SEA (Search Engine Advertising), azaz a keresőprogramokban való reklámozás (pl.: Google AdWords). Ez közvetlenül kapcsolódik a keresőoptimalizáláshoz, hanem egy olyan hirdetést valósít meg, mely általában az organikus találati lista melletti oszlopban látszik, vagy az organikus találatok között, de azoktól jól megkülönböztetve.

Lehet, hogy igazuk van...? A weboldal SEO nélkül olyan, mint az autó üzemanyag nélkül (forrás: creare.co.uk)

Az internetes adatforgalom elemzése, és további kulcs teljesítménymutatók

Kutatásában az ICDP részletesen elemezte az internetes adatforgalmat, annak érdekében, hogy a látogatás intenzitásáról minél pontosabb képet tudjon adni a gyártói oldalak esetében. A vizsgált minta hatalmas számokat produkált. Közel 19,2 millió vásárló látogatta meg a gyártók honlapjait 2014. októberében a SimilarWeb mérési eszköz eredményei alapján. Ez az egyes oldalakra vetítve átlagosan 639 ezer látogatót jelent egyetlen hónap alatt. A vásárlók átlagosan 4 perc 27 másodpercet töltöttek az oldalakon, eközben 6 aloldalt látogattak meg. A visszafordulási arány (azoknak a látogatóknak az aránya, akik azonnal elhagyják az oldalt) azonban elég magas, 37,68% volt.

A következő részben az internetes teljesítménymutatókat boncolgatjuk tovább. Addig is jó utat, biztonságos szörfölést kívánunk!

Az oldal fő támogatója

 

2016.05.26
Kormányzati és európai uniós forrásból összesen 77 kilométernyi útszakasz újul meg Békés megyében....
2016.05.26
A hétvégén (május 28-29.) az olaszországi Misanoban folytatódik a FIA Kamion Európa-bajnokság (....
2016.05.26
Az autóipar legerősebb hathengeres dízelmotorjának világpremierje és a plug-in hibrid hajtáslánc-....
2016.05.26
A pihenőidő csökkentéséről szóló munkáltatói tervek miatt országos sztrájkba léptek a belga....
2016.05.26
Monacótól tilos lesz szemetelni a versenyzőknek: tiltani fogják a sisakfóliák eldobálását. A....
2016.05.26
A 2015. év egyik legnagyobb, nem állami, haszonjármű flotta beszerzésére kiírt tenderén a Ford....
2016.05.26
A vb-címvédő brit Lewis Hamilton érte el a legjobb köridőt a Forma-1-es Monacói Nagydíj....
2016.05.26
A Peugeot Design Lab megalkotta a jövő töltőállomását. A fenntartható anyagokból épült állomás a....
2016.05.26
Baleset miatt teljes szélességében lezárták az M1-es autópálya főváros felé vezető oldalát a....
2016.05.26
Hazánkban továbbra is töretlen a Mercedes-Benz fejlődése a prémium autómárkák között. Az előző....