közlekedésbiztonság

Ideje váltani - téligumis kiskáté

2013.11.20.

Még a rádió is bemondta, nem hogy a nyárnak, de lassan az ősznek is vége. Ahogy elnézem lassacskán utoléri a naptárt az időjárás, és a napi középhőmérséklet az oly sokszor emlegetett +7 Celsius fok alatt marad. Jöhet az autóra a téli gumi.

 

Kissé elcsépelt témának hangzik ez a téli gumira váltás, de nem is lehet eleget beszélni erről. Pláne amikor azt látjuk az utakon, hogy az első (néhány) havazás alkalmával hányan küzdenek a nyári gumikon, hány ember napjait heteit keseríti meg a sok koccanás és egyéb csúszkálásból adódó balesetek. Lássuk csak!

"Az én kocsim összkerekes, elmegy az mindenhol"

Csak azt szokták elfelejteni, hogy fékezéskor minden kocsi "összkerekes".  Nem menni művészet télen, hanem megállni. (És sokszor elindulni is!) A városi sebességkorlátozásról szóló cikkünkben 7,5 m/s²-es lassulással számoltunk ideális körülmények között. Ezt hóban, pláne jégen, felejtsük el. Letaposott havon, jeges úton örüljünk ha másfelet tudunk!

Téli abroncsok szokásos jelzései

Hegycsúcs, hópihe, M+S

Ez nem Rózsa György legújabb Kapcsoltam feladványa, hanem a téli gumiabroncsokon alkalmazott egységes jelzések. A piktogramot nem is magyaráznám, Kovács Kati évtizedekkel ezelőtt megénekelte, hogy "Hull a hó a kéklő hegyeken". M+S: Sár és hó. Ez az angol mud and snow kifejezés rövidítése. Ezek a gumiabroncsok sok mindenben különböznek nyári társaiktól.

Mindenek előtt más anyagból készülnek. A gumiabroncs futófelületének bevonata nagyrészt kaucsukból áll, a gumikeveréket a gyártók a felhasználás időszakának megfelelően úgy állítják össze, hogy a hőmérsékleti viszonyokhoz igazodjon. A téli abroncsok a hideg időben sem veszítenek jelentősen rugalmasságukból, így biztosítva a megfelelő tapadást télen is. (Melegben pont ezért kopnak gyorsabban, mert "puhább" a keverék.)

A futófelület másik jellemzője a gumi mintázata, profilja. A profil kialakításának jelentősége különösen havas úton válik fontossá. A keresztirányú barázdák biztosítják a menetirányú tapadást, míg a ferde minták az oldaltartást. (E két tényező kapcsolatáról bővebben is írtunk már az ABS-es cikkben.) Friss havon nem is annyira az erő-, mint inkább az alakzáras erőátvitel játszik szerepet. Az így kialakított mintázat a friss havat maga alá tömöríti be, és a fogaskerekek kapcsolódásához hasonló módon gördül át a kerekünk.

A gumiabroncsok felépítéséről és a defekttűrő abroncsokról remek előadást hallhattunk nemrégiben az Autós Akadémia sorozatban. Érdeklődőknek érdemes meghallgatni az előadást, amely már on-line is elérhető.

Profilmélység

Egy új téli gumiÉppen ezért nagyon fontos, hogy a hóból kialakított "fogak" minél nagyobbak legyenek, ezért általános elvárás az, hogy 4 mm-nél kisebb profilmélységű téli gumiabroncsot ne használjunk. (Legalább is télen ne.) Itt meg kell említsük a vízkiszorító képességet is.

A gumiabroncsok kb. 9 mm-es profilmélységgel hagyják el a gyárat. Az abroncs oldalfalának és futófelületének találkozási vonalában több helyen találunk TWI feliratú jelölést. Ha ezek vonalában tapogatni kezdjük a barázdát, akkor megtaláljuk a kopásjelző felöntéseket az árok alján. Ha ezek egy síkba kerülnek a futófelülettel, akkor az abroncsunk bizony cserére érett. (Nyári abroncsoknál is megtaláljuk ezeket a jelöléseket, ott a minimális profilmélység 1,6 mm-ben van meghatározva.)

A baloldali képen látható még az új gumiabroncsokra kötelezően előírt ún. energia tanúsítvány, amely három lényeges információt tartalmaz: A tüzelőanyag hatékonyságot - a besorolás a gördülési ellenállás nagyságát mutatja, A a legjobb, G a legrosszabb; A fékút alakulását nedves úton; a gördülés zaj dB-ben mért értékét. (Az Európai Parlament rendelete alapján 2012 novemberétől kötelező a címkézés.)

Elöregedés

Mivel a gumi szerves anyag, ezért az idő előrehaladtával ez is öregszik. A gumikeverék kiszárad, rugalmassága, tapadása csökken, idővel keményebbé, ridegebbé válik. Téli abroncsok esetében az értékesítés időpontja nem haladhatja meg 5-6 évnél többel a gyártás időpontját. Persze ez csak akkor igaz, ha az abroncsokat a gyártástól folyamatosan szakszerűen, megfelelő körülmények között tárolják. A gumi öregedését többek között az UV sugárzás segíti elő leginkább. Ezért nem kizárt, hogy egy régebbi, de soha nem használt abroncs is lehet jó. Mi azt javasoljuk, hogy inkább menjünk biztosra és vegyünk valóban új abroncsokat.

De honnan tudom, hogy mikor gyártották?

Az Egyesült Államokbeli U.S Department of Transportation által bevezetett szabványos jelölés alapján. A rövidítés is őket idézi: DOT. A "DOT" felirat után egy 4-jegyű számsort kell keresnünk az abroncson, melynek első két jegye a gyártás hetét, második két jegye a gyártás évét jelöli.

2013. nyarán készült abroncs

képen látható jelölés szerint tehát az abroncs 2013. 24. hetében jött le a gyártósorról. (Igen, a téli gumikat nyáron gyártják - és fordítva.) Ha mostanában ilyesmi jelöléssel találkoztok, akkor nagy baj nem lehet az abronccsal.

Miért kell cserélgetni?

A nyári gumik téli használatát nem részletezném, de a téli abroncsok egész éves nyúzásáról érdemes néhány szót szólni. Beszéltünk már arról, hogy ezek a gumikeverékek úgy vannak optimalizálva, hogy hidegebb időben legyen optimális a tapadásuk. Mint a kockavaj, ha kint hagyjuk a konyhapulton meglágyul (konkrétan olvadni kezd). Ilyesmi - ha nem is ennyire durva - dolog játszódik le a téli abroncsokkal melegebb időben. Sokkal gyorsabban kopik és öregszik, mint télen, ezért akkor egy sötét tárolóhely a legjobb neki.

Ha már a tárolásnál tartunk fontos megkülönböztetni, hogy hogyan kerülnek le az abroncsok a járműről. Ha vagyunk olyan szerencsések (és tehetősek), hogy külön felnin vannak a téli ill. nyári abroncsaink, akkor nyilván nem az abroncsot, hanem a komplett kereket kell tárolnunk. Ilyen esetben legegyszerűbb ha a kereket fektetve, egymáson elhelyezve tároljuk, felfújva - illetve valamivel az előírt üzemi nyomása alatt. Alternatív megoldásként a (bonyolultabb) felfüggesztés is opció lehet. Ha csak az abroncsot kell tárolunk, akkor viszont a legjobb ha erre a célra kialakított korlátokra helyezzük őket. Ennek hiányában az is megteszi, ha a padlón vannak, de mindkét esetben forgassuk át néha őket, hogy saját tömegük ne okozzon jelentősebb deformációt. A tároló helység akkor megfelelő, ha száraz, hűvös és persze fedett. Mielőtt pihenni küldjük az abroncsot alaposan tisztítsuk és szárítsuk meg.

-Meggyőztetek, veszek egy garnitúra téli gumit!

Ácsi! De milyet? Megbeszéltük már, hogy lehetőleg ne legyen túl régi. És az ára? Itt egy nagyon fontos dologról kell beszélni. Az interneten számolatlan helyen találunk eladó abroncsokat. Amíg ezekről megfelelő információkat adnak, pl. elárulják a DOT számot, vagy a profilmélységet, addig nincs is semmi baj. Sajnos azonban az a tapasztalat, hogy sok netes felületen csak apró betűvel tüntetik fel, hogy a gumi ún. elsőszerelt abroncs. Azaz egy szezont már lefutott. Nem feltétlenül kell ettől megijedni, de félni azért jó lesz. Ha nem is vesszük észre a figyelmeztetést, a márkás gumiabroncsra adott igen kedvező ár már legyen gyanús. Mi azt ajánljuk, hogy ha nem futja márkás, jó nevű, teszt győztes abroncsra, akkor érjük be a szerényebb árfekvésű, ámde új gumival. Azért itt se menjünk el a végletekig. Olcsó húsnak híg a leve, és a szólás itt is igaz. Sok abroncs teszt található a neten, keressük meg a számunkra megfelelő kompromisszumot.

Mi az a váltóméret?

A váltóméret azt jelenti, hogy ugyanazt a kerékátmérőt kisebb átmérőjű keréktárcsára szerelt nagyobb oldalmagasságú abronccsal érjük el. Gyakran teszik ezt nem csak költségkímélés végett, hanem mert a ballonosabb (az abroncs méretmegjelölésében a / utáni szám nagyobb) abroncsok futási viszonya jobb. A váltóméret számításhoz már nem kell papír-ceruza, hanem az interneten elérhető kalkulátorokat ajánljuk. Ilyen kalkulátor találtok az igényesebb gumis műhelyek, forgalmazók honlapjain, például itt.

Megjegyzés csak, bár ez egy másik cikk témája lesz, hogy nagy autóra nagy (értsd drága) gumi való, amire sokszor nem marad pénze a dzsentri autósoknak. Ez óriási hiba.

Mire készüljünk a gumis műhelyben?

Az abroncsok ára csak az egyik (mondjuk a legnagyobb) része a költségeinknek. A felszereléskor új szelepeket kapunk, a kerekeket kiegyensúlyozzák (centrírozzák) és a régi abroncsokkal is kezdeni kell valamit. Ezek nem horribilis költségek, de azért megdobják a számlát néhány ezer forinttal. Szóval fizetünk, mint a katonatiszt: szerelés kerekenként 1500-2000/db centrírozással, és a felhasznált súlyok ára is rájön még, szelepek 250/db, régi abroncsok kezelése 200/db, stb.

Ha már felszerelt kerekeket viszünk, akkor se spóroljunk a centrírozáson. Éppen a tárolás miatt, lehetséges, hogy megváltoztak a kerék tömegviszonyai, ezért mindenképpen hagyjuk dolgozni a derék iparost. Egy kerékcsapágy árából több éven keresztül centríroznak!

Pörgeti a gép a kereketHa minden jól megy, ezt kell látnunk a centrírozó gép monitorán

Mire kell MÉG felkészülni?

Ha nem kapcsolunk időben, akkor óriási sorra! Sokaknak a téli kirándulás, vagy síelés előtti PÉNTEKEN jut eszébe, hogy nincs fent a téli papucs a verdán. Ez nem éppen a tudatos közlekedők legfontosabb ismérve. Ilyenkor szó szerint éjjel-nappal dolgoznak a gumisok, de könnyen belefuthatunk egy éjszakai felárba. Úgyhogy éppen időben szólunk: tessék leballagni a tárolóba és megnézni mink maradt, kell-e új, kérni egy időpontot a gumistól és felkészülten várni a rossz időt.

Tisztázzuk:

  • A téli abroncsokra igenis szükség van, használatuk indokolt.
  • Ne (nagyon) halogassuk tovább a váltást, idő van!
  • Figyeljünk oda, mit veszünk meg!
  • Az éppen nem használt abroncsainkat tároljuk megfelelően.

És a legfontosabb, hogy aztán az új gumikon is:

Óvatosan!

 


 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.23
Nemrégen mutatkozott be Magyarországon a BMW X családjának legújabb tagja, az X3 harmadik....
2017.11.23
Az RS4 Sport 3 termékvonal új taggal bővül, mert megjelent a Vaughn Gittin versenyspecifikációjú....
2017.11.23
Magad, uram címmel megjelent Fa Nándor életrajzi könyve. ..
2017.11.23
Pataki Andrást nevezték ki a LADA Hungary cégvezetőjének. A szakember egész szakmai életútját a....
2017.11.23
A 2012 és 2015 között bezsebelt négy abszolút győzelem, valamint az első tízben elért legutóbbi....
2017.11.23
A világhírű divattervező, Bea Szenfeld és a legendás kamionépítő, Svempa Bergendahl, felspécizett,....
2017.11.23
Három egyedi kialakítású Hilux pickuppal és Giniel de Villiers korábbi Dakar-győztessel felvértezve....
2017.11.23
Nincsen másik jelölt Jean Todt mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöki tisztségéért,....
2017.11.23
A Volkswagen márka következetesen ülteti át a gyakorlatba „Transform 2025+” stratégiáját. A....
2017.11.23
A Nissan Micra büszke partnere lett a KFC-nek egy olyan kezdeményezésben, mely alapjaiban....