idős vezetők

Időskori vezetés: tények és tévhitek

2017.11.08.

Mivel a jóléti társadalmakban egyre többen élnek egyre tovább, mind több az utakon az idős vezető. De vajon nő-e ettől a balesetveszély? Egyáltalán: rizikós-e idős korban vezetni? És milyen hatásai vannak annak, hogy egyre több a korosodó sofőr? Erről is kérdeztük professzor dr. Nemes György traumatológust, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnökét.

Míg néhány évtizede még kirívónak számított az, ha valaki hetven-nyolcvan éves korában is autót vezetett, ma már Nyugat-Európában, de lassan-lassan itthon is teljesen hétköznapinak számít ez. Általános jelenség ugyanis az, hogy egyre több az idős autós az utakon. Ennek okaival, kockázataival és következményeivel is foglalkozott prezentációjában professzor dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke, a szervezet nemrégiben tartott konferenciáján.

Elvileg az 1947-ben született, kétszeres rali-világbajnok Walter Röhrl is idős vezetőnek számít, de vezetési képességeit senki nem vonhatja kétségbe Forrás:Porsche.com

Nemes György – aki éveken át volt szervezője, irányítója a magyar Forma-1-es futamok orvosi stábjának – előadásában azzal kezdte, hogy bár nincs egészen pontosan meghatározva, a szakirodalomban általában a 65 év felettiek autósok számítanak időskori vezetőnek. Márpedig a jóléti társadalmakban egyre többen élnek egyre tovább, így mind magasabb a 65 évesnél idősebbek száma. S mivel ennek a generációnak az életében már a kezdetektől jelen volt az autó, nyilvánvaló, hogy közülük sokan vezetnek idősebb korukban is. Ebben egyébként – hívta fel a figyelmet egy laikusok számára talán kevésbé szembeszökő momentumra a professzor – más is szerepet játszik: egyre jobban fejlődik a medicina, s míg harminc éve például az ízületi kopás gyakorlatilag mozgásképtelenné tette a hetven felettiek jó részét, ma ők, például a csípő-protézisnek hála, sportolhatnak, vezethetnek. Mindezek miatt abszolút értelemben véve és részarányukat tekintve is egyre több a 65 év felettiek száma a forgalomban.

Professzor dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke Forrás:Közlekedéstudományi Egyesület - KTE

S bár a legtöbben alighanem rávágnák, hogy az idős vezetők nagyobb kockázatot jelentenek az utakon, Nemes György szerint ennél sokkal árnyaltabb a kép. A statisztikai adatokat elemezve arra mutatott rá: a balesetek 40 százalékát 25 évnél fiatalabbak okozzák. Azonos hosszúságú távú autóúton pedig az idős vezetők halálos balesetének valószínűsége nagyobb ugyan mint a 45 éveseknél, de kisebb a 20 éveseknél. Az okokról szólva a szakember egyebek mellett azt említette: lehet, hogy az idősebb sofőrök reakcióideje már nem a legrövidebb, de nagy általánosságban igaz, hogy lassabban, megfontoltabban vezetnek, nagyobb figyelmet szentelnek a gépkocsi megfelelő műszaki állapotának, nem vezetnek ittasan, általában éjszaka se nagyon, bekötik a biztonsági övet, nem indulnak el rossz időben.

Az idősebb sofőrök reakcióideje már nem a legrövidebb, de nagy általánosságban igaz, hogy lassabban, megfontoltabban vezetnek Forrás: Youtube

Az előadásában majd lapunknak nyilatkozva a szakértő egy másik érdekes aspektusra is rávilágított: a gyógyító munkának is igazodnia kell a vezetők – azaz némileg dramatizálva: a potenciális baleseti sérültek – korösszetételének változásához. Mindenekelőtt az említette: egy kórházi ápolásra szoruló fiatal, erős sérült esetében egy bordatörés alapvetően nem okoz különösebb komplikációt. Ha viszont idős sérültről van szó, akkor a bordatörés tüdőgyulladást okozhat, amely ebben a korosztályban nagy veszélyeket rejt. Márpedig a bordasérülés egyáltalán nem ritka az időskori vezetőknél – mondta Nemes György.

Vannak az idős vezetőkre jellemző közúti baleseti szituációk Forrás: Euro NCAP

A kutatásokra, statisztikákra hivatkozva a professzor elmondta, hogy vannak az idős vezetőkre jellemző közúti baleseti szituációk: ilyen például a balra nagyívben kanyarodás, a kihajtás udvarról, alacsonyabb rendű utakról. Ezekben többek között a periférikus látás romlása is szerepet játszik. Ilyenkor általában oldalról ütköznek autójuknak: ez a fajta ütközés - amit T-bone balesetnek nevez a szaksajtó - súlyos sérüléseket okozhat, mert a bennülőt direkt nagy ütés éri az ajtótól, a B-oszloptól már 30 km/h-s sebességnél is. „Oldalütközésnél a mellkas sérülései súlyosak, halálosak” – vont mérleget a traumatológus. Nemes György itt említette meg: ennek az is oka, hogy miközben az idős sofőrök leggyakrabban oldalütközésben sérülnek meg, autóinkban – a járművek szerkezeti adottságai és lehetőségei miatt – épp az oldalvédelem a leggyengébb.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....