Peugeot

Így fest egy Peugeot a jövőn túlról

2023.09.17.

Az év első napjaiban leleplezett Peugeot Inception tanulmányautó egy izgalmas, új világot vetített előre. A jövő azonban határtalan, így egy független dizájner a francia koncepciójárműből ihletet merítve még tovább tekintett egy-két évtizeddel.

A tanulmányautók természetüknél fogva a jövőt ábrázoló pillanatképek. A legtöbbször egy-egy konkrét, néhány féléven belül piacra lépő modell előzeteseként szolgálnak, ám időről időre messzebb tekintenek a tervezők. Ilyenkor születnek azok a koncepciójárművek, amelyek konkrét formájukban vélhetően soha nem fognak megvalósulni, inkább egy átfogó arculatváltást, egy új formai irányt vetítenek előre – létezésüket pedig az teszi különösen izgalmassá, hogy születésükkor még senki nem tudhatja, mérföldkőként vagy zsákutcaként emlékezik-e majd rájuk az utókor.

A Peugeot hosszú története során több ilyen emblematikus, jelzőtáblaként szolgáló tanulmányautót is épített. Ezek domináns, harsány dizájnba csomagolták azokat az apró, első pillantásra talán lényegtelennek gondolt stíluselemeket – a lemezek törését, a fényszórók rajzolatát, a karosszéria arányait –, amelyek aztán egy évtizeden át vagy még hosszabban meghatározták a márka formanyelvét. Az 1988-as Peugeot Oxia, az 1996-os Peugeot Asphalte, majd a 2012-es Peugeot Onyx mind korszakalkotó tanulmányautók voltak, de ahogy a művészettörténetben, az autóiparban is hosszasan lehet vitatkozni azon, hogy mit tekinthetünk egy-egy új korszak kiindulási pontjának.

Minden ilyen vita okafogyott a 2023 legelején leleplezett Peugeot Inception kapcsán. A hosszan elnyúló, négyajtós kupé-karosszéria, a térbeli plasztika szintjére emelt lámpatestek, az előzmények nélküli kezelőfelület mintha nem is ennek az évszázadnak volna a gyümölcse. És akkor még nem említettük a hagyományos külső komponenseket újraértelmező, kiemelkedően áramvonalas dizájnt – a szélvédő nem csupán szélvédő, a gépházfedél pedig nem több illúziónál a Peugeot Inception fedélzetén –, a Peugeot 9X8 Le Mans-i Hypercar versenyautó szintjére behangolt, 680 lóerős motorteljesítményt vagy a 800 V-os elektromos architektúrát, amely rendkívüli kedvező energiafelhasználást társít villámgyors tölthetőséggel és 800 kilométert meghaladó hatótávolsággal.

Az Inception tanulmányautó világszerte lenyűgözte a nagyközönséget és a szakmát egyaránt, ám ennél is többet tett: a benne megfogalmazódó alapelvek továbbgondolására késztetett számos alkotót, köztük a sanghaji iparművészeti egyetem közlekedési szakának egyik hallgatóját, Zhe (Gigi) Huangot. Gigi a lehető legnagyobb tisztelettel nyúlt a projekthez, amelyet nem egyszerűen lemásolt, hanem markáns módosításokkal juttatott el egy következő fázisba.

Míg az Inception alacsony tetővonala lenyűgözően kedvező légellenállást eredményezett, Gigi praktikus kompromisszumot kötve crossoverként gondolta újra az autót. A nagyobb homlokfelület elkerülhetetlenül megnöveli az energiafogyasztást, ugyanakkor a Peugeot Inceptionnek „volt miből engednie”.

A lámpatesteknek még erőteljesebb térbeliséget adott, a felhúzott hátsó lökhárító nem csak sportos megjelenést, de kedvezőbb hátsó terepszöget is eredményez (amennyiben valaki az aszfalton kívül közlekedne a No Concept névre keresztelt fantáziával.)

A Peugeot Incepction diszkréten elrejtett tetőkeretét hangsúlyos elemekkel váltotta ki az egyetemista tervező. Ez a gyűrűszerű idom eléggé robusztusnak tűnik ahhoz, hogy tetőcsomagtartót és szállítórendszereket szereljünk fel az autóra, felülnézetből pedig pontosan ismétli a jármű egészének a körvonalait, a koncentrikusan ismétlődő formák harmonikus, természetes értékekkel vértezik fel a dizájnt.

A legnagyobb eltérés a Peugeot Inception és a belőle kinőtt No Concept között mégsem formai, hanem műszaki: Gigi Huang ugyanis akkumulátoros elektromos hajtáslánc helyett hidrogénüzemanyag-cellával (FCEV) álmodta meg az autót. Ezek szerint viszont nem csak pillanatnyi érdeklődés fűzi a Peugeot-hoz, hanem szemmel láthatóan nyomon is követi a márka fejlesztési irányait.

A Peugeot ugyanis nem csak kísérleteket folytat ezzel az innovatív technológiával, amely a fedélzeten, nagy nyomású tartályban tárolt hidrogénből és a légköri oxigénből állítja elő a villanymotor hajtásához szükséges elektromos energiát, hanem 2021 végén meg is kezdte a hidrogénüzemű, teljesen emissziómentes e-Expert furgonok sorozatgyártását.

A hidrogénüzemanyag-cella nagy előnye, hogy a tartályok percek alatt újratölthetők, így drasztikusan rövidebb az állásidő, mint az akkumulátoros elektromos autóknál. Az Európa-szerte hézagos töltőinfrastruktúra miatt az üzemanyagcella ma még nem bontakozhat ki, ám a szakértők szerint középtávon egyértelműen ez jelentheti a belső égésű motorok optimális alternatíváját.

Míg tehát az évtized második felének Peugeot-modelljeit előrevetítő Inception esetében be nem váltható ígéret lett volna csupán az FCEV hajtáslánc megelőlegezése, a nyilvánvalóan távolabbi jövőre szánt No Concept már magától értetődő természetességgel alkalmazhatja ezt a rugalmas technológiát. Ezzel együtt nagy érdeklődéssel várjuk, hogy a Peugeot is bemutassa a maga üzemanyagcellás személyautó-koncepcióját, és ezzel ismét útjára indítson egy asszociációs játékot a világ kreatív gondolkodóinak körében.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....