biztosító

Így nyílik az olló a vidéki és a fővárosi felelősségbiztosítások között

2023.05.31.

Az idei első negyedévben 9 százalékkal emelkedett a normál használatú személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) éves állománydíja az egy évvel korábbival összevetve, a biztosítói kárráfordítások eközben 12 százalékkal nőttek 2022 tavaszához képest, ami változatlanul elmarad az inflációtól, illetve a szervíz- és alkatrészköltségek drágulásától - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán az MTI-vel, friss kgfb-indexe alapján.

Az első negyedév végén 50,9 ezer forint volt a személyautók éves átlagos kgfb-állománydíja, ami 7 százalékos növekedés az előző negyedéves értékhez képest. Nyílik az olló a vidéki és a fővárosi autósok között, előbbiek átlagos állománydíja mintegy 46 700 forint, több mint 28 ezer forinttal elmarad a budapesti 74 700 forinttól. Éves szinten 9 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 13, a nem budapesti szerződéseknél pedig 8 százalékkal.

Fotó forrása: hirado.hu

Ezt lényegesen meghaladó mértékben, 12 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt, amilyen dinamika az utóbbi években nem volt tapasztalható. A jelenség hátterében az infláció és a külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet. A növekedés azonban összességében még elmarad az infláció mértékétől, ám annak  hatása még  jelentkezni fog, így további díjemelkedésekre van kilátás - jelezte közleményében az MNB.

A növekvő díjak és az ennél jóval élénkebb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe - amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be - 127 százalékon állt az első negyedévben. A korrigált index 2021 első negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje.

Az egyéb járműkategóriák szinte mindegyikénél jelentős mértékben - a flottáknál kétszámjegyű módon - emelkedtek a díjak. Az egyedi szerződéses taxiknál viszont 1 százalékos, míg a flottáknál 17 százalékos csökkenés látható, miközben az ilyen járművek darabszáma nő. A nagyobb buszoknál (42 fő feletti férőhelyes) egyedi (24 százalék) és flottás szinten is (20 százalék) díjemelkedés látható, ami a korábbi stagnálás után még mindig nem jelentős.

A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb-díjak és károk alakulását bemutató indexét, az általa működtetett, biztosító adatszolgáltatáson alapuló központi kgfb tételes adatbázis segítségével.

Az MNB hangsúlyozta: a kgfb-index rendszeres közzététele a fogyasztók és a közvélemény pontos, átlátható tájékoztatását és a verseny élénkülését segíti elő. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.26
Vecsésen történt a súlyos közlekedési baleset, amelyről az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.26
Egy olyan rendszerről van szó, amelyben egy elektromos autóval rendelkező ház el tudja tárolni a....
2024.05.26
A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004 tavaszán....
2024.05.26
Őrült futamon, őrült végeredmény született vasárnap délelőtt. ..
2024.05.26
Az autók irányításának legfőbb eszköze nagy átalakuláson ment át a botkormánytól az összetett....
2024.05.26
A Kia EV3 a márka zászlóshajójaként ismert EV9 páratlanul fejlett műszaki megoldásait emeli át a....
2024.05.26
A víz mellett a hordalék is komoly gondot okoz az Útinform jelentése szerint. ..
2024.05.26
Először kerül egy apró Spirit of Ecstasy az utastérbe, és először gurul 23-colos felniken,....
2024.05.25
Merész jósolni, pláne az autók világában, de több cég is megteszi, lássuk, mi lett a kamionos....
2024.05.25
A szombati időmérő edzésen megszerezte az első rajthelyet, majd mindkét futamot megnyerte a címvédő....