ügynök modell
A jelenlegi chiphiány-válság szinte minden kereskedőnek segített az új és használt gépjárművek értékesítésében és nyereségrekordok felállításában, a kínálat és a kereslet történelmileg példátlan egyensúlyhiánya miatt. Magyarul sokkal több autót akarnak venni az emberek, mint amennyi elérhető kocsi van a piacon.
Ha azonban alaposan megvizsgáljuk az új autók kiskereskedelmében az Európában és az Egyesült Államokban tapasztalható trendeket, világossá válik, hogy bizonyos kereskedők számára aggodalomra okot adó folyamatok zajlanak.
A teljesen digitális járműértékesítési tranzakciókat biztosító platformokkal egyes gyártük az értékesítési folyamatot gyakorlatilag az elejétől a végéig irányítják, és az új elektromos járművek bevezetésére összpontosítanak. Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik: A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél közvetlenül a Volkswagennél ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a Volkswagen határozza meg, a kereskedő pedig csak egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.
A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.
A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.
A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.
A gyors indulás után azonban az utóbbi hetekben lassulást látni a terjedésben. A Ford két hónappal elhalasztotta az ügynökség bevezetését a holland piacon, a Stellantis pedig hat hónappal elhalasztotta a bevezetést a három tesztpiac kivételével (Ausztria, Belgium és Hollandia), így most már 2023 júliusa helyett 2024 januárjában kezdenek. A Volvo két-három hónappal elhalasztotta az saját verziójú ügynök modell bevezetését az IT-fejlesztés késései miatt.
Ennek ellenére nem úgy tűnik, mintha ezek a fennakadások hosszú távon bármit változtatnának az ügynök modell terjedésén, legfeljebb annak ütemén. A rosszul megvalósított modell többet árt mint használ minden bizonnyla ezt próbálják elkerülni.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!