Formula Student

Íme a legújabb magyar Formula autó

2017.05.13.

A tavalyi csúcsévet is túl akarják szárnyalni a BME Formula Racing Team egyetemistái: új gépüket látva jók az esélyeik.

Lehullt a lepel

Magas a léc, mert tavaly a világranglistán tizedikek lettek a BME versenyautóépítői, idén pedig futamot akarnak nyerni. Ezt az új kapitány, Sipos Gábor mondta legújabb Formula gépük premierjén, a Budapesti Műszaki és Közgazdaságtudományi Egyetem Q épületének hatalmas aulájába, ahol több mint kétszázan várták a nagy pillanatot. Este hat óra után nem sokkal a kapitány és Turányi László főmérnök lerántotta a leplet az autóról, ami már első pillantásra is szép, közelebb megvizsgálva pedig műszakilag is komoly: szénszálas kompozit vázszerkezet, variálható hajtásszabályozás, négy kerékagyra rögzített elektromotor, kerekenként 327 newtonméteres nyomaték, 6,2 kilowattos akkumulátor kapacitás. 

Formulás pontosság

Ez most nem csak kategóriát jelent, hanem a műfajhoz illő pontosságot is, mert hogy minden az októberben eltervezett menetrendnek megfelelően elkészült, olyannyira, hogy az autó már túl van több teszten, melyeken bizonyított a csapat és a gép is. A FREC007-es álló helyzetből 2,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára, ami nem csak az utcai Ferrarikat veri, de a királykategóriában is ütős paraméter.

Ahogy Turányi Laci a Rollout-on elmondta, igaz versenyautó, mellyel remélhetően sok pontot sikerül majd begyűjteni a két magyarországi és két külföldi futamon, mind a statikus, mind a dinamikus versenyszámokban.

Egyenes után nyolcas

A különböző feladatoknál eltérő tulajdonságok dominálnak: 75 méteres pályán az egyenesben való gyorsulást és fékezést mérik, a 8-as alakú pályán a jó oldalgyorsulással, vagyis a stabilitással lehet sokat nyerni, az 1 km-es pályán autocross pálya után pedig a 22 km Endurance következik, köztes megállással és pilótacserével. Utóbbinál nem csak a tempó a fontos, mert sok pontot hozhat a hatékony energiafelhasználás.

Háromezer alkatrész

A konstrukció nem változott, maradt mind a négy kereket hajtó villanymotorok és a szánszálas monocoque pilótafülke, de a legfontosabb a tömegcsökkentés, ami minden területet érint, de nem bármi áron. Mert lényeges, hogy könnyebb legyen az autó, de számolni kell a költségekkel, a konstrukciós prioritások között első helyen szerepel a megbízhatóság, az akkuk és motorok hűtése, mert az energia hatékonyabb felhasználása több száz pontot jelenthet a futamokon. Nem volt könnyű feladat a háromezer alkatrész beszerzése, legyártása és összeépítése. Az akkupakkból tíz kilogrammot sikerült lefaragni, ami jelentős diéta egy 225 kilós versenyautó esetében.

Az évtized sikere

2016-ban leghosszabb és legjobb szezonját zárta tavaly a BME Formula Racing Team, mely az első magyar Formula Student versenyautót építette 2007-ben, a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével. A Formula Racing Team 2016-ban már a tizenegyedik autójával versenyzett: az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, a Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

Idei rajtok

A szimulációkkal felgyorsították a fejlesztést, a hajtásszabályozás szoftver például modellből lett generálva, a programozásba besegítettek a villamos kar hallgatói is, ezzel akár fél óra alatt lehet módosítani. A tesztnapokon fokozatosan növelték a tempót, a munkát segítette, hogy a tavalyi akkut is használhatták, így hatékonyabb lett az idő kihasználtsága.

Az indulás jól sikerült, az újoncok betanultak, ráadásul a szponzorok is kitettek magukért, így a források is rendelkezésre állnak, most már csak a csapattagokon múlik, hogy milyen eredményeket érnek idén. A tervek szerint BME Formulat Racing Team idei programjában is szerepel a németországi e-race, az örkényi Formula Student East, a Formula Student Hungary és még egy további külföldi helyszín.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.20
A Bosch víziójában a városi elektromobilitás nem csupán a nagyobb méretről és hatótávolságról szól....
2017.09.20
A Datahouse adatai szerint 2017 első nyolc hónapjában összesen 84 815 új személygépkocsit és....
2017.09.20
- A Ryanair öthetes járattörlési időszakában érintett mintegy 315 ezer utasból szerdáig 238 ezren....
2017.09.20
- Súlyos sérülése után alig több mint három héttel "megpróbál versenyezni" a hétvégi Aragóniai....
2017.09.20
Atefeh Yaryan Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.09.20
- Egerben pótolják a ralibajnokság szeptember elején elmaradt futamát - jelentették be szerdán....
2017.09.20
Német techológiával élesztené újra a legendás Land Rover Defender terepjárót egy brit befektető -....
2017.09.20
- Alig 79 nap alatt körbekerékpározta a Földet egy skót férfi, ezzel bekerült a Guinness Rekordok....
2017.09.20
Sokak szerint a nagyvárosi közlekedés jövője Európán belül mindenképpen Londonban fog kezdődni. Szó....
2017.09.20
– A skót házaspár, Chris és Julie Ramsey csapata a Plug In Adventures szeptember 9-én szelte át a....