Formula Student

Itt az első magyar robotversenyautó

2018.07.10.

Robotautó villamoshajtással, optimális csapatlétszámmal és képzett mérnökgárdával, ez az FRT, vagyis a Formula Racing Team.

Premier az aulában                                                                 Fotó: FRT/Valuska Tamás          

Voltak akik kételkedtek, mert hogy túl nagy falat, de akik régóta ismerik a BME Formula Racing Teamet, azok tudták, hogy biztosan megcsinálják. Magyarországon először ők építettek Formula Student versenyautót, először benzinest, aztán villamoshajtásút és most bemutatták az autonóm változatot is, miközben technológiailag is nagyot ugrottak.

Idén már nem saját kemencéjükben sütögették a monocoqe pilótafülkét, ami tulajdonképpen az egész autó váza is egyben, hanem egy igazi high-tech cég vállalta a kivitelezést. A helikoptereknek beszállító osztrák cég Linz-i telephelyén hat héten át dolgozott felváltva 15 fős mérnökcsapatuk, mely először a megtervezett utascella ősmintáját marta ki, az utókezelés után következett a szerszámkészítés és gyártás, majd a váz laminálása.

Nonstop meló és diéta                                                               Fotó: FRT/Valuska Tamás

A munka több eredményt hozott: a tavalyi 28 kilóshoz képest az idei váz 22,8 kilogrammal lett könnyebb, miközben a projekt fantasztikus csapattá kovácsolta a sokszor éjjel-nappal dolgozó nyolcvan egyetemistát. Jelenleg is tart az új tagok képzése, a negyven jelentkezőből harmincan kerültek be a nyári képzésre, melynek végén minden harmadik lehet majd csapattag, már amennyiben megfelel a teszteken és jól oldja meg a feladatokat.

Bukovácz Kristóf csapatkapitány az Autószektornak elmondta, hogy a két elektromos hajtású modellen - az FREC 008-assal és a vezető nélküli FRDC 001-esen dolgoznak és utóbbival már idén rajthoz áll a BME FRT csapat a német és a spanyol Formula Student futamon. Az önvezető versenyautó premierje az új zalaegerszegi tesztpályán lesz július 18-22. között, a Formula Student EAST nemzetközi konstrukciós versenyen.

Úttörőcsapat                                                                               Fotó: FRT/Valuska Tamás

Ahogy korábban, úgy idén is a budapesti egyetemisták az úttörőcsapat: a BME Formula Racing Team (FRT) elsőként rajtol magyar autonóm versenyautóval. Ők építették első hazai Formula Student gépet is 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével, az akkori tanszékvezető, Palkovics László támogatásával. 2016-ban már a tizenkettedik autójukkal indultak a sorozatban. Az elsők még benzinesek voltak, aztán jöttek az elektromosok.

A Formula Student jelenleg két monoposto villanyautón dolgozik pesterzsébeti bázisukon: a pilótás és a robotautó is elektromos és mindkét változatnak mind a négy kerekét külön villanymotor hajtja.

A csapat műhelyének asztalán még pihennek a legújabb szerzemények, az új villanymotorokat a napokban hozták el Stuttgartból, és ezek már az új monoque kabinos autót hajtják majd, magyarázza Bukovácz Kristóf csapatkapitány.

LiDAR tempó

A hagyományos, vagyis a pilóta által vezetett autó új akkumulátorblokkjában más elrendezésűek és jobb minőségű cellák és a hűtés áttervezésével is hatékonyabb lesz az energiafelhasználás, és nagyobb lesz a teljesítmény is, az önhordó bokszon éppen Török László Márk dolgozik.

A korábbi években sikeres elektromos modellre épülő autonóm versenyjárművel már tavaly tesztelték a továbbfejlesztett menetdinamikai szoftverüket. Az önjáró autóknak a kijelölt versenypályán kék és sárga bóják között kell haladnia, ehhez nagy felbontású képet készít környezetéről. A visszaverő felület távolságának meghatározásra szolgál az amerikai Velodyne által szállított LiDAR, melynek adataival a fedélzeti számítógép másodpercenként 300 ezer pontot tud azonosítani.

Projektmenedzsment-derbi

A Budapesti Műszaki és Közgazdaságtudományi Egyetemnek köszönhetően jó elméleti alapra épül az FRT, ami azért fontos, mert a Formula Student igazi menedzsmentverseny, olyan feladatokkal, mint a segítségkérés a támogatóktól, az autóépítés és a versenyzés. A csapattagok így olyan gyakorlati tudást szereznek, mely a hétköznapi életben is jól hasznosítható és persze megfelel a globális FS-sorozat 130 oldalas szabályzatának.

A futamokon vannak statikus és dinamikus versenyszámok, például 75 méteres gyorsulási szakasz, valamint skidpad 8-as alakú pályán, melyen mindkét irányban két kört kell megtenni. Ezek keveréke az auto-cross, aztán teljesíteni kell a 22 kilométeres endurance versenyszámot.

Pilóta helyett algoritmus

A Driveless-futamon tíz kört kell megtennie az autonóm autónak pilóta és külső beavatkozás nélkül, amihez persze állandóan tájékozódnia kell arról, hogy éppen merre van és merre tart. Ebben radarok, kamerák és érzékelők segítik. A pilótát azonban nem csak algoritmusokkal helyettesítik, hanem a kormányzást, gyorsítást és fékezést pótló szerkezetetekkel is.

Ahhoz, hogy ideális íven menjen az autó a számításokon kívül sok gyakorlati próba is szükséges, ehhez saját tesztpályát jelölnek ki. Előzetes számításaik szerint az új autóval a 75 méteres szakaszon 14 századdal, 100 méteren akár 30 századdal gyorsabbak lesznek, amiben a megfelelő gumibabroncs-választásnak is szerepe van. A teszteknél egyébként 327 különböző jelet mérnek.

Zalaegerszegi kapcsolat                                                                               Fotó: Boros Jenő

Miközben épül a robotautózás Mekkája, jó találkozási pont lett Zalaegerszeg, ahol az FRT bemutatóján hasznos kapcsolatok születtek, mert a csapat vezetése mindig is fontosnak tartotta a külső kommunikációt és a különböző rendezvényeken való megjelenést.

Egy osztrák céggel történt megismerkedés után már nem erzsébeti műhelyük kemencéjében sütögették a karbon monocoque pilótafülkét, hanem a legkorszerűbb autoklávban készült a fődarab és több alkatrész is.

A 2018-as autó több eleme Linzben készül olyan technikával, amivel a legkorszerűbb kompozit helikopter-, és repülőgépalkatrészeket, valamint szuper-könnyű bringákat gyártanak. A hightech mellett az is nagy segítség, hogy a Forma1-es Toro Rosso csapatnak is beszállító osztrák Peak cég ingyen dolgozik az FRT-nek, ahogy az alapanyaggal is támogató magyarországi Zoltek is.

A több mint öt kilós diétával együtt nött a biztonság is, ami fontos, mert az erős vázszerkezet a pilóta védelmét is szolgálja, miközben főtartó elem. Az ütközési zóna része az orrkúpba épített alumínium méhsejt-elem, az új tűzfal és az erősebb bukókeret. A kabin szilárdabb lett és már tervezik a következőt, mely az eddigi tapasztalatok felhasználásával készül: miközben szilárdsága nő, tömege húsz kilogramm alá csökken, ami jelentős része a tavalyi 226 kilogrammos autó 10 százalékra tervezett diétájának, magyarázza Bíró Bálint főmérnök.

Aero-pakk

Az idei és jövő évi versenyautókon is fontos szerepe van az aerodinamikának, mely jelentősen befolyásolja a hűtést és a leszorítóerőt. Komoly feladat a percenként 22 ezres fordulatú és 21 newtonméteres nyomatékú agymotorok hűtése, melyet 44 százalékkal javítottak: egyedi gyártású folyadékos spirális rendszer gondoskodik arról, hogy hőmérsékletük 125 Celsius fok alatt maradjon. A vezérlő elektronikát pedig attól kell megvédeni, hogy ne melegedjen 55 Celsius fok fölé.

Az új aero csomaggal jobb lesz a hűtés, nagyobb lesz a leszorító erő, jobb lesz a jármű stabilitása és kanyarsebessége, ami a 700 méteres pályán 2-3 mp javulást hozhat.

A 288 akkumulátor cella hosszírányú beépítésével is javult a hűtés, így az új 6600 mA kapacitású 600 voltos egység hatékonysága is nőtt. A cellák ugyan nehezebbek, de a kompozit konténernek köszönhetően a 38 kg-os egységen kevesebb a csavarkötés, így kisebb a zárlatveszély és gyorsabban szerelhető.

FRT trófeák után világelsőség a cél                                                 Fotó: FRT/Valuska Tamás

Globálisan egyre ismertebb a Formula Student sorozat és nemzetközi szinten is egyre több sikert arat a BME FRT csapat. Az első három betűről mindenki tudja, hogy a rangos Budapesti Műszaki Egyetemet jelöli és az FRT-ről is egyre többeknek ugrik be a Formula Racing Team.

A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó a gönyűi nemzetközi versenyen. Annak ellenére, hogy kevés futamon vettek részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben ismét megnyerték a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős nemzetközi mezőnyében a BME FRT a kilencedikek lettek, miközben a magyarok közül a győri Arrabona 19-ik, a kecskeméti KeFo 22-ik helyen végzett az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

Az FRT csapattagok idén hosszútávra összpontosítanak és ennek megfelelően a 2019-es cél a világelsőség, melynek elérésre két hónappal előre hozták az időtervet, vagyis nem csak autójuk tempója gyorsul.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....