Lada
Szeptember 25-én Izsevszkben megkezdődött a Lada Vesta sorozatgyártása. Ezzel új fejezet kezdődött az izsevszki autógyár, legújabb nevén Lada Izsevszk történetében.
Egy kis történelem
Izsevszk városában még a XIX. században alapítottak egy fegyvergyárat, amely az 1920-as években bővítette ki tevékenységét motorkerékpárok gyártásával. Újabb negyven évet kellett várni az első automobilra – az üzemben 1966-tól szereltek össze Moszkvicsokat, majd később Moszkvics-alapokra fejlesztettek különböző járműveket. Ezek közül Magyarországon a „postás Izs” néven ismert 2715 puttyonyos kisteherautó a legismertebb.
Forrás: Postamúzeum
A Szovjetúnió összeomlása után az Izsmash konszernhez tartozó autógyár csak vegetált. A saját tervezésű, Orbita nevű kisautójukat bármennyire is olcsó volt még a moszkvai taxisok sem voltak hajlandók megvásárolni.
2002-ben a homályos tulajdonosi hátterű SOK csoport vette át az irányítást, s egy évvel később már sikerült is nyélbe ütni egy kooperációs szerződést a Kiával. 2004-ben meg is indult a Kia Spectre összeszerelése, de a 2008-as gazdasági válság nyomán összeomló orosz újautó-piac maga alá temette a szép terveket. Az Izs tulajdonosai tetemes adósságot hátrahagyva elmenekültek Oroszországból.
2010-ben a Lada vásárolta meg az üzem tulajdonjogát, amely így bekerült a Renault-Nissan szövetségbe. Jelenleg a Nissan Sentra és Tiida összeszerelése folyik, illetve Togliatti mellett itt is készül a Lada Granta. S szeptember 25-én ünnepélyes keretek között megindult a Lada Vesta gyártósora is.
Lada Izsevszk és a Lada Vesta
Forrás: ladavesta.net
Talán semmi sem mutatja jobban a Lada átalakulását, mint a jelenleg Lada Izsevszk névre hallgató üzem. Nézzék meg a képeket: semmi nem árulkodik arról, hogy nem valamelyik nyugat-európai üzemben készültek a fotók. A Renault-Nissan szakemberei dolgoztak a gépsorok modernizálásán, tanították be a szakembereket. Jelenleg kb 20 Vesta készül naponta, de év végére napi 150 darabra növelik a termelést.
Oroszországban november 25-én indul az új típus értékesítése, s akkor derül majd ki mennyibe is kerül az újdonság.
Végezetül még egy bizonyíték arra, hogy a Lada mennyire betagozódott a Renault-Nissan szervezetbe. Az Avtostat orosz autóipari elemző cég infografikáján a Vesta legfőbb beszállítói láthatók. Sok az ismerős név (TRW, Lear, Continental, ZF stb.) - s ezek mindegyike helyi leányvállalatán keresztül végzi tevékenységét. Jelenleg a Vesta lokalizációs aránya 71 százalék, de a tervek szerint jövőre ez már elérheti a 85 százalékot is.