motorkerékpár

Itt a retrogép, a rekordgép, a jövőgép és a csináld magad gép

2022.01.07.

Ami biztos, hogy a kétkerekűek között is szaporodnak a villamoshajtásúak, ilyennel készülnek a sebességi világrekord megdöntésére is.

A motorkerékpárok között is drágák az elektromos hajtásúak, de létezik már kevesebből is megúszható megoldás, pláne, ha van otthon egy jó állapotú benzines donor, amitől nem szeretnél megválni.

Villamosított Vespák ledes fényszóróval                  Forrás: RS

Csináld magad, ha tudod!

A brit Retrospective Scooters készít elektromos átalakítókészletet belsőégésű Vespákhoz, Lambrettákhoz, melyek a szívátültetés után is megőrzik klasszikus formájukat, miközben csendesebbek és nem utolsósorban tisztább működésűek. A Project E kitt része egy kefe nélküli egyenáramú villanymotor, vezérlőelektronika, Samsung lítium-ion akkupakk, tartókonzol, töltésvezérlő, kábelköteg és speciális lengővilla, valamint ledes-világítás.

Az elektromossá alakított Vespa akkumulátora 3,5 órás töltés után hatvan kilométeres útra képes, hetven százalékos kapacitás eléréshez 2,5 óra kell. A tankolást könnyíti, hogy fogantyús akkupakkja könnyen kivehető és táskaként cipelhető, így akár a lakásban, vagy irodában is tölthető.

A Retrospective átalakítókészlet nem olcsó, ára 3450 font (1,5 millió forint) és az átépítés némi szakértelmet igényel, de akár házilag is megoldható. A villamosított robogó akár kilencvenes tempóra is képes.

Átalakítókészlet és szerkezeti rajz                   Forrás: RS

Gyári megoldás

Villamosítják a kényelmes és gyors kétkerekűeket is: CE 04-es modelljével nagyot ugrik a BMW, mely továbbra is sportosra veszi a figurát. Legújabb robogójának padlózatába épített akkumulátora ideális súlyelosztást eredményez és a stabilitást javítja az is, hogy villanymotorja elfér a kerekek közötti alagútban.

Száguldó fotel

Futurista formája, szögletes vonalai praktikus megoldásokat eredményeztek, sisaktartójának nyitásához nem kell felemelni az ülést. A BMW CE 04-es kormányára szerelt, 10,25 colos digitális kijelző navigációs rendszerként és online csatlakozóként is szolgál, okostelefonja és töltője külön rekeszt kapott a műszerfalban.

Háztartási konnektorból 4 óra 20 perc alatt lehet száz százalékra tölteni 8,9 kilowattos akkupakkját, mellyel hatótávolsága 130 kilométer. Lassításkor visszatermeli az energiát, így nőhet a megtehető út. A 42 lóerős teljesítményű modell 2,6 másodperc alatt gyorsul ötvenes tempóra, maximális sebessége 120 km/h.

BMW CE 04, a száguldó elektromos kanapé                  Forrás: BMW AG

Fő a biztonság

A CE 04 korlátozott jogosítvánnyal vezethető változatának teljesítménye 31 lóerő.

A robogós többféle üzemmód (öko, eső, országút, illetve felárért sportos) közül választhat. A tömör kerekekre elöl 120, hátul 160 mm széles abroncsok kerültek, mindegyik tárcsafékes, alap a kipörgés-, és blokkolásgátló, felárért rendelhető ABS Pro rendszer, amely kanyarban, bedöntve is megakadályozza a kerekek blokkolását. LED-es világításához felárért kanyarkövető adaptív fényszórót lehet rendelni, de gazdag a kiegészítő légterelők és oldaltáskák kínálata is.

Négyszázzal, két keréken

Az első repülőtéri teszten már megközelítette a háromszázas tempót, de még van mit faragni a legújabb gépen, mely nem akármilyen karosszériát kapott, a fura formával nem csak a légellenállás csökkentése a cél, hanem az elektromos hajtás hatékony hűtése is.

Rekorddöntésre készülnek a villanymotoros brit White Motorcycle Concepts, vagyis motorkerékpár tanulmánymodellel, mellyel már az első repülőtéri teszteken 270 km/órás sebességet ért el Rob White pilóta. Ennél több kell majd a csúcstempóig, de ez még csak az első próbamenet volt, a végső cél a négyszázas tempó elérése, a következő éles teszteket tavasszal tervezi a csapat.

A White villamosa                  Forrás: WMC

V-Air légcsatorna

A szénszálas kompozitból gyártott aerodinamikai elemek alumínium vázszerkezetet és több különleges megoldást takarnak. A kétkerekűek világában eddig ismeretlen V-Air megoldással építették a WMC EV-t, melynek legszembetűnőbb aerodinamikai eleme az orr-részen tátongó légcsatorna nyílás, mellyel a hagyományos megoldásokhoz képest 70 százalékkal csökkenthetik a légellenállást, miközben a leszorító erőt növelik és hatékonyan hűtik az akkumulátorokat. Mert hogy a WMC EV-t elektromos: elől egy, hátul kettő villanymotor hajtja, ezek rendszerteljesítménye 340 lóerő. A hátsó kerékhez az erőátvitel lengőkarokba épített láncokkal történik, amik zárt rendszerben, kenőolajban futnak.

A légellenállást csökkenti az is, hogy kormánya nem hagyományos, hanem elektronikus, vagyis kábeles irányítású.

A 300 kiló tömegű motorkerékpár 800V-os elektromos rendszeréből a tesztprogram elején csak a kisfeszültségű (60V) rendszert használják a 15kWh kapacitású akkuval.

Az idei év még a repülőtéri teszteké volt, jövőre már Bolíviában próbálkoznak az igazi csúcsdöntéssel a kiszáradt Salar de Uyuni sóstó medrében.

A V-Air csatornával csökken a légellenállás és hatékonyabb a hűtés         Forrás: WMC

Racer

A NAWA Technologies úttörő a forradalmi 3D nanotechnológiában, melynek felhasználásával elkészítette elektromos hajtású motorkerékpárját a francia EV specialista cég, mely már évek óta kombinálja a lítium-ion akkumulátorokat és a szuperkapacitású kondenzátorokat. Ezzel a technikával készült a NAWA Racer, mellyel takarékosan és sportosan is lehet motorozni. Trükkösen mindkét energiatárolót teherviselő elemeként építették a szénszálas vázba, így a gép tömege 150 kilogramm.

A hagyományos tank helyére kerültek az ultrakapacitású 01 kWh kapacitású nano-kondenzátorok, a klasszikus motor helyére a 9 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor, mely egy töltéssel vegyes üzemben 150 kilométert tud megtenni, lassúbb városi közlekedésnél ennek akár duplája a hatótáv. A 100 wattos teljesítményű villanymotor a kerékagyba került, ezzel három másodperc alatt gyorsul százra és akár 150-es tempóra képes.

A karbonkompozit burkolat kondenzátort és akkut takar                   Forrás: NAWA

Rayvolt

Nagyon retrósra faragták a brit Rayvolt elektromos kétkerekűt, mely inkább moped, (motor-pedál) mert lábpedállal is hajtható.

Izgalmas lett és a végre széria éretté fejlődött a svájci Microlino törpeautó kétkerekű teósja, az EV robogó, áruszállításra pedig jön a City One és a CityTranSporter elektromos tricikli.

Egyszer volt fazon: Rayvolt elektromos moped                  Forrás: Gyártó

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.10
- A Jaguar kulcsszerepet szán a budapesti fejlesztőközpontjának a következő évek globális....
2024.05.10
- A Mol-csoport 257,7 milliárd forint (718 millió dollár) tisztított kamat-, adófizetés és....
2024.05.10
A leggyakoribb hibák, amiket kerüljön el.   ..
2024.05.10
Kis híján árokba borult, de megmentette a helyzetet a ponyvás kisteher sofőrje - az eset tegnap dél....
2024.05.09
A HangZóna mai vendége Bognár Tamás a Porsche Hungaria kommunikációs vezetője. ..
2024.05.09
Az MTI helyszínről származó információja szerint az egyik oldalon elütöttek egy embert, aki....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.09
A kínai autópiacon tomboló árháború és szoros verseny rendkívüli leleményességre ösztönzi az....
2024.05.09
Marokkó egy varázslatos hely, ahol a nomád berber hagyományok üdvözlik és magukba szívják a világ....
2024.05.09
A VW az adminisztratív létszámot felmondási szerződésekkel akarja csökkenteni. Aki gyorsan dönt,....