támogatás

Januártól csökkenek az állami támogatások - mi vár az elektromos piacra

2022.12.26.

Az új esztendővel megérkeznek az e-autók új finanszírozási feltételei. Hamarosan üres kézzel maradnak a cégek, és nem lesz többé prémium a hibrideknél sem néhány országban.

Az Európai Unió országainak jelentős részében az elektromos autók magasabb árát valamilyen szinten ellensúlyozzák az állami ösztönző programok. Ezek lehetnek adókedvezmények, de a legtöbb esetben inkább konkrét összeget biztosít az állam a vásárlók számára.

Németországban, amely az EU legnagyobb piaca az autókat illetően, jelentős változás várható a támogatás rendszerében. 2023. január 1-től a támogatás csak olyan járművekre jáe, amelyek bizonyítottan pozitív klímavédelmi hatással bírnak. A hálózatról tölthető hibrid járművek ezután már nem kapnak környezetvédelmi bónuszt. Csökkentik az elektromos és üzemanyagcellás járművek finanszírozásának összegét is. A legfeljebb 40 ezer eurós nettó listaárú járművek esetében januártól 6000 euró helyett csak 4500 euró, 40-65 ezer euró közötti nettó listaárral pedig 5000 euró helyett csak 3000 euró lesz a támogatás. A 65 000 eurót meghaladó vételárú elektromos járművek továbbra sem kapnak támogatást. Szintén változik, hogy a tizenkét hónapnál rövidebb szerződéses időtartamú járművek lízingelése már nem részesül támogatásban. 2023. szeptember 1-től az e-autók támogatása már csak magánszemélyekre korlátozódik.

A német autóipar persze nem örül a bejelentésnek. A hibridek támogatásának korai megszüntetése „veszélyezteti az elektromos mobilitás terjedését Németországban” – mondta Hildegard Mueller, a VDA autógyártó lobbijának vezetője. „A plug-in hibridek úttörőként szolgálnak az elektromos mobilitásra való átállásban.”

Mueller azt is kifogásolta, hogy a támogatások a járművek átadási dátumához vannak kötve, ami bizonytalanságot okoz a vásárlók végszámlájával kapcsolatban, mert gyakran hónapokat kell várniuk autójukra az ellátási lánc problémái miatt. Egyelőre a kormánykoalícióban sincs egyetértés, a FDP képviselői például szeretnék megtartani a hibridek támogatását.

Hogy az elektromos autók támogatásának csökkentése milyen hatással lesz a keresletre, egyelőre kérdéses. Idővel Európa többi, jelentős támogatást nyújtó országa is csökkentésbe kezd majd, így néhány éven belül kénytelenek leszünk az elektromos autók teljes árát kifizetni, ami sokakat eltántoríthat az ilyen modellektől.

Ugyanakkor a károsanyag-kibocsátási előírások miatt mindeközben a hagyományos, belső égésű motoros autók is drágulhatnak, ugyanis a gyártók számára ilyen szempontból jobban megéri az elektromos autók értékesítése. Kérdés, hogy ez jelenthet-e akkora összeget, ami ellensúlyozza a támogatások kiesésével járó drágulást.

A világ autóiparának szempontjából még jelentősebb hír, hogy Kína is jelentősen csökkentette idén az elektromos autók vásárlására adott támogatás összegét. 

A kedvező környezet és a kulcsfontosságú nyersanyagok elérhetősége hozzájárult ahhoz, hogy Kína a gyártás és az értékesítés tekintetében a világ vezető elektromos járműpiaca legyen. A másik oldalon azonban rengeteg új szereplővel és túlzott kapacitással hatott a piacra a támogatás. Becslések szerint Kínában több mint 500 elektromos járműgyártót tartanak nyilván. A támogatások nagy terhet jelentenek az államkincstárnak is, Kína több tízmilliárd dollárt költött már az elektromos autók terjedésére.

Amellett, hogy nyilván mérséklődik az elektromos járművek iránti kereslet, a támogatások megszűnése gondokat okozhat a rengeteg elektromos autókat gyártó, vagy inkább gyártani tervező startupnak, ami kihat befektetéseikre és finanszírozásukra is. Ha az állam nem költ óriási összegeket az elektromos autók terjedésére, az új, jelentős összegre értékelt, de konkrét teljesítményt nem nyújtó gyártók komoly bajban lehetnek.

A vezető márkák számára viszonylag egyszerűbb lehet a helyzet. A kiélezett piaci verseny miatt azonban jobb minőséggel, teljesítménnyel, biztonsággal és új funkciókkal kell igazolniuk az elektromos járművek árának növekedését.

A kínaiak tehát bíznak benne, hogy a keresletet nem fogja olyan mértékben csökkenteni a drágulás, hogy az veszélyeztetné céljukat, mely szerint 2025-ben az eladott autók 20 százaléka elektromos legyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
-  A Trevelin Holding és a Mol tulajdonában lévő Mol Vagyonkezelő Kft. megvette a Waberer's....
2024.04.30
- Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott....
2024.04.30
Az Audi megteszi a következő lépést a vertikális integráció terén, és új helyszínt talál az....
2024.04.30
Felborult egy mélyhűtött élelmiszert szállító kamion kedden éjjel az M3-as autópálya 141-es....
2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....