elemzések

A javítási költségek újabb növekedése - a CarGarantie aktuális kármegoszlás kiértékelése

2019.10.30.

A javítási költségek növekvő tendenciája folytatódik: Egy relatív stabil szakasz után az új és a használt gépjárművek átlagos javítási költségei 2018-ban újra jelentős emelkedést mutatnak. Ezt mutatja a garancia- és ügyfélkötődés-specialista, a CarGarantie biztosítási állományának kiértékelése.

A vizsgálathoz 767 262 lejárt használt gépjármű-garanciát és 240 956 lejárt új gépjármű-garanciát vizsgáltak, számos márka és modell bevonásával, 12, 24 és 36 hónapos futamidő esetén.

A CarGarantie összességében több mint 2 millió garanciaszerződést kezel és több mint 23 000 speciális szakkereskedővel dolgozik együtt 22 országban.

Megnövekedett ügyféligények

A gépjárművásárlók igényei évek óta folyamatosan emelkednek. Ezzel együtt egyre magabiztosabbak a szavatossági jogaikat illetően és ennek megfelelően magasak az elvárásaik is. A gyártók ezekre az igényekre jobb minőséggel és egyre újabb funkciókkal válaszolnak: A modern autók egyre jobbak és sokoldalúbbak.

Az érem másik oldala a javítási költségekben mutatkozik meg. Miután az átlagos kárigény éveken át bár folyamatosan, de mérsékelten növekedett, az elmúlt két évben egyértelmű kiugrást figyelhettünk meg. Már 2017-ben különösen nagy növekedés mutatkozott, 502-ről 514 euróra emelkedett a kárigény. 2018-ban bebizonyosodott, hogy ez nem kivételes eset volt: ebben az évben az átlagos javítási költségek 527 euróra emelkedtek.

A motor a felelős a legköltségesebb károkért

A használt gépjármű területen az egyes alkatrészek költségtételei közel változatlanok maradtak: Ahogy az előző évben, úgy ez alkalommal is a motor a felelős a költségek legnagyobb részéért (2017: 24,2%, 2018: 23,6%; 1. ábra), ezt követi az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel és a sebességváltó. Az üzemanyagrendszer viszont lassabb, 0,5 %-os növekedést mutat, 18,2%-ra emelkedett, a sebességváltó esetén pedig egy kismértékű visszaesés látszik, 11,6% (2017: 11,7%).

Az új gépjárművek esetében más sorrendet kapunk: Bár az elmúlt években még az üzemanyagrendszer volt a felelős a legtöbb költségért, ebben az évben itt is a motor került az első helyre, 1%-kal, 21,3%-ra emelkedett (2. ábra). Ezt az üzemanyagrendszer követi 21%-kal, a 2. helyen (2017: 20,3%), az elektromos rendszer a következő, ami 2017-ben még a 4. helyen volt, 2018-ban a 3. helyre került (-0,6%-kal 10,7%-ra csökkent).

A motor a kárgyakoriság 3. és 4. helyén

A kárgyakoriság eloszlása az előző évekhez képest alig mutat változást. Bár mind a használt- mind az új gépjárművek esetében a motor a felelős a legtöbb költségért, a kárgyakorisága 10,8%-kal csak a 3. (használt gépjárművek, 3. ábra) illetve 8,7%-kal a 4. (új gépjárművek, 4. ábra) helyen áll. Az új gépjárművek esetében, ahogy már az előző évben is, a komfort elektronika került a 3. helyre (9,5%, 0,7%-os növekedéssel).

Ezt a 2. helyen a használt- és az új gépjárművek esetében egyaránt az elektronikai rendszer követi (használt gépjárművek: 17,4%, új gépjárművek: 17,8%), az előző évhez hasonló értékekkel. Az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel ugyanúgy, mint az előző évben, az 1. helyen áll 19,9%-os részesedéssel (használt gépjárművek) ill. 21,5%-kal (új gépjárművek). Tehát az üzemanyagrendszer mindkét gépjárműtípus esetén az összes kár mintegy egyötöd részéért felelős.

A károk valamivel később jelentkeznek

Miután az elmúlt évben a korai káresemények növekedést mutattak, ez a kép 2018-ban kis mértékben változott: Használt gépjárműveknél még a károk 30,1%-a (2017: 33,2%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 5 000 km-en belül következik be (5. ábra). Továbbra is több mint a károk négy ötöde (2018: 83,3%, 2017: 85,3%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 25.000 km-en belül következik be. Hasonló, kismértékű csökkenés figyelhető meg az új gépjárművek esetében is: Itt a károk mintegy egynegyede (2018: 27%, 2017: 30,3%) jelentkezik az első 25 000 km-en belül.

A károk napokra történő felosztásánál is különbségek mutatkoznak az előző évhez képest: A felelősségviselés kezdetétől számított első éven belül 2018-ban a használt gépjárművek 80,9%-ának (2017: 83,3%) és az új gépjárművek 46,7%-ának (2017: 54,9%) kellett garancia szolgáltatást igénybe vennie (6. ábra).

Dr. Marcus Söldner, a CarGarantie elnökségének a vezetője:

„Az előző évek trendje folytatódik: A gépjárművek egyre igényesebb technikai kivitelezése növekvő javítási költségekhez vezet. Ez leginkább a kárgyakoriságnál válik egyértelművé, mert az elektronikai rendszerek ebben az évben is a 2. helyet foglalták el, és a komfort elektronikával együtt a károk több mint egynegyedéért felelősek.

Ebből a szempontból a garanciák nagyszerű lehetőséget biztosítanak az ügyfeleknek, hogy a károk által okozott anyagi terhektől megkíméljék magukat. A kereskedők és gyártók számára ez ismét nem csak költségmentességet jelent, de egy bizonyíték a saját termék megbízhatóságára is, és ezáltal egyértelmű jelét adja a jármű minőségének – egy olyan jelet, amit a CarGarantie ügyfélkötődés- és garancia-specialistaként támogat.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.12
Az ABB ügyfelek, politikusok és médiaképviselők részvételével megtartott avatóünnepségen, a svájci....
2019.11.12
Saeed Sadeghi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.11.12
Míg nálunk a villanyautók és az SUV-k között éleződik a versengés, addig Amerika tesz a trendekre,....
2019.11.12
A Camion Truck&Bus magazin 24. alkalommal hirdette meg "Az év haszongépjárműve" pályázatot,....
2019.11.12
Amikor azt a jelzőt halljuk egy autóról vagy motorról, hogy legendás akkor általában valami remén..
2019.11.12
A CUPRA folytatja küldetését a teljesítmény, a kifinomultság és az egyediség tökéletes....
2019.11.12
Szinte biztos, hogy november végén bejelenti első hálózatról tölthető hibrid modelljének érkezését....
2019.11.12
Halálra gázolt egy autó egy gyalogos nőt a 81-es főúton Győr külterületén kedd reggel - közölte a....
2019.11.12
Az Audi „Charge & Fly” elnevezéssel egy ingyenes kezdeményezést indít a müncheni repülőtéren,....
2019.11.12
Több mint 17 000 lelkes rajongó előtt ünnepelt a Honda immáron 10. alkalommal a Twin Ring Motegi....