elemzések

A javítási költségek újabb növekedése - a CarGarantie aktuális kármegoszlás kiértékelése

2019.10.30.

A javítási költségek növekvő tendenciája folytatódik: Egy relatív stabil szakasz után az új és a használt gépjárművek átlagos javítási költségei 2018-ban újra jelentős emelkedést mutatnak. Ezt mutatja a garancia- és ügyfélkötődés-specialista, a CarGarantie biztosítási állományának kiértékelése.

A vizsgálathoz 767 262 lejárt használt gépjármű-garanciát és 240 956 lejárt új gépjármű-garanciát vizsgáltak, számos márka és modell bevonásával, 12, 24 és 36 hónapos futamidő esetén.

A CarGarantie összességében több mint 2 millió garanciaszerződést kezel és több mint 23 000 speciális szakkereskedővel dolgozik együtt 22 országban.

Megnövekedett ügyféligények

A gépjárművásárlók igényei évek óta folyamatosan emelkednek. Ezzel együtt egyre magabiztosabbak a szavatossági jogaikat illetően és ennek megfelelően magasak az elvárásaik is. A gyártók ezekre az igényekre jobb minőséggel és egyre újabb funkciókkal válaszolnak: A modern autók egyre jobbak és sokoldalúbbak.

Az érem másik oldala a javítási költségekben mutatkozik meg. Miután az átlagos kárigény éveken át bár folyamatosan, de mérsékelten növekedett, az elmúlt két évben egyértelmű kiugrást figyelhettünk meg. Már 2017-ben különösen nagy növekedés mutatkozott, 502-ről 514 euróra emelkedett a kárigény. 2018-ban bebizonyosodott, hogy ez nem kivételes eset volt: ebben az évben az átlagos javítási költségek 527 euróra emelkedtek.

A motor a felelős a legköltségesebb károkért

A használt gépjármű területen az egyes alkatrészek költségtételei közel változatlanok maradtak: Ahogy az előző évben, úgy ez alkalommal is a motor a felelős a költségek legnagyobb részéért (2017: 24,2%, 2018: 23,6%; 1. ábra), ezt követi az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel és a sebességváltó. Az üzemanyagrendszer viszont lassabb, 0,5 %-os növekedést mutat, 18,2%-ra emelkedett, a sebességváltó esetén pedig egy kismértékű visszaesés látszik, 11,6% (2017: 11,7%).

Az új gépjárművek esetében más sorrendet kapunk: Bár az elmúlt években még az üzemanyagrendszer volt a felelős a legtöbb költségért, ebben az évben itt is a motor került az első helyre, 1%-kal, 21,3%-ra emelkedett (2. ábra). Ezt az üzemanyagrendszer követi 21%-kal, a 2. helyen (2017: 20,3%), az elektromos rendszer a következő, ami 2017-ben még a 4. helyen volt, 2018-ban a 3. helyre került (-0,6%-kal 10,7%-ra csökkent).

A motor a kárgyakoriság 3. és 4. helyén

A kárgyakoriság eloszlása az előző évekhez képest alig mutat változást. Bár mind a használt- mind az új gépjárművek esetében a motor a felelős a legtöbb költségért, a kárgyakorisága 10,8%-kal csak a 3. (használt gépjárművek, 3. ábra) illetve 8,7%-kal a 4. (új gépjárművek, 4. ábra) helyen áll. Az új gépjárművek esetében, ahogy már az előző évben is, a komfort elektronika került a 3. helyre (9,5%, 0,7%-os növekedéssel).

Ezt a 2. helyen a használt- és az új gépjárművek esetében egyaránt az elektronikai rendszer követi (használt gépjárművek: 17,4%, új gépjárművek: 17,8%), az előző évhez hasonló értékekkel. Az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel ugyanúgy, mint az előző évben, az 1. helyen áll 19,9%-os részesedéssel (használt gépjárművek) ill. 21,5%-kal (új gépjárművek). Tehát az üzemanyagrendszer mindkét gépjárműtípus esetén az összes kár mintegy egyötöd részéért felelős.

A károk valamivel később jelentkeznek

Miután az elmúlt évben a korai káresemények növekedést mutattak, ez a kép 2018-ban kis mértékben változott: Használt gépjárműveknél még a károk 30,1%-a (2017: 33,2%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 5 000 km-en belül következik be (5. ábra). Továbbra is több mint a károk négy ötöde (2018: 83,3%, 2017: 85,3%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 25.000 km-en belül következik be. Hasonló, kismértékű csökkenés figyelhető meg az új gépjárművek esetében is: Itt a károk mintegy egynegyede (2018: 27%, 2017: 30,3%) jelentkezik az első 25 000 km-en belül.

A károk napokra történő felosztásánál is különbségek mutatkoznak az előző évhez képest: A felelősségviselés kezdetétől számított első éven belül 2018-ban a használt gépjárművek 80,9%-ának (2017: 83,3%) és az új gépjárművek 46,7%-ának (2017: 54,9%) kellett garancia szolgáltatást igénybe vennie (6. ábra).

Dr. Marcus Söldner, a CarGarantie elnökségének a vezetője:

„Az előző évek trendje folytatódik: A gépjárművek egyre igényesebb technikai kivitelezése növekvő javítási költségekhez vezet. Ez leginkább a kárgyakoriságnál válik egyértelművé, mert az elektronikai rendszerek ebben az évben is a 2. helyet foglalták el, és a komfort elektronikával együtt a károk több mint egynegyedéért felelősek.

Ebből a szempontból a garanciák nagyszerű lehetőséget biztosítanak az ügyfeleknek, hogy a károk által okozott anyagi terhektől megkíméljék magukat. A kereskedők és gyártók számára ez ismét nem csak költségmentességet jelent, de egy bizonyíték a saját termék megbízhatóságára is, és ezáltal egyértelmű jelét adja a jármű minőségének – egy olyan jelet, amit a CarGarantie ügyfélkötődés- és garancia-specialistaként támogat.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....