hajtáslánc

A jövő erőforrásai (2. rész) - Benzinnel vagy nélküle, akkumulátorral vagy üzemanyagcellával?

2017.07.10.

Az autóipar papíron tisztább jövőjének jó lendületet adhat Kína új mobilitási politikája. 

Az állampolgárok egyre nagyobb hányada jutna autóhoz, a légszennyezettség okozta szemléletmód-változás révén elérhetőbbé válnának a hibrid és elektromos technológiák. Például a tavaszi, Sanghaji Autószalonon tett hondás nyilatkozat igazolja, hogy jelentős változás előtt áll a keleti mobilitási kultúra. Éppen ezért gőzerővel dolgoznak az autógyártók, hogy a lehető legrövidebb időn belül ugrásszerű változást érjenek el a régióban, magyarul a legújabb és legtisztább technológiákat kínálhassák elsőként itt, ugyanis erre lesz nagy igény az elkövetkezendő pár évben.

 

Hibrid

A hibrid vonalon piacvezető Toyota sikereit a nagyobb sorozatszámú, jól időzített és versenyképes árú modelljeinek köszönhette, amelyek ilyen formában elsőként tűntek fel a világ kereskedéseiben. Fejlesztésük nagy hagyományokkal büszkélkedhet, megbízhatóságuk a mai napig példás. Előbbiek csupán a fontosabb szempontok a hibrid autó fejlesztésekor és vásárlásakor.

A benzin- és elektromotor alkotta páros általában a soros, a párhuzamos vagy a hibrid elrendezés elvét követi. A soros esetben a belsőégésű motor fordulatszáma az optimális munkapontira állatható be, s a tüzelőanyag elégetéséből fakadó energiát az akkumulátor töltésére fordítja. A meghajtás a villanymotorral valósul meg az akkumulátorban tárolt energiából.

A párhuzamos elrendezésben a belsőégésű motor és a villanymotor egyidejűleg veszi ki részét az autó mozgatásából, közöttük helyezkedik el a sebességváltó és/vagy a bolygómű. Olyan esetben, ahol a helytakarékosság vagy a költséghatékonyság szempontjából ez kifizetődő megoldás, lehetőség van úgy tagolni a hajtásrendszert, hogy a hátsó kerekeket villanymotorok mozgassák a tároló akkumulátor energiájával, így a belsőégésű motor és a sebességváltó hagyományos elrendezésben, önállóan meghagyható az első tengely közelében.

Kiviteltől függően megvalósítható az akkumulátor hálózatról való töltése, és rövid távon csak az elektromotor használata. Ez utóbbi jól illeszkedik az ingázás és rövid városi használati szokáshoz.

Elektromos

A menetdinamikai jellemzők tekintetében a hibrid rendszer jobb hatásfokot nyújt, mivel kiküszöbölhetők a benzinmotorok hátrányai, valamint megvalósítható a mozgási energia visszanyerése. De vajon mik az előnyei és hátrányai a tisztán elektromos meghajtásnak?

A hibridek esetében további kulcsfontosságú szempont, hogy a járművünk nem küzd energiatárolási problémákkal, nem szükséges tisztán akkumulátorban tárolni a helyváltoztatáshoz szükséges energiát. Nagyságrenddel több energia rejlik egy liter tüzelőanyagban, emellett változatosabb vezetési körülményeknek is megfelel a vegyes hajtás (autópálya, hőmérséklet).

A tisztán elektromos autók töltőhálózata nem kiépített világszerte. Emiatt elsősorban csak nagyobb városokban találkozhatunk velük, általában a töltési lehetőségek függvényében ingadozik számuk. A használat során zéró emissziós járművekbe táplált energia előállítási körülményei t is figyelembe kell venni, hiszen összességében nem járunk sokkal előrébb, hogyha a széntüzelésű erőmű bocsájtja ki a káros anyagokat négykerekűnk helyett.

Az akkumulátorok ára, alapanyagai és gyártása továbbra is kulcsfontosságú a kérdéskörben. Sorra indulnak útjukra nagyszabású projektek akkumulátor gyárakkal, elektromos tehergépjárművekkel kapcsolatban, azonban a költséghatékonyság okozta probléma kiküszöbölése után továbbra is megoldásra vár a ritka földfémek kérdése, amely gátat szabhat a teljes elektrifikációnak.

A Honda Clarity körülbelül 300 dolláros havi áron lízingelhető Kaliforniában. A modellből készül hibrid és tisztán elektromos változat is. A kategória első hatótáv és az üzemanyagcella kompakt mérete a Honda erre a területre vonatkozó, egyedülállóan gazdag fejlesztési múltjának köszönhető

Üzemanyagcella

A legdrágább és legtisztább meghajtási mód „alapanyaga” a Föld leggyakoribb elemei közé tartozó hidrogén (kötött formában). A tüzelőanyag-cella hidrogénje széles tartományban képes keveredni és begyulladni a levegő oxigénjével, a reakció végterméke vízgőz.

Azonban a hidrogén tárolása nemcsak a töltőállomások, hanem a tank számára sem egyszerű megoldás. Versenyre kelni egy dízel autó megtankolásának idejével csak nagy nyomású tárolókkal lehetséges, amelyek hálózatát a nulláról kiépíteni költséges és időigényes. A hatótáv és a helyigény szintén új problémákat vet fel, azonban ezen a téren jelentősebb előrelépések történtek az utóbbi években.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....