hajtáslánc

A jövő erőforrásai (2. rész) - Benzinnel vagy nélküle, akkumulátorral vagy üzemanyagcellával?

2017.07.10.

Az autóipar papíron tisztább jövőjének jó lendületet adhat Kína új mobilitási politikája. 

Az állampolgárok egyre nagyobb hányada jutna autóhoz, a légszennyezettség okozta szemléletmód-változás révén elérhetőbbé válnának a hibrid és elektromos technológiák. Például a tavaszi, Sanghaji Autószalonon tett hondás nyilatkozat igazolja, hogy jelentős változás előtt áll a keleti mobilitási kultúra. Éppen ezért gőzerővel dolgoznak az autógyártók, hogy a lehető legrövidebb időn belül ugrásszerű változást érjenek el a régióban, magyarul a legújabb és legtisztább technológiákat kínálhassák elsőként itt, ugyanis erre lesz nagy igény az elkövetkezendő pár évben.

 

Hibrid

A hibrid vonalon piacvezető Toyota sikereit a nagyobb sorozatszámú, jól időzített és versenyképes árú modelljeinek köszönhette, amelyek ilyen formában elsőként tűntek fel a világ kereskedéseiben. Fejlesztésük nagy hagyományokkal büszkélkedhet, megbízhatóságuk a mai napig példás. Előbbiek csupán a fontosabb szempontok a hibrid autó fejlesztésekor és vásárlásakor.

A benzin- és elektromotor alkotta páros általában a soros, a párhuzamos vagy a hibrid elrendezés elvét követi. A soros esetben a belsőégésű motor fordulatszáma az optimális munkapontira állatható be, s a tüzelőanyag elégetéséből fakadó energiát az akkumulátor töltésére fordítja. A meghajtás a villanymotorral valósul meg az akkumulátorban tárolt energiából.

A párhuzamos elrendezésben a belsőégésű motor és a villanymotor egyidejűleg veszi ki részét az autó mozgatásából, közöttük helyezkedik el a sebességváltó és/vagy a bolygómű. Olyan esetben, ahol a helytakarékosság vagy a költséghatékonyság szempontjából ez kifizetődő megoldás, lehetőség van úgy tagolni a hajtásrendszert, hogy a hátsó kerekeket villanymotorok mozgassák a tároló akkumulátor energiájával, így a belsőégésű motor és a sebességváltó hagyományos elrendezésben, önállóan meghagyható az első tengely közelében.

Kiviteltől függően megvalósítható az akkumulátor hálózatról való töltése, és rövid távon csak az elektromotor használata. Ez utóbbi jól illeszkedik az ingázás és rövid városi használati szokáshoz.

Elektromos

A menetdinamikai jellemzők tekintetében a hibrid rendszer jobb hatásfokot nyújt, mivel kiküszöbölhetők a benzinmotorok hátrányai, valamint megvalósítható a mozgási energia visszanyerése. De vajon mik az előnyei és hátrányai a tisztán elektromos meghajtásnak?

A hibridek esetében további kulcsfontosságú szempont, hogy a járművünk nem küzd energiatárolási problémákkal, nem szükséges tisztán akkumulátorban tárolni a helyváltoztatáshoz szükséges energiát. Nagyságrenddel több energia rejlik egy liter tüzelőanyagban, emellett változatosabb vezetési körülményeknek is megfelel a vegyes hajtás (autópálya, hőmérséklet).

A tisztán elektromos autók töltőhálózata nem kiépített világszerte. Emiatt elsősorban csak nagyobb városokban találkozhatunk velük, általában a töltési lehetőségek függvényében ingadozik számuk. A használat során zéró emissziós járművekbe táplált energia előállítási körülményei t is figyelembe kell venni, hiszen összességében nem járunk sokkal előrébb, hogyha a széntüzelésű erőmű bocsájtja ki a káros anyagokat négykerekűnk helyett.

Az akkumulátorok ára, alapanyagai és gyártása továbbra is kulcsfontosságú a kérdéskörben. Sorra indulnak útjukra nagyszabású projektek akkumulátor gyárakkal, elektromos tehergépjárművekkel kapcsolatban, azonban a költséghatékonyság okozta probléma kiküszöbölése után továbbra is megoldásra vár a ritka földfémek kérdése, amely gátat szabhat a teljes elektrifikációnak.

A Honda Clarity körülbelül 300 dolláros havi áron lízingelhető Kaliforniában. A modellből készül hibrid és tisztán elektromos változat is. A kategória első hatótáv és az üzemanyagcella kompakt mérete a Honda erre a területre vonatkozó, egyedülállóan gazdag fejlesztési múltjának köszönhető

Üzemanyagcella

A legdrágább és legtisztább meghajtási mód „alapanyaga” a Föld leggyakoribb elemei közé tartozó hidrogén (kötött formában). A tüzelőanyag-cella hidrogénje széles tartományban képes keveredni és begyulladni a levegő oxigénjével, a reakció végterméke vízgőz.

Azonban a hidrogén tárolása nemcsak a töltőállomások, hanem a tank számára sem egyszerű megoldás. Versenyre kelni egy dízel autó megtankolásának idejével csak nagy nyomású tárolókkal lehetséges, amelyek hálózatát a nulláról kiépíteni költséges és időigényes. A hatótáv és a helyigény szintén új problémákat vet fel, azonban ezen a téren jelentősebb előrelépések történtek az utóbbi években.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.26
Turisták és csomagjaik az út mellett Albertirsa közelében a 4-es főúton, ahol turistákat szállító....
2017.07.26
A Gárdonyi Rendőrkapitányság vízi körzeti megbízottjait riasztották egy süllyedő csónakhoz 2017.....
2017.07.26
Nagy-Britanniában 2040-től megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok....
2017.07.26
Július végén megkezdődik az őzek párzási időszaka, ami augusztus közepéig tart. Vigyázzunk rájuk és....
2017.07.26
Hajnali ötkor kocsikázni indult apja két hete átvett Mercedes Coupéjával egy 14 éves tinédzser a....
2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....