járműtörténelem

Katonai autómúzeum Rómában

2015.03.05.

A múzeum (Museo Storico della Motorizzazione Militare) Róma Cecchignola városrészében – amelyet katonavárosnak is hívnak – a Viale dell’Esercito 170 szám alatti laktanyában található. Nyitva csak szombatonként 9 és 12 óra között van. Az út mindkét végén egy katonai ellenőrzőpont található, ahol a személyazonosító kártya leadása ellenében beengednek a területre.

Szerző: Scheiber Ernő

Ha gépkocsival megyünk, azt jobb a lezárt területen kívül hagyni, mert a laktanyák között parkolóhely csak elvétve található.

A múzeumot 1955-ben alapították és 1991-ben költözött a jelenlegi helyére, amely a katonai műszaki főiskola területén van.

Kb. 50.000 m2 területen hat nagy csarnok található, amelyek közül négyet már helyreállítottak, a másik kettő helyreállítása folyamatban van.

A múzeumban több mint 300 jármű található, a lovas hintóktól a motorkerékpárokon keresztül a harckocsikig.

A nagy járművek a szabad területen vannak kiállítva, de közülük még jó néhány rendbehozatalra vár.

Az első motoros járművek a gyűjteményben az 1916 körüli évekből származnak.

Érdekesebb járművek:

1/a

1/b

1/a és 1/b képek: OM 35 típusú hegyi jármű 1932-ből (a márkanév: O.M.: Officine Meccaniche): a jármű négyhengeres Ottó motorral készült. Hengerűrtartalom 1616 cm3, teljesítménye 21 lóerő. 4 előre és egy hátrameneti fokozat, összkerékhajtás és összkerék kormányzás. Maximális sebesség 40 km/h, hasznos terhelés 800 kg. Nehéz hegyi hadiutakon használták az Alpokban (pl. a Val Morino, ahol 14 kilométeren 72 hajtűkanyar nehezíti a közlekedést).

2/a

2/b

2/c

2/d

2/a, 2/b, 2/c és 2/d képek: Pavesi P4/100 típusú tüzérségi vontató 1926-ból: a P4 típusú mezőgazdasági traktorból került kifejlesztésre. Európa több országában is használták, gyártási engedélyével a Weiss-Manfréd gyár is rendelkezett. A motor indítása benzinnel történt, azután petróleummal üzemelt tovább. A motor négyhengeres, soros, 4720 cm3 hengerűrtatalmú, 57 lóerő teljesítményű. A jármű súlya üresen 4,6 tonna, maximális sebessége 22 km/h. A járműnek minden kereke hajtott, kormányzása a középső csukló körül a két rész elfordításával történik. A felvételen jól láthatók a kormányzást biztosító fogasívek és fogaskerekek. A jármű az egyszerűen felrakható kapaszkodókörmökkel (amelyek használaton kívül  a kerekek küllőire voltak rögzítve) nagyon jó menettulajdonságokkal rendelkezett a homokos talajokon is, így 136 darab részt vett az etiópiai háborúban is.

Használták nagyobb darabszámban Görögországban, Spanyolországban, kipróbálták az Egyesült Királyságban, Svédországban és Finnországban is.

3/a

3/b

3/a és 3/b képek: Bernardi féle tricikli 1896-ból: a járművet egyhengeres, négyütemű Ottó motor hajtja. Teljesítménye 4 lóerő, hengerűrtartalma 624 cm3, végsebessége 40 km/h. A sebességfokozatok száma három előre és egy hátra, a hátsó kerék hajtása lánccal történik. A hátulnézeti képen jól látszanak a sebességváltó szabadon álló fogaskerekei.

4

4 számú kép: Fiat 31/2 lóerős személygépkocsi 1899-ből: négyütemű, 679 cm3 hengerűrtartalmú motor 4,2 lóerő teljesítmény 400 fordulatnál. Végsebesség 35 km/h, fokozatok száma 3. Az erőátvitelre ható mechanikus üzemi fék. Összesen 26 példány készült belőle. Ez volt egyébként a Fiat által gyártott első személygépkocsi típus.

5

5 számú kép: Fiat Tipo 4 1910-ből: négyütemű négyhengeres Ottó motor, hengerűrtartalom 5699 cm3, teljesítmény 20 lóerő 1700 fordulatnál. Négy előre és egy hátrameneti fokozat, végsebesség 95 km/h. A járműből összesen 684 példány készült.

6

6 számú kép: Fiat 15 típusú tehergépkocsi 1911-ből: négyütemű négyhengeres soros Ottó motor, hengerűrtartalom 4398 cm3, furat x löket 100x140 mm, teljesítmény 30 lóerő 1600 fordulaton. Mágnesgyújtás, acetilénlámpák, négy előre és egy hátrameneti fokozat olajban futó többtárcsás tengelykapcsolóval. Teherbírás 1500 kg, végsebesség 40 km/h.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....