járműtörténelem
Szerző: Scheiber Ernő
Ha gépkocsival megyünk, azt jobb a lezárt területen kívül hagyni, mert a laktanyák között parkolóhely csak elvétve található.
A múzeumot 1955-ben alapították és 1991-ben költözött a jelenlegi helyére, amely a katonai műszaki főiskola területén van.
Kb. 50.000 m2 területen hat nagy csarnok található, amelyek közül négyet már helyreállítottak, a másik kettő helyreállítása folyamatban van.
A múzeumban több mint 300 jármű található, a lovas hintóktól a motorkerékpárokon keresztül a harckocsikig.
A nagy járművek a szabad területen vannak kiállítva, de közülük még jó néhány rendbehozatalra vár.
Az első motoros járművek a gyűjteményben az 1916 körüli évekből származnak.
Érdekesebb járművek:
1/a
1/b
1/a és 1/b képek: OM 35 típusú hegyi jármű 1932-ből (a márkanév: O.M.: Officine Meccaniche): a jármű négyhengeres Ottó motorral készült. Hengerűrtartalom 1616 cm3, teljesítménye 21 lóerő. 4 előre és egy hátrameneti fokozat, összkerékhajtás és összkerék kormányzás. Maximális sebesség 40 km/h, hasznos terhelés 800 kg. Nehéz hegyi hadiutakon használták az Alpokban (pl. a Val Morino, ahol 14 kilométeren 72 hajtűkanyar nehezíti a közlekedést).
2/a
2/b
2/c
2/d
2/a, 2/b, 2/c és 2/d képek: Pavesi P4/100 típusú tüzérségi vontató 1926-ból: a P4 típusú mezőgazdasági traktorból került kifejlesztésre. Európa több országában is használták, gyártási engedélyével a Weiss-Manfréd gyár is rendelkezett. A motor indítása benzinnel történt, azután petróleummal üzemelt tovább. A motor négyhengeres, soros, 4720 cm3 hengerűrtatalmú, 57 lóerő teljesítményű. A jármű súlya üresen 4,6 tonna, maximális sebessége 22 km/h. A járműnek minden kereke hajtott, kormányzása a középső csukló körül a két rész elfordításával történik. A felvételen jól láthatók a kormányzást biztosító fogasívek és fogaskerekek. A jármű az egyszerűen felrakható kapaszkodókörmökkel (amelyek használaton kívül a kerekek küllőire voltak rögzítve) nagyon jó menettulajdonságokkal rendelkezett a homokos talajokon is, így 136 darab részt vett az etiópiai háborúban is.
Használták nagyobb darabszámban Görögországban, Spanyolországban, kipróbálták az Egyesült Királyságban, Svédországban és Finnországban is.
3/a
3/b
3/a és 3/b képek: Bernardi féle tricikli 1896-ból: a járművet egyhengeres, négyütemű Ottó motor hajtja. Teljesítménye 4 lóerő, hengerűrtartalma 624 cm3, végsebessége 40 km/h. A sebességfokozatok száma három előre és egy hátra, a hátsó kerék hajtása lánccal történik. A hátulnézeti képen jól látszanak a sebességváltó szabadon álló fogaskerekei.
4
4 számú kép: Fiat 31/2 lóerős személygépkocsi 1899-ből: négyütemű, 679 cm3 hengerűrtartalmú motor 4,2 lóerő teljesítmény 400 fordulatnál. Végsebesség 35 km/h, fokozatok száma 3. Az erőátvitelre ható mechanikus üzemi fék. Összesen 26 példány készült belőle. Ez volt egyébként a Fiat által gyártott első személygépkocsi típus.
5
5 számú kép: Fiat Tipo 4 1910-ből: négyütemű négyhengeres Ottó motor, hengerűrtartalom 5699 cm3, teljesítmény 20 lóerő 1700 fordulatnál. Négy előre és egy hátrameneti fokozat, végsebesség 95 km/h. A járműből összesen 684 példány készült.
6
6 számú kép: Fiat 15 típusú tehergépkocsi 1911-ből: négyütemű négyhengeres soros Ottó motor, hengerűrtartalom 4398 cm3, furat x löket 100x140 mm, teljesítmény 30 lóerő 1600 fordulaton. Mágnesgyújtás, acetilénlámpák, négy előre és egy hátrameneti fokozat olajban futó többtárcsás tengelykapcsolóval. Teherbírás 1500 kg, végsebesség 40 km/h.