kereskedelem

A Kerepesi úti szervíz 50 éve

2018.05.15.

Budapest egyik legismertebb szervize, a Kerepesi út 85. szám alatti központ idén ünnepli 50. születésnapját. A jubileum alkalmából az egykori munkatársak összejöttek emlékezni.

Hátsó sor: Gulyás Ákos, Mándy Antal, ifj Schumets Lajos, Bártfai István, Koszorú László, Fazekas István, Dankovics József, Gombos Gyula és Török Tibor (Wallis)
Első sor: Kőműves József, Mező Antal, Derzbach László, Taskó István, Hegedűs Erzsébet, Piliszky György, Turcsán Mihály, Temesvári Tibor és Tóth Gábor
 

„Néhány éve begördült egy öreg Škoda az udvarra, és a tulaj a szervizt kereste”, Török Tibor a jelenleg Wallis Kerepesi cégért viselő telep vezetője ezzel a példával illusztrálja, hogy mennyire ragaszkodnak az emberek a jól bevált műhelyhez.

A kezdetekhez nem is 50, hanem 60 évet kell visszalépni az időben: miután 1957-ben lazítottak a magánhasználatú gépkocsik szabályozásán szükség volt a szervizhálózat fejlesztésére. Budapesten, a XI. kerület Bicskei út 3-7 alatt létrejött a VII. számú autójavító vállalat Schumeth Lajos vezetésével. A hatvanas évek elejére a szerviz elérte kapacitásának határait: „Bicskei utca 3-7 a pontos címe. Három háznyi helyet elfoglal. Mégis kevés. 2300—2400 autó érkezik betegen, sebesülten havonta… Az este tízig működő szerviz zajaiért van is elég zaj a csendes kis utca lakói részéről” írta egy újságcikk 1963-ban.

Ez a telep is az Autófenntartó Ipari Tröszt azaz az AFIT égisze alá tartozott. A hatvanas évek közepén megkezdték a hazai szervizhálózat fejlesztését. Ennek egyik fontos eleme volt a Kerepesi út 85 alatti szerviz megépítése. A modern, tágas, kétszintes szerviz és a hozzá kapcsolódó irodaépület egyszerre épült a szomszédos munkásszállóval.

 

Az épülő szervíz. Forrás: Fortepan/97321

 

Ifjabb Schumeth Lajos úgy emlékszik, hogy eredetileg Fiat-szerviznek szánták az épületet, de az olaszok úgy döntöttek, hogy nekik nem tetszik a helyszín. A csehszlovák Škoda azonban kapott az alkalmon. Így 1968. január 31-én az ünnepélyes megnyitón már Škoda felirat díszelgett a szervizen. A Bicskei útról „Schumeth-kapitány és legénysége” átköltözött a Kerepesi útra. Eközben a háttérben az Afit is változtatott a szervezeti struktúrán: 1968-ban létrejött az AFIT 2-es számú Autójavító Vállalata nyolc szervizzel és tizenkét javítóműhellyel. A Bicskei úti és a Kerepesi úti szervizeken kívül például a Boldizsár utcai Fiat-szerviz is ide tartozott.

A szervíz 1969-ben. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára/Wormser Antal

 

A Kerepesi úti szerviz gyorsan népszerű lett. Több, mint 20,000 Škoda közlekedett akkoriban az országban, s az állomány gyorsan növekedett. Már reggel hatkor hosszú sorok kígyóztak bebocsátásra várva. Bár a hetvenes években több új Skoda-szerviz is nyílt, de a Kerepesi úton továbbra is két műszakban estig zajlott a munka. Ráadásul nem csupán javítás folyt: mivel a Merkur csepeli telepén egy idő után képtelenek voltak megbirkózni az újautó-átadás egyre növekvő volumenével, ezért a Kerepesi úti telepen is folyt „repasz”-tevékenység. Ifjabb Schumeth Lajos elmesélte, hogy volt olyan nap, hogy 60-70 autót is átadtak. Ha a vásárlónak nem tetszett a színválaszték, rákerült a „szín-listára”. A Merkur és az Afit is jól járt, hiszen az ebből a tevékenységből befolyó tekintélyes bevételt szétosztották a vidéki autójavítók között, s így sikerült elérni, hogy az Afit egyik tagvállalata sem lett veszteséges.

A telepet vezető Schumets Lajos egy Skoda 100 kupé előtt.

 

A merész formájú, rondellaszerű, üvegfalú, emeletes javítócsarnok évtizedeken keresztül változatlan formában üzemelt. A rengeteg munka dacára maradt idő szórakozásra is: „Műszak közben felhúztuk a nadrágot, cipőt, és átmentünk focizni a szomszédba. Meccs után folytattuk a munkát” mesélt ifjabb Schumeth Lajos a szomszédos munkásszállóval kiépített kapcsolatról. A szerviz egykori dolgozóinak Facebook-oldalán még egy őzike is látható, amely néhány évig a házörző kutya szerepét töltötte be.

A szervíz az 1980-as években.

 

1983-ban megszűnt az Afit. Ekkor a Kerepesi úton átcserélték a cégért, s Kőbányai Autójavító Vállalat néven működtek tovább. A létszám állandóan száz körül mozgott. A cél az volt, hogy „vezérképviseleti elven működő márkaszervizzé” váljanak mesélte egy interjúban Dér Ágoston, aki a nyugdíjba vonult Schumeth Lajost követte a vezetői poszton.A rendszerváltást követően a Polski Fiat 126p típus javítását is megkezdték. 2001-ben a Wallis csoport vásárolta meg a telepet, s 2003-ban modernizálták, átalakították az épületeket. A műhelyek az emeleti szintről új csarnokba kerültek. Ám a régi falak, s az emlékek megmaradtak. Egy napfényes márciusi délelőttön a régi gárda tagjai összegyűltek a Kerepesi úton. Volt aki már 15 éve nem járt egykori munkahelyén, de mai napig emlékszik arra, amikor az egyik csápos emelő meghibásodása miatt egy Barkas félig áttörve egy ablakot a két emelet között ingadozott. Mások a Bicskei utat emlegették, ahol bár leginkább Škodákat szereltek, de néha a Hotel Gellértből is vittek autókat javítani. Ráadásul sikerült a cseheket meglepni, hiszen az Octavia egyik típushibájára előbb tudtak Budapesten megoldást, mint a gyárban!

Bár ma már Opel és Kia árusítása és szervizelése folyik, de a mostani gárda nagyon tiszteli az elődöket.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.05.24
A kínai színrelépése után, de a nagy európai leleplezése előtt, amolyan random roadshow keretében....
2018.05.24
Közúti balesetek okainak vizsgálatáról szóló tanulmány eredményeit mutatta be a Francia....
2018.05.24
Tarol a halál Ausztriában a magyarok között. Ma egy 47 éves magyar traktoros haláláról számol be az....
2018.05.24
Mező István Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.05.24
Kampányt indított a kilenc halálos áldozatot követelő ceglédberceli balesetre hivatkozva a Román....
2018.05.24
A családtól távol töltött idő, az olykor stresszes és sokszor kemény fizikai munka miatt vannak,....
2018.05.24
Akár a győzelemre is esélyesek lehetnek a Forma-1-es Red Bull pilótái a hétvégi Monacói Nagydíjon....
2018.05.24
Milyen egy igazán dögös autószalon? Attól függ kinek...
2018.05.24
Az eddigi legerősebb motorral szerelt Amarok gyártása megkezdődött: az erőteljes, 190/200kW (258/....
2018.05.24
A hatodik KárWeb Gépjármű Regatta vitorlásversenyt Balatonkenesén, a Kenese Marina-Port kikötőben....