gumiabroncs
A vásárlók fele csak néhány márkanevet ismer
A III. Gumiabroncs Konferencián bemutatott felmérésből kiderült: a vásárlók fele legfeljebb csak a nagy, népszerűbb gumiabroncs márkaneveket ismeri és kevesebb, mint 10%-uk tartja magát jól informáltnak vagy naprakésznek az abroncsokkal kapcsolatban. Ennek köszönhetően a vevők 37 %-a nagymértékben, 31 %-a pedig részben mások tanácsaira támaszkodik a vásárláskor, 32 %-a viszont saját maga tájékozódik és jár utána az információknak.
„A legtöbb magyar vásárló még mindig a kereskedésekben, műhelyekben, gumiszervizekben informálódik az abroncsokról, valamint szívesen hallgat a barátok, családtagok ajánlására is” – tájékoztatott Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. Hangsúlyozta azonban, hogy az online információgyűjtés szintén kiemelt tájékozódási felületté lépett elő, a magyar vevők több mint 40 %-a interneten is utána olvas a kínálatnak, tapasztalatoknak. 2013-ban mindössze a vásárlók 23 %-a tájékozódott az internetről. Az online kereséseket az abroncsok jellemzői uralják, de a különböző márkák árait is előszeretettel hasonlítják össze az interneten a vevők. Ezt követik a különböző abroncstesztek, de a kereskedőknél aktuálisan rendelkezésre álló készlet iránt is egyre gyakrabban kutatnak a magyarok.
A vásárlási döntést végül több szempont befolyásolja
Rábai Dániel elmondta: a vásárlók egyre tudatosabbak, a vevők 55 %-a már előre dönt a kereskedőről vagy a márkáról. Két évvel ezelőtt még csak 44 % tudta a vétel előtt, hogy hol fog vásárolni, illetve milyen márkát választ. A növekedés elsősorban az internetes tájékozódás térhódításának köszönhető. A vásárlók 15 %-a pedig a konkrét márkáról és a kereskedőről egyaránt dönt. Hozzátette: a kereskedésekben egyébként 10-ből 7 vásárlónak ajánlanak márkát, melyet a vevők 90 %-ban el is fogadnak a felmérés szerint. Azt, hogy végül hol és pontosan kinél vásárolják meg gumiabroncsaikat a magyar vásárlók nagyban befolyásolja az ár, azonban régiónként és szegmensenként is tapasztalható eltérés. A prémium kategória vásárlói például a megbízhatóságot és a biztonságot tartják legfontosabb szempontnak a gumiabroncs vásárlás során. A fontos döntési tényező továbbá a jó múltbéli kapcsolat a kereskedővel, ezt követi a széles választék, majd a pluszszolgáltatások elérhetősége, például abroncscsere
A magyar gumiabroncs vásárlók 55 %-a gumiabroncs kereskedőnél, 14 %-a független autószervizben, 11 %-a hipermarketekben, 10 %-a interneten, 8 %-a márkaszervizben, míg 2 %-uk egyéb csatornán vásárolta meg abroncsait tavaly.
Erősödik az online, de nem tűnik el az offline
Európában a gumiabroncs-vásárlók 9,5 %-a online veszi meg abroncsait, míg 2010-ben ez a szám még csak 6 % volt. A magyarok körülbelül 10 %-a vásárol gumiabroncsot a neten, tehát valamivel az átlag fölött, de annak közelében van az online vásárlás volumene. A szomszédos országok közül Csehországban ez az arány már jóval magasabb, 32 % – mellyel Európában listavezető –, míg Ausztriában és Romániában valamivel alacsonyabb, körülbelül 7 % az internetes vásárlók aránya. A vétel előtt online is tájékozódok száma szintén rohamosan nő, Európában és itthon is már a vevők 50 %-a kutat utána az interneten a vétel előtt. 90%-uk elsősorban a Google-ban keres rá az információkra.
A jövőben várhatóan tovább erősödik majd az online vásárlási kedv a gumiabroncsok területén is, viszont az offline boltok, szervizek nem fognak eltűnni, azonban szükségük lesz a megújulásra. A kereskedőknek az elkövetkezendő pár évben meg kell találniuk azt a vonalat, mellyel a két terület párhuzamosan, egymást kiegészítve, sikeresen működhet.