múzeum

Kilencven év innováció

2018.07.05.

A járműgyártás története, a kezdeti időket vizsgálva számos esetben kis családi vállalkozásokkal indult, hogy majd pár évtized múltán világgyártókká nőjék ki magukat. Nem volt ez másként a DAF esetében sem. A van Doorne testvérek, Hub és Wim 1928-ban, Einhovenben nyitották meg kis javító műhelyüket.

 

Az első időkben a környék nagyobb vállalatai számára végeztek kisebb-nagyobb lakatos és hegesztési munkákat. A gazdasági világválságot követően jó meglátással és üzleti érzékkel a testvérpár az előre menekülés taktikáját választotta és 1932-ben új névvel innovatív megoldásként pótkocsikat kezdtek gyártani. A szerkezetek különlegessége az volt, hogy amíg abban az időben a pótkocsi-alvázakat szegecseléssel állították össze, addig a Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doorne pótkocsi gyára) apró üzemében hegesztéssel készültek az alvázak. Ez nagyobb teherbírást és kisebb önsúlyt eredményezett. A testvérpár 1936-ban konténerszállításra tervezett könnyű pótkocsijával forradalmasította a közút-vasúti szállítást, hiszen, hasonlóan a ma használatos konténerszállító pótkocsikhoz, ez a szerkezet is képes volt fogadni és rögzítve szállítani a vasútról átemelt, akkor 3,5 tonnás konténereket.

Hub és Wim a hatvanas években (DAF archív)

A kezdeti kis üzem ekkor már 100 főt foglalkoztatott, az alkalmazottak létszáma alig pár év leforgása alatt pedig megháromszorozódott. A második világégés alatt, a megszállt országban sem állt le a fejlesztés és a gyártás. Elkészült egy új pótkocsi terve és emellett három, tehergépjármű prototípus is. A háború után új koncepcióval folytatta munkáját a testvérpár, hiszen óriási igény jelentkezett ekkor a főleg mezőgazdasági profilú országban szállítójárművekre. A vállalatot 1949-ben újjászervezték, és Van Doorne’s Automobiel Fabriek néven folytatták munkájukat, tehát a DAF rövidítés megmaradt. Ezzel együtt szintén Eindhovenben – a gyár egy része a mai napig itt működik – megkezdődött az 3, 5 és 6 tonnás A sorozatú önjáró tehergépkocsi-alvázak gyártása, amelyet később egy egytonnás modell is követett. Ekkor még nem komplett tehergépjárművek készültek, csak az alváz, a kormánymű és a hajtáslánc került fel a szerkezetre, a karosszériát és a felépítményt az igények szerint külső cégek építették meg. Mivel a világégés következtében az ipari termelés is megsemmisült Európában, így amerikai és angol import motorokat szereltek az alvázakba, így a korai, a hűtőmaszkon hét vízszintes krómcsíkkal ellátott modellekbe Herkules benzin illetve Perkins dízelmotorok kerültek.

Az első időkben csak alvázak készültek (DAF archív)

A gyártói kapacitás szinte exponenciálisan emelkedett, már saját, modernizált, jobb légellenállású fülkékkel, rugós vezetőüléssel 1955-ben elkészült a tízezredik, egy évre rá pedig már a húszezredik DAF. Ezzel egy időben katonai járművek fejlesztésébe is kezdtek a honi hadsereg gépesítésének javítására.

Már saját fülkés A széria egytonnás változata 1955-ből

A termelés felfutása és az újabb típusok megjelenésével együtt saját motorok gyártása is megkezdődött. Először Leyland licensz alapján, később saját fejlesztéssel készültek immár DAF erőforrások a tehergépjárművekbe. Az innovatív szellemet jól mutatja, hogy a DAF szerelt elsőként turbófeltöltőt tehergépjármű-motorjaira 1959-ban és szintén ez a gyártó kezdte el a közbenső töltő-levegő hűtő, az intercooler alkalmazását az 1973-ban újonnan megjelent és legendás 2800-as típusban. (Ezt a típus itthon is jól ismerhetjük, hiszen ennek a licensze alapján készült évekig a RÁBA vontatója, amely akkoriban meghatározta a Hungarocamion járműparkját). A folyamatos fejlesztések és újítások alapozták meg a ma ismert hosszútávú közúti áruszállító járművek arculatát, egyes technikai megoldásait, mint például a dönthető fülkét a szerelés megkönnyítése érdekében.

A 2800-as, ugye ismerős?

A későbbi években a DAF sorra aratta a sikereket, számos díj és elismerés, emellett technikai újítás jellemzi a márkát, amely önálló vállalatként, de ma már a PACCAR csoport részeként működik. Legutóbb az idei évre nyerte el az XF nehézvontató az Év Tehergépjárműve címet.

A DAF nem csak történetében, hanem a hagyományok tiszteletében is szinte egyedülálló értéket képvisel. Alig van olyan gyártó, aki rendelkezne olyan múzeummal, mint a DAF. A több ezer négyzetméteres, több szintes látogatóközpontnak is nevezhető intézmény az eredeti gyár épületében kapott helyet, így megtekinthető a szintén eredeti szerszámokkal felszerelt első műhely is a 30-as évekből.

Az első műhely, megőrizve a 30-as évekből

A gyár összes szériában és egyedileg gyártott modellje, motorja, járműve megtalálható itt, szinte kivétel nélkül. Így a holland királyi család részére egyedileg gyártott luxusautóbusz és rattan belsővel felszerelt, futurisztikus karosszériával ellátott mini cabrio is, a DAF Kini, amelyet a híres formatervező Giovanni Michelotti álmodott meg.

A DAF Kini

A tárlat egy jó részében nem is tehergépjárművek, hanem apró személyautók sorakoznak számtalan kivitelben. Hub van Doorne zseniális mérnökként a hatvanas évek végére előállt egy újfajta, fokozat nélküli sebességváltóval, ami a ma is használt CVT váltókkal szinte mindenben megegyezik. A Variomatic sebességváltóval ellátva 850 ezer kéthengeres, léghűtéses motorral szerelt személygépjármű is készült a DAF égisze alatt. A személyautó részleg a hetvenes évek végén a Volvo-hoz került, ott, még egy pár évig a 66-os típusban élt tovább a koncepció, majd az is elhalt. A fokozatmentes váltókat a robogókban használták sokat, majd fejlesztett változatát ismét felfedezte az autóipar a kétezres évektől.

Múzeumi csendélet

Amellett, hogy az eindhoveni múzeum puszta megtekintése is sokkot okoz minden járműkedvelő számára, a 90-es évfordulóra szervezett sajtóút másnap nyújtott igazi meglepetést. A DAF tesztpályáján a vadonat új járművek mellett, vagy egy tucat, a gyártás történelmét felölelő, csodálatos állapotban megőrzött és felújított veterán tehergépjármű és szerelvény várta a meghívottakat. Nem csak utazni lehetett ezekben a csodajárművekben, némelyik modellt vezetni is lehetett! Ez egyszerűen hangzik, de az ötvenes és kora hatvanas években a tehergépjárművekben még nem volt divat a szervokormány vagy a szinkronizált sebességváltó, tegyük hozzá a hangszigetelés sem, a klímaberendezésről nem is beszélve.

Az elmúlt 60 év DAF módra

Igazi kardio edzés egy ilyen ősrégi járművet terelgetni. A kuplungpedált minden sebességváltásnál kétszer kell lenyomni, a gázzal játszani és hozzáigazítani a motor fordulatszámát a sebességi fokozathoz és a haladási sebességhez. A szervo nélküli kormány elfordítása főleg lassú menetben komoly erőkifejtést kíván, ezen nem segít a kisujjnyi vékony műanyag burkolat sem. Az üléspozíció messze az ergonomikustól, a motorzaj natúr és mindent túlharsog, az ülések közötti motorsátoron, főleg nyáron tojást is lehetne sütni, a szellőzésről a letekert ablak gondoskodik valamelyest. Mégis, a járműkedvelő, mint jómagam, letörölhetetlen mosollyal az arcán száll ki egy ilyen masinából, még akkor is, ha belegondol, eleink ezekkel a technikákkal sok százezer kilométernyi fuvarfeladatot teljesítettek. Akkor még más volt a világ, persze kisebb volt a forgalom, és talán ilyen hőség sem volt nyaranta, ami már valóban elviselhetetlenné teszi egy ilyen technikai csodában a hosszú időtöltést. A kipróbálható járművek sorából nem maradhattak ki a DAF variomatic váltóval szerelt miniautói sem. A talán még a Trabantnál is kisebb masinába 180 cm fölött kihívás a be- és kiszállás, no meg a „kényelmes” üléshelyzet beállítása. Az élmény mégis feledhetetlen, a gyorsulás a kis kéthengeres szerény teljesítményű motor ellenére meglepő és fokozatmentes, mint egy 50-es robogón.

Törpék az óriások között: DAF 44 és 31

A DAF méltán lehet büszke múltjára és persze jelenére is. A folyamatos fejlesztés most sem áll le, az új vontatók és motorcsalád bemutatása után a szállítmányozás és az árufuvarozás hatékonyságának növelése a gyártó új iránya. Több, európai projektben együttműködő partnerként vesznek részt új szállítási megoldások kialakításában, alternatív üzemelésű járművek fejlesztésében vagy az országúti, félig önvezető konvojozási rendszerek fejlesztésében.

DAF evolúció

A DAF munkatársai és a program szervezői a meghívottak számára a bemutatókkal és a múlt nem hivalkodó, mégis tiszteletet érdemlő felelevenítésével tették felejthetetlenné az évfordulót, méltón tisztelegve a van Doorne testvérek hagyatéka előtt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.15
Van az úgy, hogy egy autógyár tud röhögni magán. Így van ez a Hondánál, ami ötvenedik ausztrál....
2019.02.15
A Peugeot merészen elegáns négykerekűeket produkál, a nemzetközi porondon magasan jegyzik....
2019.02.15
Valery Aleksandrov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.15
Immár az ötödik egymást követő hónapban csökkennek az eladások, részben az új emisszió-mérési....
2019.02.15
A Škoda 102 600 járművet szállított ki ügyfelei számára januárban. A ŠKODA növelte forgalmát,....
2019.02.15
Az Audi Hungaria Zrt. két logisztikai központjának tetején alakítja ki az E.on Hungária Zrt. Európa....
2019.02.15
Maranellóban mutatták be pénteken a Forma-1-es Ferrari istálló idei versenyautóját, amely az SF90....
2019.02.15
A kanadai BRP (Bombardier Recreational  Products) szabadidős termékei, quadjai, jet ski-i, a Sea....
2019.02.15
A nemsokára kezdődő és a tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a magyar autóipar éves termelési....
2019.02.15
A helyszínen életét vesztette annak az autónak a sofőrje, amelyik árokba csapódott péntek reggel a....