kínai cégek

Kínaiak Európában

2015.07.29.

Néhány hónapja ismét felröppent a hír, hogy kapható lesz kínai autó Magyarországon. Ám a várt forgalmazás mégsem indult be. Nem ez az első ilyen eset. Ám ha jobban körülnézünk, a kínai autóipar mégis jelen van Európában.

2013. októberében Boros Jenő tollából már megjelent egy cikk a kínai autókkal kapcsolatos hazai próbálkozásokról. Azóta annyi előrelépés történt, hogy Vadas Tamás bejelentette idén februárban már tényleg megkezdik a Great Wall terepjárók és kisteherautók forgalmázását. Ehhez képest a Datahouse adatai szerint idén nem került forgalomba sem új, sem használt Great Wall.
Ha kitekitünk határainkon túlra, akkor a helyzet máshol sem rózsásabb: Oroszország kivételével a kínai autók szinte egyáltalán nincsenek jelen az európai palettán. Az ambíciózus tervekkel jelentkező Qoros Auto, amely Pozsonyban egy bemutatóteremben már megmutatott 1-2 autót szép csendben visszavonult. A bulgár Great Wall üzem küszködik, tervezett kapacitásának töredékét használja csak ki. Olaszországban a DR Motor nevű vállalkozás Chery alapokra épített terepjárókkal próbálkozik, de az átütő siker még várat magára. A kínai DongFeng konszern egyik leányvállalata által gyártott minibuszok és platós kisteherautók néhány évvel ezelőtt megjelentek több közép- és kelet-európai országban, de ez a kísérlet sem vált be. A példákat még hosszasan lehetne sorolni, de úgy tűnik a lassan tíz éve várt áttörés egyelőre nem következik be. Számos okot lehet felsorolni: bár a kínai hatóságok szerették volna az autóipart konszolidálni, de ez a folyamat a vártnál jóval lassabban halad. Így nincs meg a szükséges gyártási kapacitás ahhoz, hogy megfelelő exportmennyiséget lehessen elérni. Ráadásul annak ellenére, hogy az utóbbi években a kínai autógyárak számos európai mérnök-fejlesztőirodát és design-stúdiót alkalmaztak, még mindig nem sikerült ráérzni az európai piac elvárásaira. Másként fogalmazva: az az út amin a Hyundai-Kia csoport évek szorgos munkájával, alázattal és odafigyeléssel végigment azt egyelőre egyetlen kínai rivális sem vállalja be. 
 
Ha kínai autók nem is jönnek Európába, de a kínai vállalatok pénze jól jön a súlyos gondokkal küszködő európai vállalatoknak. A brit MG-Rover és a svéd Volvo már kínai kézbe kerültek, s a kínai befolyás más területen is egyre jobban erősödik: az autóipari beszállítók közül egyre többen Ázsia felől várják a megmentőket. Így az indiai vállalatok után, a kínaiak is be tudnak vásárolni. Következzék néhány ezzel kapcsolatos példa:
- iDrive. A BMW iDrive rendszerét mindenki ismeri. A kezelőszerveket a német Preh szállítja, amelynek tulajdonjogát 2011-ben vásárolta meg a kínai Joyson vállalat.
- napfénytető. A világ egyik legnagyobb napfénytető-gyártója a hollan Inalfa Roof Systems. Szintén 2011-ben a Beijing Automotive Group alkatrészekre szakosodott leányvállalat, a Beijing Hainachuan Automotive Parts Co nyújtott számukra mentőövet.
- gumitömítés. A német SaarGummi csoportot a 2008-as gazdasági válság padlóra küldte, s onnan a Chongqing Light Industry & Textile Holding (Group) Co. segítségével tudtak felállni.
- öntvények. A magántulajdonú kínai Bohong csoport 2012-ben 245 millió dollárért bekebelezte a kanadai Wescast vállalatot. Dong Ping, a Bohong elnöke el is mondta akkor, hogy így akartak szert tenni kiváló mesterségbeli tudásra.  A Wescast magyarországi gyárüzeme Oroszlányon található.
- zárak. Szintén 2012-ben a német Kiekert új tulajdonosa a kínai Hebei Lingyun Industrial lett.
- komplett belsőtér. 2014. tavaszán a Johnson Controls leválasztotta az autók belsőterével foglalkozó üzletágát és átadta azt a kínai Yanfeng Automotive Trim Systems Co., Ltd vállalatnak, amely az egyik legnagyobb kínai állami autóipari vállalkozás, a SAIC Motor egyik leányvállalata. A Yanfeng 70, a Johnson Controls 30 százalékot birtokol a Yanfeng Automotive Interiors nevű vállalatban, amely 2015. júliusában kezdte meg működését. Ide tartozik a Johnson Controls pápai üzeme is. 
 
Amennyiben érdeklik a közép-európai és orosz autópiaccal kapcsolatos legfrissebb hírek, interjúk, akkor figyelmébe ajánljuk a minden szerdán angol nyelven megjelenő ceauto hírlevelet. A próbaszámot INNEN töltheti le. A hírlevél évente 50 alkalommal jelenik meg, előfizetési ára bruttó 56,700 forint. Bővebb részletek: http://ceauto.co.hu/newsletter 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
Felborult egy mélyhűtött élelmiszert szállító kamion kedden éjjel az M3-as autópálya 141-es....
2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....