Audi RS

Kipróbáltuk minden idők legerősebb Audiját

2022.11.12.

Az Audi őszi RS roadshow-ján sikerült végre kipróbálni az e-tron GT négyajtós elektromos sportautó legizmosabb, RS változatát. A modellt az Audi az Év Zöldautója 2023 díjra jelölte.

 

Dióhéjban a lényeg

Az ötméteres, négyajtós, 2+2 üléses e-tron GT kupé kétféle kivitelben, két teljesítményszinten készül. Az RS csúcsváltozat 598-646 lóerős. A Porsche Taycan közeli rokonában a lítium-ion akkumulátor 472 kilométeres hatótávot ígér, tölteni egészen 270 kilowatt teljesítményig lehet. Az Audi RS e-tron GT 3,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre.

Audi RS e-tron GT

Látványos tepsi

A sportos, tisztán elektromos Audi RS e-tron GT gyártása a neckarsulmi Audi Böllinger Höfe gyártótelephelyén zajlik, de nagy komplexitású alumínium karosszériaelemei a győri szerszámgyárban készülnek, úgymint az ajtók, sárvédők, motorháztető és a csomagtérajtó is.

Időtálló formája feltűnő és ritka jelenség az utakon. A beltér is a klasszikus Gran Turismo modellek sajátja: a vezető és az első utas egymástól széles középkonzollal elválasztva, sportosan mélyen ül, s a hátsó ülések felnőttek számára is elegendő helyet kínálnak. Csomagtartóból kettő van, az első, 85 literes csomagtartó mellett a hátsó, 405 literes pakolótér elégséges a korlátozott alakú (szűk a nyílás) csomagok számára.

rsetrongt_14

Van persze néhány gyakorlati hátránya is ennek a sportos utastérnek: a pilótafülkében például kevés a tárolóhely, a pohártartók kényelmetlen helyen vannak, a középső tálcán lévő USB-csatlakozókba betalálni pedig ujjtörő mutatványt igényel. Amint az autó mozgásba lendül, az ilyen apróságok jelentéktelennek tűnnek. Ehhez mindössze a középkonzolon lévő kis csúszkát kell hátrafelé húzni.

Ami ezután teljes gázadásnál történik, azt a tolóerő kifejezéssel elégtelenül lehet leírni. Az RS tétovázás nélkül és teljes erővel gyorsul előre, mintegy tizenegy másodperc alatt éri el a 200 kilométer/órás sebességet, nyugodtan és határozottan. Persze, ez az eszement száguldás nem tart örökké, a villanyautóknál a folyamatos teljesítmény a kulcsszó - más szóval az a teljesítmény, amelyet az autó hosszabb időn keresztül (30 perc a hivatalos követelmény) képes leadni. Az egyébként 598, overboosttal 646 lovas csúcsteljesítményű RS e-tronban ez csak 193 lóerő.

rsetrongt_5

Élményautó a javából

Az RS e-tron GT messze felülmúlja az Audi meglévő e-tron modelljeit, és nem csak azért, mert a GT nem szabadidő-autó. Úgy tündököl a szerpentineken, mintha oda tervezték volna. Olyan lehet, mint az alapul szolgáló Taycan - de mivel azt nem vezettem, nekem az Audi RS e-tron GT az etalon.

A tavalyi roadshow-n vezettem először az e-tron GT-t, amelytől akkor nem vártam sokat. De ahogy ment, ahogy tapadt az útra, ahogy lehetett vele előzni és amilyen vezetési élményt okozott – az leírhatatlan. Ki kell próbálni kategória. És ez még csak a sima, képzeljék el, milyen az RS változat… Durva, nagyon durva!

rsetrongt_20

Ami igazán szembetűnő, hogy az RS e-tron GT mennyire jól vezethető, és milyen precíz a kormányzás és a csillapítás. Ha nem lenne ilyen nehéz, azt mondanám, vérbeli sportkocsi. Elöl 285-ös, hátul 305-ös gumikon ül a kocsi, az üres tömege 24 mázsa. A folyadékhűtéses, 650 kilós akkupakk a padlóban lapul, többek közt ez szegezi az aszfalthoz a sportszedánt. Légellenállási együtthatója (cw) mindössze 0,24.

Fantasztikusan kanyarog, akárcsak egy középmotoros Lamborghini. A féktáv irreálisan rövid, az orrát alig tolja, a fara nem mozdul el indokolatlanul, az abszurd módon közvetlen kormánnyal minden kanyart tempósan vehetünk be. Nem tudom milyen 200 kilométer/óra sebesség felett, de ezalatt országúton fenomenális.

rsetrongt_3

Csúcstechnika van alatta

Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalanként ötkarú, alapfelszereltség a hátsókerékkrományzás. A háromkamrás légrugós felfüggesztés milliszekundumok alatt képes az útviszonyoknak megfelelően állítani az autó magasságát. Akár kézzel is belenyúlhatunk, 22 milliméterrel tudjuk csökkenteni, 20 milliméterrel pedig emelni. Jelentős a rekuperáció szerepe (legfeljebb 265 kW teljesítménnyel), a menetpedált elengedve akár 0,3 g lassulás is elérhető. Az összkerékhajtás elektromos a hátsó tengelyen differenciálzárral.

A szénszálas kerámiafékek helyett rendelhető 420 milliméter átmérőjű volfram-karbid öntöttvas féktárcsák előnye, hogy rendkívül kemények és jelentősen kevesebb fékport termelnek. A kétsebességes bolygómű a hátsó tengelyen kapott helyet.

rsetrongt_11

Hatótávja nyáron legfeljebb 400 kilométer, télen 300, nagyon meghajtva pedig 250 kilométer alatt marad - de mivel csak pár órát ültem az autóban, a hosszú távú és mindennapi használat tapasztalatait nem tudom megosztani. A 800 voltos technika a gyors egyenáramú töltések lehetőségét is kínálja, mégpedig akár 270 kW teljesítménnyel.

A fejlett technológia egyik előnye, hogy a belső ellenállások csak fele akkorák, így a kábelek fele olyan vastagok lehetnek. Ezáltal a technológia könnyebbé válik és kevesebb hulladékhőt is termel. Ráadásul az Audi az állórészt, az elektromotor nyugvó részét nem ferdén, hanem különleges módon, hajtűkanyaros módszerrel tekercselte. Előnye, hogy a rézhuzalokat sokkal sűrűbben lehet fonni. Ezért az állórész a végén lényegesen több rezet tartalmaz, mint más típusú tekercseléseknél. Ugyanakkor a villamos gép nagyobb teljesítményű és jobban hűthető; nem utolsósorban pedig a hatékonyság is nő - a legtöbb esetben 90 százalék fölé.

rsetrongt_6

Az Audi RS e-tron GT hőkezelése hasonlóan kifinomult. A bruttó 93,4 kWh-t tároló akkumulátor mind a 33 moduljának hőmérsékletét egy külön érzékelő figyeli. Az akkumulátort glikol-víz keverék és egy speciális hőpaszta hűti. Ha folyamatosan nagy teljesítményre van szükség, akkor az automata klímaberendezés hűtőközeg-körét is igénybe veszi. További négy független hűtőkör szabályozza a többi 800 voltos alkatrész hőmérsékletét.

A kifogástalan hűtésre nemcsak vezetés közben van szükség, hanem az Audi RS e-tron GT töltésekor is. A 800 V-os fedélzeti architektúrának köszönhetően akár 270 kW-os nagy töltési teljesítmény is elérhető. Ez lehetővé teszi a tíz százalékról 80 százalékra történő feltöltést körülbelül 20 perc alatt. A szupergyors töltés egyik hátránya a csekélyebb hatótáv, igaz ezt az autót nem arra tervezték, hogy napi 4-5 száz kilométeres ingajáratokat tegyen. A nettó 83,7 kWh kapacitású akkumulátor teljes feltöltéséhez az üres állapotból a teljes állapotba 97,3 kWh szükséges. A hatótávolság az ADAC német autóklub takarékossági tesztjén vegyes üzemmódban 370 kilométerre alakult.

Kép és szöveg: Biró Csongor

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....