motortechnika

Kipufogógáz-visszavezetés a turbina után

2017.06.06.

Előző cikkünkben áttekintettük a belső kipufogógáz-visszavezetés funkcióját és alkalmazási lehetőségeit. Megnéztük a dízel és benzines változatok működését, most pedig a kisnyomású visszavezetést mutatjuk be részletesen.

Kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés

A kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés során a turbófeltöltő turbinakereke után csapoljuk meg a kipufogógázt, és a kompresszorkerék elé vezetjük vissza azt. A legtöbb esetben nem csak a turbina, hanem az emissziókezelő rendszer után található az elvezetés, melynek köszönhetően inert gázt (CO és HC mentes) vezetünk vissza a kompresszorkerék elé. A kisnyomású kipufogógáz hidegebb, mint a nagynyomású, jó elkeveredésű és szűrt, ezért az üzemi hőmérséklet elérése után előszeretettel használják a kisnyomású rendszert.

 

EGR-keverő

A kipufogógáz-visszavezetés egyik fontos tényezője, hogy a friss levegővel hogyan keveredik a visszavezetett gáz. Ezt segíti a keverőtér, melynek kialakítása általában sok iterációs munkát és szimulációt követel a tervezőmérnököktől.

 

Leválasztó

A hűtővel ellátott EGR-rendszerek sajátossága, hogy a hűtés során kondenzátum keletkezik, melyet le kell választani, hogy a turbófeltöltő kompresszorkereke ne sérüljön meg. A leválasztó tervezése során arra kell ügyelni, hogy kellő hatásfokú legyen, miközben minél kisebb nyomásesést okozzon a rendszerben.

 

EGR-szűrő

A kompresszorkerék védelme érdekében egy szűrőt is elhelyezhetnek a kisnyomású visszavezető rendszerben, hogy megakadályozza a szilárd szennyeződések vagy a részecskeszűrőből származó kerámiaszemcsék visszavezetését a szívórendszerbe.

 

Beépített torlasztószelep

A részterheléses üzem alatt használja leginkább a motorvezérlő a kisnyomású EGR-t, ezért ebben az üzemállapotban egy fojtószeleppel feltorlasztják a beszívott levegőt, hogy a szelep mögött nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehessen visszavezetni. A szelep áramlási kialakítása során arra ügyelnek, hogy teljes terhelés esetén, amikor a szelep teljesen nyitva van, minél kisebb legyen az ellenállása.

 

 

Kombinált szelep

A kombinált szelep magában hordozza a fojtószelep és a kisnyomású EGR-szelep funkcióját. Költségcsökkentés és helykihasználtság szempontjából is előnyös, ráadásul felhasználhatóság szempontjából is ideális, mert könnyen adaptálható más és más motorhoz.

 

Kipufogógáz-torlasztó

Mivel a turbófeltöltő turbinakereke után a kipufogógáz nyomása kisebb, mint a leömlőben, ezért a visszavezetést segíthetik egy gáztorlasztó szeleppel a kipufogórendszerben. Ez a szelep általában a kipufogórendszer végén helyezkedik el, hogy az állítóművét ne érje túl nagy hő.

 

 

Áramlásfigyelő

Ritkán előfordulhat, hogy a járműgyártó a manipulációk elkerülése végett alkalmaz gáztömegáram-mérőt a visszavezető csőben. Ha ez a szenzor szennyeződik, akkor a szelepre utaló hibát jelezhet a jármű. Főleg azoknál a rendszereknél alkalmazták a tömegárammérőt, ahol a szelepnek még nem volt pozíciószenzora.

 

Mellékhatások

A kisnyomású EGR alkalmazásával más alkatrészekbe is be kell avatkozni, ilyen például a turbófeltöltő. A kompresszorkerék ugyanis szinte kivétel nélkül alumínium-ötvözetből készül, melynek felülete érzékeny a savas kipufogógázra, ezért a felületére egy védő bevonat került.

Ha turbófeltöltő meghibásodást tapasztalunk, akkor vegyük figyelembe, hogy idegen anyag nem csak a légszűrőn keresztül érkezhet, hanem a kipufogógáz-visszavezetés is lehet a meghibásodás oka.

 

A hibás EGR

Amikor az EGR-szelep meghibásodik, általában nyitott pozícióban szorul meg. Mivel vannak olyan üzemállapotok, amikor az EGR-szelepnek zárt pozícióban kell lennie, ezért a hiba főleg ilyenkor mutatkozik. A hidegindítás bizonytalanná válhat, az alapjárat ingadozik, teljes terhelésnél teljesítményhiányt tapasztalhatunk. Előfordulhat még füstölés, torpanás és rángatás is bizonyos terheléseknél.

Az EGR-szelep a részecskeszűrővel is összhangban dolgozik, ezért a DPF-fel kapcsolatos hibakódok esetén érdemes részletesen ellenőrizni a kipufogógáz-visszavezetést is.

A hűtött EGR-rendszerek sajátossága lehet a hőcserélő meghibásodása miatti hűtőfolyadék-vesztés, illetve a beépített megkerülőszelep meghibásodása.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....