fuvarozók

A kis fuvarozók fele tűnt el nyolc év alatt

2014.11.19.

Csődhullámtól tart a fuvarozók körében az egyik hitelbiztosító. A szakmai érdekvédelem szerint nem lett kockázatosabb a fuvarozás, de az igaz, hogy 2006 óta a mikro- és kisvállalkozások fele megszűnt. A járművek azonban megmaradtak, vagyis a nagyobb cégek bővítették flottájukat.

Veszélyben a kis fuvarozó vállalkozások. Sokan tulajdonosból alkalmazottak lesznek

Rekordszámú felszámolási és kényszertörlési eljárás indult a szállítmányozási cégek ellen Magyarországon, közülük is a közúti fuvarozók állnak a legrosszabbul – közölte a minap az Atradius Hitelbiztosító. A cég szerint a rosszul megválasztott devizahitel-konstrukcióknak is kiszolgáltatott ágazatban a következő években sem csökken jelentősen a kockázat szintje. A közúti fuvarozásban 2012 és 2014 között közel 40 százalékkal, 842-re nőtt a felszámolási és kényszertörlési eljárások száma. Az egyre kevesebb cégre (12 333 helyett 12 035) egyre több eljárás jutott, ami 5,47 százalékról 7 százalékra emelte az iparágban a bedőlési arányt.

Az Atradius elemzése szerint a szállítmányozók egyre erőteljesebb versenye egyértelműen az árszint, ezáltal az árrés csökkenéséhez vezetett. Ez a folyamat számtalan esetben a szolgáltatás átlagos szintjének gyengüléséhez vezetett, ami gyakran elszámolási vitákat, elhúzódó kifizetéseket, rosszabb esetben szerződésbontást, illetve továbbgyűrűző tartozásokat eredményezett.

A tartalékokkal nem rendelkező és pénzügyi kockázatmenedzsment szempontból sem felkészült kis és közepes vállalkozásoknak a már rövidebb fizetési csúszások, illetve kisebb ki nem fizetett számlák is komoly likviditási problémákat okozhatnak, ami az építőiparból ismert körbetartozási lánc kialakulásához vezethet. Az Atradius szerint ezt csak tetézi, hogy 2008–2009-es időszakban ezek a vállalkozások az eszközbeszerzéseiket jellemzően svájci frank alapú hitelből vagy lízingből valósították meg, és a frankárfolyam erősödéséből adódó magasabb lízing és törlesztő részletek pluszterhei még ma is érezhetőek.

– Kétségtelenül megrázta a fuvarozói szakmát a 2008–2013 közötti válság, a belföldi fuvarokat vállaló mikro- és kisvállalkozások száma a 2006-os csúcshoz képest mára 50 százalékkal csökkent – mondta lapunk kérdésére Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Ez a csökkenés azonban folyamatos volt, vagyis az érdekképviselet saját tagnyilvántartása és tapasztalatai nem támasztják alá, hogy idén vagy a következő évben lényegesen növekedne a felszámolások vagy kényszertörlések száma. Ráadásul a megszűnések kifejezetten a belföldi forgalomban érdekelt, és egy-két teherjárművel dolgozó családi vállalkozásokra vonatkoznak. Ugyanis a nemzetközi fuvarozásban működő cégek nemcsak átvészelték a válságot, de növekedést is elértek, és a lengyelek mellett a magyar kamionosok is sikerrel hódították meg az uniós országok piacait. Másrészt az itthon dolgozó fuvarozók teljesítménye sem csökkent, vagyis a járművek száma nem apadt párhuzamosan a cégek bedőlésével. Ez azt mutatja, hogy a legkisebbek vagy csatlakoztak a nagyobb cégekhez, vagy felhagytak a vállalkozással, és alkalmazottak lettek..
S hogy mi várható a következő években? Karmos Gábor szerint véget ért a válság, a belföldi szállításban már tavaly is kimutattak némi növekedést.

Az útdíj bevezetését túlélték a felkészült cégek, de a jövő évre vonatkozó kormányzati bevételi várakozások – a hírek szerint 26 százalékos növekedést terveztek – akár teljesen új helyzetet is teremthetnek. Hasonlóképpen kiszámíthatatlan a hatása a kötelező biztosítási tételek több száz százalékos emelésének. Az MKFE mindezek miatt egyeztetést kezdeményezett a fejlesztési és a nemzetgazdasági tárcáknál.
 

Jámbor Gyula
 

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. november 10-i számában.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.21
Kopár István a negyedik helyen ért célba csütörtökön a Golden Globe szóló földkerülő....
2019.03.21
Pénteken nyitja meg kapuit a Hungexpon Magyarország legnagyobb autós szezonnyitó rendezvénye. A 14....
2019.03.21
A francia kormány publikálta a menet közbeni sebességmérések tesztjeinek első eredményeit.   ..
2019.03.21
Carlos Amorim Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.21
A Ford ma bejelentette, hogy egy második észak-amerikai üzemben is kapacitásbővítést hajt végre,....
2019.03.21
A Boeing repülőgépgyár üzembe helyezte a közelmúltban kétszer is katasztrófát szenvedő 737 MAX....
2019.03.21
A BMW a prémium kompakt szegmens újabb iránymutató koncepciójának bejelentésével folytatja átfogó....
2019.03.21
Tizenöt év után újra Citroën Racing támogatással láthatunk a száz éves márkát képviselő piros autót....
2019.03.21
Tekintsük át nagyvonalakban ezt a szerkezetet, hiszen talán nem is olyan bonyolult, mint ahogyan az....
2019.03.21
A Volvo Cars nyilvános digitális könyvtárral ünnepli a biztonsági ismeretek megosztásának....