autó

Középkormányos és ezer lóerős hiperautók

2020.10.18.

Ezt az élményt az díjazza igazán, aki már vezetett monopostót.

 

 Gordon Murray mérnökzseni a McLarenben              Forrás: Gordon Murray Automotive

Az együléses versenyautó nagy előnye, hogy minden irányba ugyanúgy lehet manőverezni, tehát bármerre kanyarodsz, azonos a látószög és a belátható ív. A kedvezőbb súlyelosztás, a stabilitás szempontjából is előnyös a középre ültetett vezető. 

A monoposto élmény leginkább a formulás autókra és persze gokartokra jellemző, hála annak, hogy középen van a kormány. De igaz ez néhány többszemélyes kocsira is. Nem véletlenül készült el a legendává vált aukcióbajnok McLaren F1 és még néhány hasonló építésű autó. Például az egyedi Ferrari, a feltámasztott Delage és a Scuderia Cameron Glickenhaus legújabb modellje.

Gyémánt értékű McLaren F1                                        Forrás: Gordon Murray Automotive

Tre Posti

A középkormányos Ferrarit már rég megálmodták, de 1966-ig várni kellett megvalósítására: a Pininfarina stúdióban tervezett 365 P Berlinetta Speciale nemcsak azért különleges, mert háromüléses és kormányát középre helyzeték, de a Tre Posti becenevű modell volt az első középmotoros elrendezésű, tizenkét hengeres utcai Ferrari, a 4,4 literes, 3 Weber karburátoros motorjának teljesítménye 380 lóerő. A Tre Posti (Háromüléses) sportkocsiból egyetlen prototípus készült, születése Enzo Ferrarinak, Sergio Pininfarina formatervezőnek és Luigi Chinetti észak-amerikai márkakereskedőnek köszönhető. A 8971-es alvázszámú prototípus húszmillió dolláros kikiáltási áron került kalapács alá a Gooding & Company aukcióján. Az autó műszere kevesebb mint ötezer mérföldet jelez, szóval futásteljesítményével sem tekinthető agyonhasználtnak.

Középkormányos Ferrari                                                       Fotó: Gooding & Company

Ferrari Tre Posti                                                                        Fotók: Gooding & Company

F1-nél gyorsabb McLaren

Legendás modell lett és aukciók kedvelt darabja a háromüléses McLaren F1 is, melyben szintén középen volt a kormány és a vezető mindkét oldalán elfért még egy-egy utas. A Gordon Murray által tervezett McLaren F1 már szériamodell, igaz, erősen limitált példányban, mert összesen 106 készült 1992-tól 1998-ig. Mivel jó néhányat már összetörtek, a megmaradt darabok egyre értékesebb. Az egykor 634,5 ezer fontos sportkocsik minden példánya drágul, egyébként ez volt a világ első milliódollárnál drágább autója. Az USA-ban tartott Sotheby’s árverésen kilencmillió fontért ütöttek le egy 1998 McLaren F1 LM modellt. Nem véletlenül, hiszen a McLaren F1 versenypályás változata kétszer nyert világbajnoki címet, 1995-ben pedig 24 órás Le Mans futamot JJ Lehto pilótával.

McLaren Speedtail                                                                                Forrás: McLaren

Méltó utód

Majd három évtizeddel később megszületett az utód: a McLaren Speedtail megörökölte az F1-es ülésrendjét, első rekordjánál egyedül ült a pilóta a floridai Kennedy Űrközpontban. Az XP2-es prototípussal harmincszor gyorsultak a NASA öt kilométeres Johnny Bohmer tesztcentrumának pályáján, a legnagyobb tempó 402 km/h volt, ezzel alaposan lehagyta a márka eddigi leggyorsabb közúton is használható autóját, az F1-et, ami 1994-ben érte el a 372 km/órás tempót.

A Speedtailt négyliteres, biturbós V8-as hajtja, gyorsulásába villanymotorok is besegítenek, a hajtáslánc rendszerteljesítménye 1050 lóerő. Az 1,4 tonnás sportkocsi 12,8 másodperc éri el a háromszázas tempót. Az angliai Wokingban készülő Speedtailek sorozatgyártása elindult, az első darabokat már megkapták a megrendelők.

McLaren Speedtail                                                                                        Forrás: McLaren

Francia csodagép

A világ leggyorsabb hibrid sportautójával támadt fel a több mint fél évszázada elaltatott francia Delage márka, mely 1905 és 1953 között működött.

Szunyókálása alatt az 1956-ban alapított Les Amis de Delage, vagyis a márka baráti klubja gondozta évtizedeken át a hagyatékot: újjáépítettek egy eltűnt prototípust, aztán fejlesztettek egy teljesen új Delage modellt. Az D12-est már tesztelik, a cél, hogy a világ leggyorsabb hibrid hipersportautója legyen, ráadásul rendszámozhatóan, vagyis közúton is használható.

Felfelé nyíló utasteteje fura ülésrendet takar: a középen ülő vezető mögött kapott helyet az utas. A pilóta három monitoron kapja az információkat és ökörszarv alakú kormányról irányíthat, kapcsolhat mindent.

A feltámasztott Delage márka hipersportkocsija                  Forrás: Les Amis de Delage

Villeneuve tesztelte

A hivatalos fotókon kívül annyit még elárult a cég, hogy a hibridhajtású Dealge sportkocsi kétféle változatban készül: a 7,6 literes, V12-es szívómotor mindkettőben 1004 lóerős teljesítményű, a Club változatban lesz még egy 20 lóerős indítómotor, ami előzéskor plusz teljesítményt ad és ezzel tud tolatni a gép. A GT villanymotorja 112 lóerős és akkupakkja is nagyobb teljesítményű, ennek köszönhetően jobban gyorsul, nagyobb a végsebessége de kilencven kilóval nehezebb is.

A D12-esből összesen harminc készül, darabonként nettó 700 millió forintos áron. Más csodagépekhez hasonlóan mindkét márka bizonyítani akar a Nürburgringen, a Delage fejlesztésénél és tesztelésénél az autóversenyző Jacques Villeneuve és a márkaklub elnöke, Benoit Bagur is besegít.

Ezer lóerőnél nagyobb teljesítmény:                 Forrás: Les Amis de Delage

Három nevű csapat

Scuderia Cameron Glickenhaus, így hívják azt a legendás műhelyt, ami egyre ütősebb autókat épít és több versenyen, többek között a hosszútávú Le Mans sorozatban is indul, de többnyire utcai autók eladásából működik. A Scuderia Cameron 007-es hiperautója után elkészült a 004-es modell, ami rendszámozható, vagyis közúton is használható. A limitált sorozatgyártás ősszel indult a Connecticut állambeli Danbury telephelyen.

Glickenhaus, Made in USA                                      Forrás: Scuderia Cameron Glickenhaus

Kompresszor és szárnyasajtók

Ez sem egy olcsó darab: a három személyes és 1180 kilogrammos menetkész tömegű 004S modell ára 150 millió forint.

A karboncellás kabinban közepén ülő vezető mögé építették a a V8 hengeres, 5 literes, kompresszoros motort, melynek 673 lóerős teljesítménye hat fokozatú Graziano sebességes kéziváltó továbbítja a hátsó kerekekhez, ezzel a hajtáslánccal háromszázas tempóra képes.

A légterelők 600 kilogrammos leszorítóerővel segítik a tapadást, a be és kiszállást elektromotoros szárnyas ajtók könnyítik meg.

Középkormány a Glickenhaus sporkocsiban          Forrás: Scuderia Cameron Glickenhaus

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..