KRESZ

Kreszprofesszor: Alattomos megállási tilalmak.

2015.02.02.

Ha összeszámolnám a közlekedési szabálysértési eljárásokat, biztos vagyok benne, hogy toronymagasan a megállási, várakozási tilalmak megszegéséért kapjuk a legtöbb büntetést.

Ha összeszámolnám a közlekedési szabálysértési eljárásokat, biztos vagyok benne, hogy toronymagasan a megállási, várakozási tilalmak megszegéséért kapjuk a legtöbb büntetést.

Általában a járművezetők tudják is ezt, és felkészülnek a lehetséges tiltott helyek elkerülésére. Egy megállni tilos tábla után nem nagyon szoktunk mégis megállni. Pláne nem otthagyni az autót, azaz parkolni. Hiszen egy vezető nélküli járművet még a térfigyelő kamerák képei alapján is meg lehet büntetni, főleg ha nyilvánvaló a megállási tilalom megléte.


Ugyanakkor a megállni tilos táblán kívül nem kevés olyan hely létezik, ahol nincs közúti jelzés, de a szabályból adódóan mégsem maradhatunk egy helyben. Ezek közül a legalattomosabb helyeket próbáljuk összefoglalni:

Azaz tilos megállni, tehát még az utasunk kiszállása idejére sem tartózkodhatunk egyhelyben:

"Ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad;"

Magyarul nem állhatunk meg olyan keskeny úton, ahol nem fér el mellettünk akár egy autóbusz is.

De ugyanez a megállási tilalom él akkor is, ha mellettünk záróvonal van, és más járművet erre rákényszerítünk a hely hiányában.

Ha az út mindkét oldalán állnak járművek és közöttük nincs meg a három méter távolság, akkor az a szabálytalan aki utoljára állt oda. Ennek kiderítése azonban utólag nem nagyon lehetséges, kivéve, ha az esetről vidófelvétel készül.


"Körforgalmú úton, útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre - ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza - a tilalom nem vonatkozik;"

Eleve a KRESZ a megállási lehetőség helyét az úttest jobb szélében állapítja meg. Nyilván a kereszteződés közepén ezért sem állhatunk meg. Ugyanakkor a szabály előír egy öt méteres helyet is, amit ki kell hagyni az úttestek széleinek metszéspontjától számítva.
Erre azért van szükség, hogy egyrészt a kötelezően előírt kanyarodás előtti besorolásnak eleget tudjunk tenni, másrészt pedig az elsőbbségadáshoz szüksége kilátás biztosított legyen.

Hangsúlyozom, hogy a tilalom 5 métert ír elő az úttest széleinek – általában ez a járdaszigetnek felel meg – metszéspontjaitól. Ez akkor válik érdekessé, ha nagyon lekerekítenek egy járdaszigetet. Ismerek olyan helyet, ahol ez a lekerekítés több mint 5 méteren keresztül tart.
Ilyenkor megállhatunk 5 méteren túl, de természetesen csak a járdaszigetek mellett.


"A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint a gyalogos átkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;"

A gyalogosok áthaladásának biztonsága érdekében mind a zebrán, mind pedig előtte tilos megállni! Előtte személygépkocsival 5 métert, ennél nagyobb járművel (pl. kis vagy nagytehergépkocsi, autóbusz, traktor, munkagép stb.) 15 métert kell kihagyni.
Viszont közvetlenül a zebra után meg szabad állni


"Hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál;"

Ne felejtsük el, hogy egy falu szélén a patak fölött átívelő út is hídnak minősülhet. Bár ez ennél pontosabban nincs definiálva a KRESZ-ben, mint ahogy az sem, hogy meddig tart a fenti helyek ki és bejárata. Ezért általában ezeket a helyeket ki is táblázzák a megállni tilos jelzéssel.


"Vasúti átjáróban és attól számított 30 méter távolságon belül."

Nem hiszem, hogy bárkinek eszébe jutna a vasúti átjáróban megállni, ezt egyébként azért sem tehetjük meg, mert az átjárón késedelem nélkül át kell haladni, de a 30 méteres távolság kihagyásával nem biztos ,hogy mindenki tisztában van.


"Más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más következik;"

A megállóhelyeken felfestett sárga cikkcakkot általában tiszteletben tartjuk. Bár hangsúlyozom ezen megállni tilos, tehát annyi időre sem tartózkodhatunk itt, ameddig kitesszük az utasunkat.
Ha viszont nincs felfestés, akkor a megállási tilalom a tábla előtt 15 méterre él, és a tábla után is ki kell hagyni 5 méter, hogy egy busz biztonságosan el is tudjon indulni.
Egyébként a KRESZ külön említi a buszöblöt, ami esetenként nagyobb távolságban is ki lehet alakítva, mint a fenti távolságérték.


Mindezeken kívül tilos megállni azokon az úttest részeken, amelyek a forgalom gyorsítását, biztonságosabbá tételét szolgálja. Ilyenek a buszsáv, kapaszkodósávon, gyorsító-és lassító sávon, kerékpársávon, nyitott kerékpársávon, kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton;


Szintén kevesen tudják, illetve az életben azt tapasztalom, hogy ezt szinte mindenhol kitáblázzák, hogy tilos megállni a villamos megállóhelynél levő járdasziget és a hozzá közelebb eső járda közötti úttestrészen;

Ennek az a magyarázat, hogy a KRESZ alapján gyalogos nem léphet le olyan helyen a járdáról, ahol a szabad kilátását egy jármű akadályozza. Ha a megállónál állnak meg a járművek, akkor az utas nem lenne képes szabályosan a villamos megállóhelyre átkelni. Ezért inkább ilyen helyen megtiltják a megállást.
Mindezek ellenére több olyan hely létezik, ahol megengedik még a parkolást is hasonló helyzeten. De itt általában korláttal választják el a megállóhelyet, illetve zebrán vezetik át a gyalogos forgalmat.


Útburkolati jelek is jelezhetnek megállási tilalmat, például ilyen a különös veszélyes hely sárga színű felfestése.
A több helyen látható X jel viszont a megállást megengedi, de a parkolást – várakozást már nem.


És ha már a várakozás is szóba kerül, egy nemrég megváltozott szabály arról rendelkezik, hogy általában nem várakozhatunk ott, ahol a jármű az út menti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást akadályozza, kivéve, ha ezt az ingatlannal rendelkezni jogosult engedélyezte.

Magyarul saját házunk előtt szabad várakozni.

Aki pedig nincsen teljesen tisztában azzal, hogy mi a különbség megállás, várakozás és parkolás között, annak ajánlom a KRESZKLUB ezzel foglalkozó oldalát!


Természetesen a fenti helyek egyértelműen azonosíthatóak a vonatkozó KRESZ szabályok alapján. Néha azonban olyan jelezésekkel is találkozhatunk, amin bizony sokat kell töprengeni, hogy értelmezni tudjuk.

Ilyen kedvenc táblám a következő, ami egy iskolánál található:

Na de ki az, aki hivatalosan szülő?


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..