kreszprofesszor

Kreszprofesszor: Ebben az évben én is jubilálok!

2017.10.14.

Immár 10. éve foglalkozom a KRESZ szabályok értelmezésével, és nem csak az autósiskolába beiratkozó tanulók részére, hanem azoknak is, akik nap mint nap kinn közlekednek az utakon. Elsősorban azok keresnek meg, akik valamilyen konfliktusos helyzetbe kerülnek, és bár néha én is kapok kritikát (a focin kívül a KRESZ az, amihez mindenki ért), úgy érzem, hogy a tanácsaimmal nagyon sok autóstársamnak tudtam már segíteni.

Ha a hozzám fordulókkal kapcsolatban valamiféle statisztikát készítenék, akkor toronymagasan vezet azok száma, akik a megállás, várakozás témakörével kerestek meg. A legtöbb büntetés, a legtöbb kellemetlen pillanat - például egy kerékbilincs formájában -, a helytelen parkolás miatt történik. Ráadásul az igazságérzetünket is ez bántja a legjobban, hiszen miközben nap mint nap láthatunk a legidétlenebb helyen és formában szabálytalanul tartózkodó autókat az utakon, előbb-utóbb bárkit utolérhet a legváratlanabb pillanatban az ablaktörlő alá elhelyezett mikuláscsomag.

Az olvasóim által beküldött helyzetekből én magam is rengeteget tanultam. OIyan szituációkkal is találkozhattam, amiről elképzelni sem tudtam, hogy ilyen létezik.

A legelső levelek egyikében például egy kézzel rajzolt ábrát kaptam azzal a kérdéssel, hogy az autó szabályos helyen áll?

A kedves rajzot látván még én is elbizonytalanodtam, hogy miért kapott büntetést az itt megálló, és az utasát kirakó jármű vezetője, míg több levélváltás után derült az ki, hogy ez a hely egyébként egy autóbuszmegállóhely, amelyet tábla is jelzett, csak ezt a rajzoló elfelejtette feltüntetni.

A parkolási helyzeteken belül a legtöbbször előforduló téma a mozgássérült várakozóhelyeken kapott büntetés. Ami persze nem meglepő, hiszen az összes ilyen jellegű szabálysértés közül itt a legmagasabb a birságtétel, 50.000 forint, ami már eléggé fájhat a családi kasszának.

Ezen a képen a kerékbilinccsel megajándékozott autó vezetője arról panaszkodott, hogy a félig elfordított táblát nem vette észre, és ezért parkolt be teljes nyugodtsággal erre a helyre. Szintén csak egy hosszabb levélváltás során derült ki, hogy egyébként ezen a környéken égen-földön nem volt egyetlen egy szabad hely sem, tehát érdemes lett volna megfelelő óvatossággal kezelni azt a területet, ami pont a kiszemelt bolt előtt volt parkolásra alkalmas.

Sokszor sikerült olyan tanácsokkal ellátni a hozzám forduló autóvezetőket, amely végül a büntetés eltörléséhez vezetett. A csepeli piac mögötti területen a helytelenül elhelyezett (egy fa takarásában lévő, és szabálytalan kiegészítő jelzéssel ellátott) megállni tilos táblát megkifogásolva a helyi közterület kezelő elállt a bírságtól.

Egyébként érdemes átismételni a büntetési tételek szempontjából azokat a helyeket, ahol semmiképpen ne álljunk meg az autónkkal:

Tilos megállni többek között:

a „Megállni tilos” jelzőtábla hatálya alatt   10.000 forint

autópálya és autóút úttestjén és leálló sávján   20.000 forint

ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla jelzésének az észlelését akadályozza   15.000 forint

be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban  20.000 forint

körforgalmú úton, útkereszteződésben  15.000 forint

gyalogos átkelőhelyen 25.000 forint

hídon, aluljáróban, alagútban  15.000 forint

autóbuszöbölben és autóbusz forgalmi sávban 10.000 forint

a járdán anélkül, hogy azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi 10.000 forint

kapaszkodósávon, gyorsító- és lassító sávon, kerékpársávon 20.000 forint

Van, aki halmozottan gyűjthetné a bírságokat (megállni tilos tábla + kerékpársáv)

Egy levél, amit a napokban kaptam:

„A mai napon az üzletünk előtti parkolóhelyen büntettek meg + kerékbilincset kaptam.  Megálltam és árut pakoltam az üzletünkbe, majd amikor kiértem már fenn volt a kerékbilincs. Az indok: mozgáskorlátozott helyen várakozom. Akkor vettem észre, hogy valóban kihelyeztek ott egy táblát állítólag 3 nappal előtte. A kérdésem az, hogy nem szükséges egyidejűleg felfestéssel is jelezni a parkolási tilalmat a jelzőtábla mellett, illetve az árupakolás idejére sem állhatok ott meg?”

Egy nagyon jellemző helyzet, ami jól bizonyítja, hogy a parkolással kapcsolatos büntetéseket elsősorban a szabályok nem pontos ismerete miatt kapjuk, illetve ezzel párhuzamosan a figyelmetlenségünk bosszulja meg magát.

Emberünk nem tudta pontosan, hogy rakodás közben a vezetőnek a járműnél kell maradni, nem tudta, hogy a mozgáskorlátozott parkolót elegendő jelzőtáblával jelezni, ráadásul megszokásból vezetett, ezért nem vette észre a pár napja elhelyezett jelzőtáblát.

Ez összesen 50.000 forint bírságot, valamit a kerékbilincs leszerelésének költségét jelentette számára.

Olyan eset ez, amelyből százával fordul elő naponta hasonló a nagyvárosok útjain.



A megállni tilos táblát a balról betorkoló várakozóhely feloldja vagy sem?

Hogy az idevonatkozó KRESZ-szabályokkal ki mennyire van tisztában, arról most meggyőződhet bárki.  Ugyanis összeállítottam egy 20 kérdéses tesztfeladatsort, kifejezetten megállás-várakozás témában. A kérdések nem könnyűek, ráadásul mindegyik feladvány életszerű helyzetet ábrázol.

Aki három, vagy annál kevesebb kérdést vét el, az nagyjából nyugodt lehet, valószínűleg parkolásért mostanában nem fog súlyos tízezreket kifizetni. Aki viszont ennél többet hibázik, annak ideje a KRESZ-tudását felfrissíteni!

A teszt itt érhető el: www.kreszprofesszor.hu

Pető Attila

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.15
Az autóipar Magyarország egyik vezető iparága. A nagy autómárkákkal való együttműködésre a design....
2018.11.15
Utat mutat a károsanyag-kibocsátástól mentes logisztika felé a Scania házon belüli....
2018.11.15
Hiányos ellenőrzés miatt csaknem felére csökkentette várakozása szerinti üzemi nyereségprofitját az....
2018.11.15
Frontálisan összeütközött két busz csütörtök délután a bajorországi Ammerndorf közelében, 40 ember....
2018.11.15
Fakhredin Dost Mohamad Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.11.15
A Volkswagen Haszonjárművek és a SOVAC S.P.A kiszélesíti együttműködését Algériában. A jövőben....
2018.11.15
A vezető hazai infokommunikációs, energetikai, járműipari és légi közlekedési cégek....
2018.11.15
Környezettudatosságát megőrizve dinamikusabb fokozatba kapcsol a Lexus: a következő évtizedben....
2018.11.15
Második szintű autonóm vezetési képesség, távolság és sávtartó, valamint táblákat - akár egyszerre....
2018.11.15
Októberben csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az egy évvel....