KRESZ

Kreszprofesszor: Mit vihetünk a fejünk felett?

2014.11.10.

Rövid idő alatt hihetetlen csomagtartós szállítási módszerekkel találkoztam az utakon. Talán nem tudnánk a vonatkozó szabályokat?

A KRESZ meghatározza, hogy a járműveken milyen módon lehet, szabad rakományt szállítani.

Nemcsak a tehergépkocsik esetében, de az egyéb járművek esetében is, legyen az akár személygépkocsi, kisteherautó, de még a kerékpárra is létezik ilyen meghatározás. (Tilos kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani.)

Ha csak a személygépkocsikat nézem, akkor a szabály külön kitér arra, hogy a jármű tetején hogyan szabad rakományt szállítani.

Nem túl bonyolult a meghatározás, bár a képeket elnézve nem biztos, hogy ezzel mindenki tisztában van:





A szabály a következőket rögzíti:

  • A rakomány magassága a talajtól mérve maximum 4 méter lehet.
  • Oldalirányban személygépkocsi esetén a rakomány nem nyúlhat túl a járművön.
  • Előre és hátra legfeljebb 40-40 cm-re nyúlhat túl a rakomány.

Ez utóbbi esetben a járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40x40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni.

Bevallom őszintén én még nem láttam éjszaka túlnyúló rakományt kivilágítva, de ha elnézem a fenti képeket, még nappal sem nagyon használják a piros "rongyos" megjelölést.

Amit még a szabály meghatároz:

A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy - és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány

  1. a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
  2. a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
  3. egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
  4. úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
  5. az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;

A személygépkocsihoz kapcsolt utánfutón történő teherszállítás szabályairól a Kreszklub oldalán lehet olvasni!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....
2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....
2024.05.15
Kevésen múlt a tragédia egy tahó manőver miatt - nagyot mentett a Renault sofőrje. ..
2024.05.15
Immár nemcsak letöltendő börtönbüntetést, hanem vezetői engedélyének akár tíz évre szóló....
2024.05.15
A Honda Európában és Kínában e:Ny1-ként árulja ezt az autót, ezzel elérve, hogy szinte lehetetlen....
2024.05.15
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent szerdán, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....
2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..