KRESZ

Kreszprofesszor: Száguldó riporterrel Óbudán, a Bécsi útnál jártunk

2017.03.07.

A helyzet már-már megszokott és jól ismert: Olyan útkereszteződésben vagyunk, ahol nemrég helyeztek el kötelező haladási irányt jelző táblát, amely itt nem engedi meg a balrafordulást.

Mindezt úgy, hogy évtizedekig ez itt nem volt tiltva, tehát a legtöbb ember rutinból, megszokásból mégis balra kanyarodik.

Ha éppen az itt vadászó közterület felügyelők a helyszínen vannak, akkor 50.000 forint jutalom jár ezért a szabálytalankodásért. Az egyik jó lelkű autós kiírta az oszlopra az erről szóló figyelmeztetést, de sokan ezt sem veszik észre.

Mai egy órás riportunk ideje alatt tucatnyi autós kanyarodott itt – szabálytalanul – balra, vagy fordult vissza.

Amikor megállítottuk és megszólítottuk őket, a legtöbben széttárták a kezüket és azt mondták, hogy nem is látták a táblát, vagy azt, hogy nem tudták, hogy a Kötelező haladási irány tábla itt a belső sávra is vonatkozik.

Nagyon sokszor tapasztalok hasonlót. A közúti közlekedés résztvevői, a járművezetők, a bicajosok, a gyalogosok csodálkozva néznek rám, és azt mondják, hogy ők nem is tudtak erről.

Például Lajos bácsi hívott fel nemrég, és elmesélte, hogy 30 éve vezet a hétvégi házához, szinte mindig ugyanazon az útvonalon Budapesttől a Balatonig. Hogy a saját kis termését kényelmesen haza tudja szállítani vett egy utánfutót.

30 évig nem volt semmi baj, de a VÉDA rendszer lefotózta, amint 120-szal halad az M7-esen.

„Drága tanárúr! Még 130-cal sem mentem mégis kaptam 60 ezer forint büntetést, pedig eddig még sosem bírságoltak meg. Hogy van ez?” – kérdezte.

Teljesen kiakadt a válaszomon, hogy járműszerelvénnyel – utánfutót vonató személygépkocsival – autópályán csak 80-nal szabad közlekedni.

„Nem is tudtam erről” – hangzott a válasz, és az ehhez hasonló párbeszédekből szinten minden hétre jut egy.

A közlekedő emberek nem ismerik megfelelően a KRESZ-t!

Naponta megtapasztalom ezt, és annyira nem is hibáztatom őket, mert ugyan annak idején megtanulták, gyakorolták, levizsgáztak belőle, de az ember sok mindent felejt. Miért ne felejtenénk el a KRESZ szabályokat is?

Az ilyen és hasonló élmények hatására döntöttem úgy, hogy megírom a „Felnőtt KRESZ-t”, azaz egy olyan okos KRESZ-könyvet, ami abban segít az embereknek, hogy újra tanulhassák a legfontosabb szabályokat, elsősorban a biztonság és a büntetés megelőzés érdekében.

Nem véletlenül lett a könyv címe:

KRESZ Bírságmegelőzési Kézikönyv.

 

Elsőként az Autószektor olvasóinak jelzem örömmel, hogy a könyv elkészült, íme átadom és ajánlom mindenkinek, aki újra szeretné tanulni az elfelejtett KRESZ szabályokat. vagy ahogy a bevezetőben áll:

„Ezt a könyvet elsősorban azoknak ajánljuk, akik már fizettek büntetést KRESZ-szabályok megsértése miatt, és azoknak, akik ezekből a sorokból tanulva többet már nem fognak.”

A könyv 160 oldalon 5 témakörben foglalkozik a közúti közlekedés írott és íratlan szabályaival:

Az első fejezetben 35 olyan téma került feldolgozásra, amelynek kapcsán a legtöbb bírságot kifizettük az elmúlt években. Képekkel, ábrákkal és infografikai elemekkel elevenednek meg az egyes KRESZ szabályok, mindez olvasmányos, érthető formában.

A második fejezetben 24 kisebb, de annál érdekesebb KRESZ témát dolgoztam fel. Olyan kérdések ezek, amelyekre nagyon ritkán tudunk pontos választ adni. Például szabad-e tűzcsap előtt megállni, mikor mehetnek egymás mellett a bicajosok, miért kell indexelni, ha védett kereszteződésben kanyarodunk el, mit jelentenek a járdára felfestett vonalak, vagy hogy hogyan lehet szabályosan kutyát szállítani az autóban.

A harmadik részben 40 oldalon összefoglalom mindazokat a szabályokat, amelyek az elmúlt 10 évben változtak meg. Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de 150 szabály módosult, amely még darabszámra is sok, nemhogy megjegyezni, vagy pontosan értelmezni azokat. De én most megpróbálom a lehetetlent, elmagyarázni az összes megváltozott szabály lényegét.

Végül a bírságolásokkal kapcsolatos jogi tudnivalókat foglaltuk össze, és választ adunk arra, hogy miért kerül 50.000 forintba egy szabálytalan balra kanyar, és hogy miért nem adnak részletfizetési lehetőségek a közterület felügyelők.

Grátiszként pedig egyfajta tankolástechnikai útmutató, hiszen sokan nem is tudják, hogy milyen sok apróbb baleset történik üzemanyagfelvétel közben.

Mivel a könyv egyszerű gondolatokra próbálja lefordítani a bonyolult jogszabályi nyelvezetet, ezért azoknak is érdekes olvasmány lehet, akik még nem vezetnek autót, de gyalogosként, bicajosként részt vesznek a közlekedésben.

És végül egy fontos üzenetem a Bírságmegelőzési Kézikönyv olvasóinak:

Kérlek, hogy azt a pénzt, amit az általam közölt ismeretek tükrében megspórolsz majd, költsd inkább önmagadra és szeretteidre!
Bírságmentes közlekedést kívánok!

 

Pető Attila, a Kreszprofesszor

A Bírságmegelőzési Kézikönyv megrendelhető 2490 forintos áron:

www.kreszbirsag.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....