furcsaságok

Lehet két kerékkel több, esetleg néggyel, nyolccal?

2021.12.25.

A különleges események, különleges körülmények, különleges feladatok és persze a különösen megszállottak különleges megoldásokat szülnek még a személyautóknál is.

Évszázadokon át elégnek tűnt egy járműre négy kerék, akkor miért próbálkoztak hat- és nyolckerekű személyautókkal? Az újkori példák inkább show célokra készültek, az első darabokat viszont a rossz utak és kátyúk ihlették. Legalább ez volt megszállott kreátorok magyarázata.

De ne ragadjunk le a sáros utaknál! Így gondolta ezt 1903-ban A. P. Broonell, aki elsőként épített hatkerekű személyautót, ami a konstrukcióból adódóan nem volt könnyen manőverezhető, néhány kilométere után lámpaoszlopnak ütközött. Broonell nem is készített több hatkerekűt, inkább visszatért a hagyományos képlethez.

Egyetlen példányban készült, de ez sem kelt el...

Nem kellett senkinek

Néhány évvel később a detroiti Milton O. Reeves már nyolckerekűt épített, de Broonell kudarcából okulva hosszabb tengelytávút. Az 1911-ben bemutatott kocsi négy első kereke kormányzott volt, így viszonylag biztonságosan lehetett vele kanyarodni. Az elől -hátul négy-négy kerék ötlete a vasúti kocsijairól híressé vált Pullmann cégtől származott.

A négyszemélyes, ponyvatetős kocsit 40 lóerős motor hajtotta, a nyolckerekű OctoAuto egyetlen példányát 3200 dollárért kínálta Reeves, de hiába, mert nem kellett senkinek, pedig Amerika-szerte bemutatókat tartott. Bejárta Toledót, Detroitot, Clevlandet, Akront, Cantont, Columbust, Indianat és Ohiot. A háromezer mérföldes roadshow óriási publicitást kapott, de inkább csak vitte a pénzt a túra, mert egyetlen példányt sem sikerült eladnia.

XXI. századi követők

Az OctoAuto késői utódja, az ugyancsak egy példányban készült japán nyolckerekű, melynek első változatát a Keio Egyetemen mutattak be 2003-ban. A KAZ modellben egyesíteni akarták a mikrobusz és személyautós limuzin előnyeit. Nincsen hagyományos belsőégésű hajtóműve, tengelye, mert minden kerekébe villanymotort építettek.

A konstrukciónak és az elektronikus vezérlési rendszernek köszönhetően igen alacsony a karosszériája és sík a padlóváza, gyakorlatilag csak az út minősége szabja meg, hogy mennyire lehet csökkenteni a hasmagasságot. És persze kisebb a légellenállása, ami kedvezőbb fogyasztást és kisebb zajszintet eredményezett, arról nem beszélve, hogy beszállni is könnyű a furcsa limuzinba. Kevésbé borulékony, ráadásul a négy kormányzott első keréknek köszönhetően fordulékony is. Hosszához képest legalábbis…

Egyetemi darab a KAZ

Nyolckerekű, nyolcüléses, nyolc motoros

Az ülések pozíciója tetszés szerint variálható, az elektronikus irányítású kormány pillanatok alatt jobb- vagy bal-volánossá alakítható a KAZ.

A japán nyolckerekű autónak annyi villanymotorja van, ahány kereke. Az Eliica (Electric Lithium-Ion battery Car) már kimerészkedett a közutakra, ráadásul már állandó rendszámot is kapott.

A 6,7 métere hosszú, két méter széles és 1,68 méter magas KAZ limuzin tömege közel három tonna. A rövidebb Eliica csak öt méteres, és 2,5 tonna menetkész tömegű: 440 kilowattos teljesítményével 300 km/órás sebességre képes, és lítium-ion akkumulátoraival 400 kilométerre nőtt hatótávolsága.

A Keio egyetem kutatónak munkáját többszázmillió jennel támogatta 38 cég.

A KAZ-nál rövidebb Eliica is elektromos hajtású

Hatkerekű, győri motorral

Hatkerekű sportkocsit készített az olasz Covini: az utca közlekedésre szánt Covini C6W négy első kereke kormányozható, mérete 15 col. A 4,1 méter hosszú karbonszálas karosszériás és levehető tetejű autó 1150 kilogrammot nyom, 4,2 literes V8 hengeres győri Audi motorjának teljesítménye 440 lóerő.

Kétmotoros Sonic

A Land Rover terepjárókat hatkerekűvé alakító brit Wolfrace wheels hasonló képletű kétszemélyes sportkocsit készített, ráadásul két motorral és két Borg Warner automata sebességváltóval. A hatkerekű Sonicot kettő darab V8-as, 3,5 literes 326 lóerős Rover motor hajtja, akár 260 km/h sebességgel. A másfél tonnás menetkész tömegű és 2,5 méteres tengelytávú jármű hossza 5,2 m, szélessége 2 méter, magassága 0,84 méter.

Wolfrace Sonic

Panther, két pótkerékkel

Az 1977-es London Motorshow mutatták be a Panther 6-ost, melynek négy kormányzott kereke volt. A kocsi farába, a hátsó tengely fölé épített V8-as 8,2 literes dupla turbós Cadillac motor teljesítménye 600 lóerő, nyomatéka 820 Nm, ezzel 5 másodperc alatt gyorsul 100-re és 320 km/h tempóra képes. A közel öt méter hosszú kocsi erőforrása mögé két pótkereket is szereltek, volt automata tűzoltó készüléke, tv-je és a jobboldali ajtóba épített 451 megahertzes rádiótelefonja.

Rádiótelefonos Panther sportkocsi 1977-ből

Covini C6W

Az 1978-ban alapított Ferruccio Covini Engineering 2004 telén mutatta be Covini C6W hatkerekűjét, melyet 4,2 literes V8-as, 380 lóerős teljesítményű és 450 Nm nyomatékú motor hajt, akár háromszázas tempóban. Az 1150 kilogrammos, karbon karosszériás sportautó hossza 4,2 éter, szélessége 2 méter, magassága 1,08 méter.

Covini

Hatkerekű tömegmodellek

Az Autorodeo Emergency Team 1982-ben kaszkadőrshow célokra építtette nyitott hatkerekű Ladáját, melynek műszaki alapjául VAZ-2103-as szolgált, de lámpái és lökhárítói a 2105-östől származtak. Látványos volt a hosszú, fecskefarkú karosszéria, mellyel sokáig parádézott a társulat.

Parádés VAZ

Kelet-német mutánsok

A Wartburg gyári rali csapat, vagy ahogy akkoriban írták Rallye Team versenyautószállításra készített hatkerekű trélert: a hosszított alvázú Wartburgot is gyári négyütemű, négyhengeres 1,3 literes motor hajtotta.

A Ladánybene 27 filmjében is feltűnik egy különleges darab: a hatkerekű platós Wartburg volánjánál Bodnár Tibor gitáros.

Wartburg trailer és rali autó

Limitált széria

Nem csak látványban, de műszakilag is izgalmas a hatkerekű G-sorozat, melyet 2013-ban mutattak be. A portáltengelyes 6×6-os AMG Mercedest 5,5 literes, biturbó V8-as, 544 lóerő teljesítményű, 760 Nm nyomatékú motor hajtja.

Hasonló szerkezetű géppel állt elő az amerikai Hennessey, mely 2017-ben mutatta be a Ford F150-esből átalakított VelociRaptort. A 20 colos kerekekkel, módosított futóművel, dögösebb lökhárítóval és LED-híddal felszerelt 600 lóerős modell limitált szériájának mind az ötven darabja elővételben elkelt.

3 millió dolláros GT

A Henessey 2026-tól gyártja a világ első hat-kerékhajtású elektromos hyper GT autóját, melynek ára 3 millió dollár lesz. A még csak tervrajzon létező négyszemélyes kocsi ülésrendje is különleges: elől középen a vezető, mindkét oldalán és mögötte középen is egy-egy utas foglalhat helyet.

AMG Mercedes G 6x6

Több kerekű F1-esek

Mivel a Formula 1-es szabálykönyv sokáig nem tiltotta, Derek Gardner tervei alapján 1976-ban hatkerekű versenyautót épített a Tyrell Ford: a P34-es modell légellenállásának csökkentésére a négy kormányzott első kerék alig volt magasabb az első légterelőnél. A kiskapus trükkel sem nyert világbajnoki címet a dél-afrikai pilóta, Jody Scheckter.

A McLaren hátul duplázta meg a kerekek számát, ám ez sem vitte sokra a hagyományosok mezőnyében. A Nemzetközi Autószövetség (FIA) véget vetett a próbálkozásoknak és szabálykönyvében is rögzítette, hogy tilos négy kerekűnél többel versenyautót építeni.

Tyrell Ford P34

Magyar megszállott

Tizenkét-kerekű géppel akart rajthoz állni a Pikes Peak hegyi felfutó versenyen az USA-ban élő magyar Antal Krisztián. A méhsejt szerkezetű szénszálas karosszériás autót 1,3 literes Suzuki Haybusha motor hajtotta. Antal Krisztián, vagy ahogy az USA-ban dolgozó pilótát és autóépítőt ismerik, Kris Antal 2011-ben még négykerekű Toyota Celicával akart indulni a Pikes Peak hegyi felfutón, de a késedelmes vámolási miatt nem érkezett meg időben autója, így nem tudott elindulni. Ezután kezdte építeni 12 kerekűjét, melyről így nyilatkozott: Nem számít, hogy hogy szép-e, vagy nem, mert az autót úgy terveztük, hogy a lehető legjobb legyen az aerodinamikai hatékonysága. Minden hiába, mert ezzel sem sikerült meghódítania a 4300 méteres csúcsot, melyre 156 kanyarral tűzdelt húsz kilométeres út vezet.

Antal Krisztián Pikes-Peak versenykocsija

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....
2024.05.04
A november 4-re virradóra történt éjszakai baleset végzetes következményekkel járt: nem sokkal....
2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..