közlekedésbiztonság

Leugatott kerékpárosok

2023.04.08.

Miért kiabálsz, mit nem értesz?

Angyalföldön, a Szegedi út és Jász utca kereszteződésében történt. Kislányommal éppen leparkoltunk a kereszteződés Róbert Károly körút felőli részén és kiszálltunk az autóból. A Jász utcából egy fialatember egyenesen keresztezte a Szegedi utat autójával és ment volna tovább a Jász után. A Szegedi úttal párhuzamosan futó kerékpárúton jöttek a biciklisek, a Lexus pedig rájuk dudált. Odanéztem, látom, hogy a kocsi sofőrje teljes felháborodással mutogat a bicikliseknek, hogy ugyan, miért nem adnak neki elsőbbséget. Ezért:

Végül csak átjutott

Amikor Lexus már felénk közelített, széttettem a kezem és kérdő arckifejezéssel néztem a vezetőre, hogy miért dudált? Megállt mellettem és lehúzta az ablakot.

Mit nem értettél a kereszteződésben? – tettem fel az érdeklődő kérdést. A válasz fennhangon érkezett:

Mindent értettem én, csak azt nem, hogy miért nem állnak meg a biciklisek!

Mondom, mert elsőbbségük van.

De nincs elsőbbségük, nem is tekerhetne át ezen a kereszteződésen, csak tolva szabadna átmennie.

Válaszoltam volna bővebben, de elhajtott.

Nézzük meg jobban!

Amikor egy alárendelt útvonalról érkezünk és „Elsőbbségadás kötelező”, vagy „Állj, elsőbbségadás kötelező” (STOP) táblával jelzik számunkra a teendőket, mindig oda kell figyelni arra, hogy az úton bármelyik irányba, és irányból közlekedő bármelyik járműnek elsőbbséget kell adnunk.

Ha az előnyt élvező úton kerékpárút is fut, akkor az azon közlekedőknek is elsőbbségük van. Igaz ez arra az esetre is, ha a biciklisáv a védett útszakasznak nem azon a felén van kialakítva, ahonnan mi érkeztünk, hanem történetesen a túloldalon.

Persze mire a védett úton haladó autóknak elsőbbséget adunk és végre haladhatnánk, addigra könnyű elfelejteni, hogy mit is láttunk az elsőbbségadásra felszólító tábla alatt mondjuk kiegészítő információként.

Pedig kint van egyértelműen és világosan

A csúcsára állított háromszög alakú, vagy másképpen mackósajt tábla alatt félremagyarázhatatlanul fel van tüntetve a védett út forgalmi rendje, amelyen látszik, hogy az autók számára kialakított úttest után van még egy kerékpárosok számára kialakított sáv is.

Az elsőbbségadás nekik is jár, miután átverekedtük magunkat az autókon, meg kell nézni, méghozzá mindkét irányból, hogy jön-e kerékpáros. (Ha igen, akkor el kell őket engednünk.)

Más szempontból sem igaz, hogy a kerékpárosnak kellene elsőbbséget adni az úttesten közlekedők számára. A biciklisek szempontjából nézve is egyértelmű, hogy a kerékpárút felfestése átvezet az úttesten, ráadásul semmilyen tábla sem írja elő nekik az elsőbbségadást, nekik van elsőbbségük.

Éppen az átvezetés miatt nem igaz az sem, hogy le kellene szállniuk a bicikliről, ez a szabály csak akkor érvényes, ha kijelölt gyalogos-átkelőhelyen szeretnének átkelni – olyan zebrán, ami mellett nem fut kijelölt kerékpársáv.

A tudatlanság nyugalmával

A tapasztalt jelenség sajnos mindennapos. A szabályokat nem ismerők, vagy finomabban fogalmazva az adott közlekedési szituációt nem jól értelmezők sokszor felháborodnak, amiért nem úgy történnek a dolgok, ahogyan ők azt elképzelték.

Ha ez a sofőr nem látta, vagy nem vette figyelembe, esetleg – horribile dictu – nem értette a közúti jelzést, akkor könnyen előfordulhat, hogy nem is figyeli a közlekedőket és nem veszi észre a közeledő kerékpárosokat. A lehetséges következményeket nem ecsetelném.

Tanulság, hogy a felháborodás, dudálás helyett egy pillanatra gondoljuk át, hogy vajon tényleg jogos lesz a szidás és a dudálás, mert bizony nem minden esetben nekünk van igazunk!

Csak óvatosan!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....