Lexus

Luxusban a senki földjére

2020.01.25.

Ha valahol, Kanadában pontosan tudják, milyennek kell lennie egy túlélőjárműnek. A Lexus helyi importőre a GX luxusterepjáróból épített igazi kalandorautót.

Tavaly nyáron nagy port vert fel a Lexus GX Off-Road tanulmánya. A teljesen átépített jármű egyrészt továbbfejlesztette az alapmodell szériaállapotában is kiváló terepalkalmasságát, másrészt a Lexusra jellemző, magas fokú kényelmi és funkcionális felszereltség révén eddig ismeretlen módon kombinálta a glamping (luxuskempingezés) és az Egyesült Államokban oly divatos overlanding (tereptúrázás) műfajait, ezzel vadonatúj stílust teremtve. Csakhogy az, ami extrém az USA-ban, kevés lehet fenn, északon – gondolhatták a márka kanadai képviseleténél, ezért továbbfejlesztették a GXOR koncepciót. Megmaradt az emelt Icon felfüggesztés, a bütykös Toyo terepabroncsok, a módosított lökhárító (és az alá felszerelt, masszív futómű- és motorvédő lemez) valamint a tetőre szerelt csomagtartókeret. Utóbbi két oldalán egy-egy kinyitható árnyékoló, illetve egy vászon zuhanyfülke kapott helyet.

Ahelyett, hogy amerikai kollégáikhoz hasonlóan offroad lakókocsival oldották volna meg az utazók elszállásolását, a kanadai importőr egy rugalmasabb, helytakarékosabb és költséghatékonyabb megoldást választott. Az Alu-Cab tágas tetősátra zárt állapotában viszonylag szorosan a tetőlemezhez simul, így áramvonalasabb a hasonló megoldásoknál – illetve, ami terepen fontosabb, kevésbé fog beleakadni kósza ágakba, kinyúló sziklatömbökbe. A sátor gázteleszkóppal emelhető tetején további keresztrudakat találunk, amelyekre a kerékpártól a szolárcellákig sok mindent rögzíthetünk. A sátor egyébként három bejárattal rendelkezik, a kényelemről 75 milliméter vastag szivacsmatrac gondoskodik, a XXI. századi kalandorok elektronikus igényeit pedig USB és 12 voltos töltőaljzatok elégítik ki.

Egy másik, esztétikai és gyakorlati szempontból egyaránt lényeges módosítást is eszközöltek a kanadai mérnökök: klasszikus terepjárós stílusban hátul, kívül helyezték el a pótkereket. Az oldalra kihajtható tartószerkezet a leszerelhető vonóhorog tokmányába rögzíthető, a pótkerék és a csomagtér ajtaja között pedig még egy rakományrögzítő polcot is találunk.

A GX egyetlen fődarabja, amihez nem nyúltak, a hajtáslánc. A 4.6 literes V8-as benzinmotor (301 LE, 446 Nm) a zárható központi differenciálzár és terepváltó (felező) segítségével gondoskodik a körülményektől független előrejutásról. És bár Kanadában viszonylag ritka a sivatagi hőség, az előrelátó tervezők a biztonság kedvéért váltófolyadék-hűtőt is beépítettek – így már tényleg nincs akadálya egy föld körüli luxusexpedíciónak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....