tanulmányi verseny

Magyar fiatalember nyerte a Young Car Mechanic nemzetközi döntőjét

2021.11.04.

Portré a 21 éves celldömölki Ölbei Zsoltról és a döntő részletei.

Az Inter Cars multinacionális járműalkatrész- és garázsipari berendezés nagykereskedelmi vállalat nemzetközi tanulmányi versenyét 2021-ben Ölbei Zsolt nyerte, akivel a magyarországi döntő helyszínén, a győri Csanak-autó Kft. szervizében találkoztunk.

A profik szerénységével

Amikor Zsolttal leültünk beszélgetni, azonnal a halk, de mégis határozott hanghordozás tűnt fel, főleg, amikor a szakmai kérdésekről esett szó.

Zsolt 1999-ben született és a szombathelyi Savaria Technikumban érettségizett, majd még két évet töltött az iskolában: egy év OKJ-s képzés után vált belőle autóvillamossági műszerész, illetve még egy év kellett az autótechnikusi képzettség megszerzéséhez.

A Savariaban eltöltött 6 év után következett a WorldSkills válogató. A WorldSkills egy nemzetközi szakmai versenysorozat, amely immár több mint 60 éves múlta tekint vissza. A szakmák világbajnokságának is szokták nevezni, hiszen a kétévente megrendezett versenyen 2019-ben 63 ország 1.354 képviselője mérte össze tudását összesen 56 szakmában. A bútorasztalosok között akkor szintén egy magyar, Simon Krisztán hozta el az aranyérmet.

Zsolt a WorldSkills Hungary hazai válogatóját szakmájában meg is nyerte, ekkor oktatói bíztatására iratkozott be a Győri Szakképzési Centrum Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégiumába, ahol elvégezte az alternatív járműhajtástechnikusi képzést, amely egy egyéves tanfolyam, ahol gyakorlatilag minden, a hagyományos (benzines és dízel) hajtásláncon kívül eső technológiát ismerhetnek meg a hallgatók.

Lépésről lépésre

A Szakképzési Centrumok országosan szerveznek tanulmányi versenyeket, ennek a regionális, majd hazai országos döntőjében is Ölbei Zsolt bizonyult a legjobbnak. Az országos döntőt Győrben rendezték a duális képzésben is részt vevő Csanak-autó Kft. műhelyében. Maga a szerviz tagja a Q-Service hálózatnak, amely az Inter Cars által fenntartott független járműszerviz hálózat.

Innen már csak egy lépcsőfok, a nemzetközi döntő volt hátra, amelyre csapatával Zsolt 2021. augusztus 20-án indult el. Az útra felkészítő tanára, az Autószektoron is rendszeresen publikáló Őri Péter és a verseny szervezője, az Inter Cars képviseletében Piri András projektvezető kísérte el.

A döntő

A lengyel fővárosban megrendezett nemzetközi döntőben az Inter Cars vállalat által lefedett 7 ország képviselteti magát. Korábban 3 fős csapatok képviselték a hazájukat, ez az idei évtől változott, most már kizárólag egy versenyző reprezentál.

A végső megmérettetésben 10 feladattal kellett szembenézniük a versenyzőknek. Minden feladatra 45 perc állt rendelkezésre. A kétnapos döntőben naponta 5-5 feladatot kellett megoldani, a versenyzők és csapatuk a 6. feladatig követhették nyomon a kivetített eredményeket, ezután azzal tették izgalmasabbá a versenyt, hogy lekapcsolták az eredményjelzőt.

A Shaeffler Csoport támogatásával egy duplakuplungos automataváltó (DQ500, 7 sebességes nedveskuplungos DSG) kuplungcseréjét és beállítást kellett elvégezni. A Meyle egy Ford PowerShift váltón kért szakszerű váltóolaj- és szűrőcserét.

A feladatokhoz egyébként rendelkezésre állt minden szükséges technikai információ, de Zsolt jelentős időelőnyre tett szert azáltal, hogy hatékony felkészülésének köszönhetően jól ismerte a váltótípusokat, így nem kellett bajlódni a leírásokkal.

A ZF egy 5-ös BMW komplett hátsó fékbetét és -tárcsacseréjét hozta feladatul, itt az elektromos rögzítőfék szerelés utáni adaptálása jelenthette a kihívást. A FEBI hűtőfolyadékkal, hűtőrendszerrel kapcsolatos munkát adott a versenyzőknek. A VALEO ismét a DSG váltókkal kapcsolatos feladatot tűzött ki. A CASTROL egy adatbázis feladatot adott, egy fokozatmentes váltóhoz való hajtóműolajat kellett katalógus alapján azonosítani. Ezt a munkát hibrid járművön kellett elvégezni, a feladat részét képezte a jármű nagyfeszültségű rendszerének áramtalanítása is. A BOSCH most a diagnosztikai berendezéssel kapcsolatos munkát hozott, egy KTS590-es berendezéssel kellett oszcilloszkópos lambda-szonda mérést végezni és az adott járműről a diagnosztikai berendezés segítségével kellett megállapítani néhány rész-konfigurációt, például, hogy van-e benne részecskeszűrő.

A MANN+HUMMEL, mint a szűrők jelentős piaci részesedésű gyártója természetesen szűrőkkel kapcsolatos munkát határozott meg: a versenyzőknek 6 percük volt arra, hogy egy adott típushoz kiválasszák a légszűrőt és a pollenszűrőt, majd azokat meg kellett keresni egy alkatrészektől roskadozó polcon, illetve természetesen magát a cserét is el kellett végezniük.

A motorszerelési feladatokat az ERLING támogatta. Itt hengerfejtömítést kellett cserélni, illetve az ehhez kapcsolódó vizsgálatokat, munkafázisokat elvégezni. Zsolt egyébként ezt, a ránézésre is legnehezebb feladatot várta a legjobban.

Az eredményhirdetés

Zsolt úgy emlékszik, hogy amikor először meglátta külföldi kollégáit a csarnokban, azt gondolta, hogy itt legfeljebb a tisztes helytállás jut majd osztályrészéül, aztán menet közben a versenydrukk átcsapott szakmai vehemenciába. Mivel a 6. feladattól nem volt visszajelzés a részeredményekről, utolsó információja az volt, hogy a bolgár sráccal - 262 ponttal - pontegyenlőségben álltak.

Az eredményhirdetés a hetediktől az első hely felé haladva történt. Természetesen említették a felkészítő tanárok és a nációk nevét is. Bár Zsolt akkor már bízott a dobogós helyben, de az első helyre csak titkon mert számítani.

Amikor már csak két hely volt hátra, tudta, ha nem az ő nevét mondják a 2. helyre, akkor nyert. És így is lett. Így Zsolt nem csak a főnyereménnyel és a szponzorok tárgynyereményeivel lett gazdagabb, de igazi büszkeséget szerzett csapatának, a hazai autószerelőknek és természetesen az egész országnak.

Nincs megállás, hiszen a WordSkills és kontinensviadala, az EuroSkills verseny is vár Ölbei Zsoltra, ahol már a szakmájában ismert emberként drukkolhatunk majd neki a világversenyen 2022-ben Sanghajban, illetve az Európa bajnokságon Szentpéterváron. Eredményeiről természetesen beszámolunk majd.

Gratulálunk és további verseny- és szakmai sikereket kívánunk!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, több beszállító is versenyez, pedig a feltételek....