e-autó

Magyar MegaLux siker

2016.10.14.

Háromszor állhattak dobogóra a kecskeméti egyetemisták a világversenyen, megérdemelték!

Benzin helyett napenergia

Szupertakarékos belsőégésűvel kezdtek és sikeresek voltak, két éve elvetették a benzint és átálltak a napenergiára, vagyis eco-marathon versenyről Solar Challenge-re váltottak. A Kecskeméti Egyetem MegaLux autója 2015-ben Ausztráliában rendezett World Solar Challenge-n hetedeik lett, idén októberben pedig minden korábbi eredményüket felülmúlva szerepeltek a Sasol Solar Challenge-n.

A 2016-os dél-afrikai futamon harmadik lett a Pallasz Athéné Egyetem MegaLux autója és a kecskemétiek megkapták a legsikeresebb első alkalommal versenyző csapat díját is, sőt, harmadszorra is dobogóra kerültek azzal, hogy ők kapták a Nemzetközi Napelemes-autó Szövetség elismerő díját, mely annak jár, amelyik legjobban példázza az ISF küldetését: Figyelemfelhívás a fenntartható közlekedés fontosságára, az innovációra, és a mérnöki szemléletű technikai sport népszerűsítésére.

Defekt és antennatörés

Nehezen indult a dél-afrikai Sasol Solar Challenge a verseny a magyar csapatnak: ők is könnyedén rajtoltak a légiesen lengetett zászló alatt. A napelemes autók mezőnyét kísérőmotorok, furgonok és terepjárók is népesítették, némelyik csapatnak több is jutott belőle. Szélkerekekkel, legelőkkel, hegyekkel és tengerparttal tarkított tájakon haladtak, de sem a szűkös kabinban ülő pilótáknak, sem a kísérő kocsikban állandóan műszereket figyelő és adatokat elemző csapattagoknak nem jutott sok idő a nézelődésre.

Hiába a csodás táj, nem indult jól az első etap a magyar csapatnak: akadt gond az akkumulátorral, mely nem volt képes tárolni a napból nyert elektromos energiát, ráadásul a műszerek sem jelezték a töltöttségi szintet, vagyis hogy mennyi még a tartalék, letört a cb-antenna és gumidefektet is kaptak.

Minden jó, ha vége jó

A kecskemétiek napelemes autója és a tizenkét fős csapat végül nagyon jól szerepelt Dél-Afrikában, ahol Kutasi Zoltán vezetésével telejsítették a Pretoria és Fokváros közötti távot és napelemes autójukkal alaposan túlszárnyalták előzetes számításaikat, a kalkulált háromezer kilométert. Szénszálas kompozit anyagból készült, 130 km/órás tempóra képes és 170 kg-os tömegű járművük tetején hat négyzetméternyi napelem gyűjtötte az energiát, lítiumion akkumulátora pedig tárolta a felesleget, pontosabban a tartalékot.

Ember és technika is jól vizsgázott, mert 4033 kilométerrel sikerült elérniük a MegaLux autóval, amivel háromszoros dobogósok lettek. A sikeres befejezés után jött a mezcsere, és a mezőny többsége nem úszta meg szárazon a tengerparti célban, ahol kisebb felfújható gumimedencébe ugrottak a csapattagok, akik alaposan megizzadtak az utolsó métereken a kocsitolásban.

Rengeteg munka és tudás van a MegaLuxban és a magyar csapatban, mely azért is megérdemli az elismerést, mert a világ legjobbjaival szemben is megállta a helyét, annak ellenére, hogy a győztes hollandok éves költségvetése sokszorosa a kecskemétieknek.

A 2016-os Sasol Solar Challenge végeredménye

Csapat neve                                Jármű neve    Megtett út

Delft University of Technology    Nuon Solar    4716,7 km

Tokai University                          Tokai Solar    4544, 2 km

Kecskemét University                  GAMF Solar    4033, 2 km

North West University                  NWU Solar     3525,9 km

Lodz University of Technology     Lodz Cruiser 2817, 8 km

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....